EMS15 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hei:) Det har seg sånn at den siste tiden har jeg sovet fryktelig dårlig:S Jeg pleier å legge meg mellom 23 og 01, men jeg sovner ikke før mellom 03 og 06. Dette er ikke hovedproblemet mitt. Hovedproblemet er at den søvnen jeg får - føles ikke god nok! Jeg kan lett sove 13 timer og føle meg like utvilt som om jeg sov tre. Det er fryktelig irriterende , og ikke minst slitsomt. Noen som vet hva jeg kan / bør gjøre? Skal på jobb i morgen - opp 06.10. Endret 18. januar 2010 av EMS15 Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hmm, du kan jo prøve "ny-og-valgfri-døgnrytme"-metoden. Døgn en hel natt, så kan du legge deg når du vil neste dag. Kl. 19 om du vil, kan garantere deg at du vil sovne og få en god natt søvn uansett, fordi du er så trøtt. Også gjelder det å fortsette den døgnrytmen. Tips: - Ikke gå kraftig ned på leggetiden. Ca til kl 22 vil være bra, da klarer du å holde det. - Si også til vennene dine at du skal få en ny og bedre døgnrytme, da blir det lettere å holde. Lykke til! Lenke til kommentar
btk- Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei! Du burde gå til legen og få sjekket deg for kyssesyke. Dette var akkurat de symptomene jeg opplevde sommeren 2008, og jeg er fortsatt sykemeldt. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Hei! Du burde gå til legen og få sjekket deg for kyssesyke. Dette var akkurat de symptomene jeg opplevde sommeren 2008, og jeg er fortsatt sykemeldt. Jeg er bare slappere enn vanlig. Når jeg våkner om morningen er det nesten som at jeg bare vil legge meg igjen. Hva er egentlig symptomene? Og hvordan kan legen vite at jeg har det? Blodprøve? Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Hmm, du kan jo prøve "ny-og-valgfri-døgnrytme"-metoden. Døgn en hel natt, så kan du legge deg når du vil neste dag. Kl. 19 om du vil, kan garantere deg at du vil sovne og få en god natt søvn uansett, fordi du er så trøtt. Også gjelder det å fortsette den døgnrytmen. Tips: - Ikke gå kraftig ned på leggetiden. Ca til kl 22 vil være bra, da klarer du å holde det. - Si også til vennene dine at du skal få en ny og bedre døgnrytme, da blir det lettere å holde. Lykke til! Jeg må erlig innrømme at det har jeg prøvd - men faila. Klarer vel 20 timer. Ikke like spretten som før. Rekorden var 3 døgn i sommer. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Har ikke peiling på kyssesyke, men noen raske søk på nettet fikser det: Hva er tegnene på at man har fått kyssesyken? I perioden frem til man får kyssesyken vil det ofte være en til to uker med influensalignende symptomer Halsbetennelse og hovne mandler med et tykt hvitt belegg Feber og svette Muskelsmerter Hodepine Vondt i magen kan være et tegn på forstørrelse av milten Man får hovne lymfeknuter på halsen, under armene og i lysken Man kan få forstørret lever Man kan få utslett. Et antibiotikum som heter ampicillin kan framprovosere utslettet De uthevete symptomer får "alle" som får sykdommen. Denne kombinasjonen av sykdomstegn hos en som er mellom ca. 10 og 25 år vil ofte gi legen mistanke om at det er kyssesyken. Endret 18. januar 2010 av Photôgrapher Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ingen influensalignende symptomer. Ingen halsbetennelseekker hovne mandler. Ingen Feber eller svette. Ingen muskelsmeter. Ikke mer hodepine enn vanlig. Ikke vondt i magen. Ingen hovne lymfeknuter. Ikke lagt merke til noe utslett. Jeg er bare trøtt - sliten.. Hele tiden. Lagde meg en varm kopp te, og tok en dusj. Gikk til sengs klokka 22. Hørte på musikk og sovna vel rundt 23.30. Sovnet og våknet kanskje 20 ganger i natt. Fryktelig slitsomt. Da jeg kom hjem idag spiste jeg middag og sovnet pladask på sofaen, våknet nettop og er fryktelig trøtt. Orker ingenting. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Ingen influensalignende symptomer.Ingen halsbetennelseekker hovne mandler. Ingen Feber eller svette. Ingen muskelsmeter. Ikke mer hodepine enn vanlig. Ikke vondt i magen. Ingen hovne lymfeknuter. Ikke lagt merke til noe utslett. Jeg er bare trøtt - sliten.. Hele tiden. Lagde meg en varm kopp te, og tok en dusj. Gikk til sengs klokka 22. Hørte på musikk og sovna vel rundt 23.30. Sovnet og våknet kanskje 20 ganger i natt. Fryktelig slitsomt. Da jeg kom hjem idag spiste jeg middag og sovnet pladask på sofaen, våknet nettop og er fryktelig trøtt. Orker ingenting. Hmmm, det jeg sier nå er ikke noe legetips i det hele tatt, tvert imot: Det kunne virke oppkvikkende å først ta en glovarm dusj, og så en iskald Det med å våkne mye i løpet av en natt, kan være pga mange tanker som svirrer rundt i hodet dditt, kanskje pga mye å gjøre og huske på i hverdagen, har hatt det problemet, og det går over etterhvert.. Det høres kanskje rart ut, men prøv å få deg litt aktivitet. Det er når du er sliten du skal tenke: "Nei, nå går jeg ut å tar en skitur", og etterpå føler du deg kanskje som en ny person.. PS: Skitur er en bra og oppkvikkende ting å gjøre hos meg i hvert fall. Dessuten er det veldig bra kondistrening Endret 19. januar 2010 av Photôgrapher Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Det er fysisk aktivitet jeg vil tro er nøkkelen her. Det var ihvertfall det for meg når jeg hadde skikkelige soveproblemer. Jeg venter dog fremdeles på blodprøven, men hittil har fysisk aktivitet gjort mye for meg. Spesielt nå om vinteren er det perfekt med en halvtimes kald gåtur rett før du legger deg, for da blir dyna spesielt fristende og god. Jeg har også problemer med å stå opp, uansett hvor lenge jeg sover, men de siste dagene har jeg prøvd ut å rett og slett legge meg en time eller to tidligere, og så stå opp en time eller to tidligere enn vanlig. Du får bedre tid om du ikke skulle komme deg ut av senga med en gang, og de gangene du kommer deg fort opp er det herlig med noen timer fri før stress og maset begynner. Såklart, å legge seg i 21-22 tiden virker nok for tidlig for de fleste, men jeg er avholds uansett og har ingen spesielle behov for pubbesøk hver uke så for meg er det perfekt. Endret 19. januar 2010 av Saft Suse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå