martin91 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 først vill jeg bare si at jeg beklager om dene er feilplasert, men jeg fant virkelig ingen fornuftig plass å plasere den. jeg er interesert i å regne ut effekten i 5 meter ledning ved 230V spenning og 16A belastning nyttige fakta: -resistansen i 5 meter 2,5 kvadrat er 0,03705 ohm -spenning på kabelen er 230V -belasting på kabelen er 16A svar og formuleringer kan gjere vere på faglig korekt måte Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 P=U*I P = 230V*16A P = 3680 Watt Såvidt jeg vet vil ikke resistansen ha noen innvirkning her Formelen og definisjoner finner du nederst på http://no.wikipedia.org/wiki/Effekt Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 tror nok heller det er denne som blir riktig: wiki: spenningsfall Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Godt mulig det er den han vil frem til, men han spurte etter effekt, og det er såvidt jeg vet ikke det samme som spenningsfallet? Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Du reknet ut den totale effekten, men det ble jo spurt etter effekten kabelen trakk og da må jo resistansen i kabelen taes med. P=IxIxLx2xRo Der Ro er motstanden i kabelen og L er lengden på kabelen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 godt mulig, det er rett og slett et par ting TS må klare opp i. kunne og kanskje gjort seg bedre i teknologi og vitenskap delen av forumet Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 jeg er kun interesert i effekten på de 5 metrene med kabel og hvordan jeg kommer fram til det, ikke noe annet. Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Du reknet ut den totale effekten, men det ble jo spurt etter effekten kabelen trakk og da må jo resistansen i kabelen taes med. P=IxIxLx2xRoDer Ro er motstanden i kabelen og L er lengden på kabelen P=IxIxLx2xRo var formelen jeg var ute etter(tror jeg?) formelen ga meg en effekt på 18,6969W noe som virker logisk;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå