Loomy Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jeg kjøpte for en uke eller to siden et sett med Harman/Kardon HKTS11 5.1-høyttalersett og en Onkyo TX-SR607 receiver. Alt i alt er jeg fornøyd med lyden, men har irritert meg over et par ting jeg ikke har klart å finne årsaken til: For det første kan jeg høre en veldig klar spraking fra både front, center- og surround-høyttalerne på visse TV-sendinger. For eksempel Scrubs = relativt mye spraking i mye av dialogen, i andre sitcoms kan det være uhorvelig mye spraking når publikum ler, eller ved applaus o.l. lyder. For det andre har jeg lagt merke til at endel TV-programmer produserer en ubehagelig høyfrekvent bakgrunnsstøy som om noen gnir mikrofonen mot et tøystykke, eller rett og slett en vag pipelyd. Ofte kan den høres sammen med dialog, men også når det ellers er helt stille "på skjermen", og varer da gjerne bare et sekund eller to. Etter tips fra en tilfeldig fyr på internett var jeg innom en lokal hifisjappe for å bytte ut en av høyttalerkablene med noe litt grommere enn de ynkelige (og laaange) kablene som fulgte med høyttalerne, men mannen med kablene trodde det måtte være høyttalerne som var sprengt siden problemene begrenset seg til visse frekvenser (som ville vært merkelig, siden sprakingen var det første jeg hørte etter å ha plugget de i for første gang). Har noen noen ide om hva dette kan være, og hvordan det kan fikses? Kan det være at TV-sendingene rett og slett har så rævva lyd (har jo til gode å høre ulyder med DVD og bluray, enten det er film eller sitcoms ala Seinfeld)? Øvrige duppeditter: Grundig RiksTV-boks, Samsung 40" LCD TV, rimelig high-end Pioneer DVD-spiller og en WD TV HD. Alt er koblet sammen med HDMI. Endret 18. januar 2010 av Loomy Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Siden du kun hører ulyder ved bruk av Riks-TV boksen kan problemet adresseres til den. Riks-TV mottalerne er kresne på signalet, og signalproblemer slår ut på lyden før bildet. Du skal kunne lese av signalstyrke og kvalitet i en av menyene. Da kan du eksprimentere med antennejustering for å oppnå bedre signal. Hvis det ikke hjelper, kan du vurdere en antenneforsterker (må dekke hele UHF båndet). Det løste problemer med marginalt signal hos meg. De fleste Grundig bokser kan levere 5V ut på antennekabelen (aktiveres i egen meny, "aktiv anetenne") for å drive forsterkeren, som bør sitte nærmest mulig antennen. Selv benyttet jeg en slik: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86475 Hvis du har flere spørsmål er det sikkert lurt å spesifisere modellnummer på Grundig boksen. Lykke til ! Endret 18. januar 2010 av Junkers Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Takker for svar! Det er en Grundig DTR8740. Har ikke direkte tilgang til antennen dessverre (den står vel på loftet eller på taket på bygården og deles av alle leilighetene). Men fra stuevinduet ser jeg direkte bort på sendetårnet på Ulriken i Bergen, så med mindre antennen står i kjelleren bør det være kongesignal. Men jeg skal sjekke når jeg kommer hjem, just in case. "Aktiv antenne" er slått av. Sto faktisk på som standard, men fra veggen og fram til TVen er det i hvert fall ingen forsterker. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Takker for svar! Det er en Grundig DTR8740. Har ikke direkte tilgang til antennen dessverre (den står vel på loftet eller på taket på bygården og deles av alle leilighetene). Men fra stuevinduet ser jeg direkte bort på sendetårnet på Ulriken i Bergen, så med mindre antennen står i kjelleren bør det være kongesignal. Men jeg skal sjekke når jeg kommer hjem, just in case. "Aktiv antenne" er slått av. Sto faktisk på som standard, men fra veggen og fram til TVen er det i hvert fall ingen forsterker. Hvis du deler antennen med fler, ligger nok årsaken nettopp i det. Enten belastes signalet av så mange at det blir for svakt, eller så lager noen av de andre tilkoblede apparatene støy som ødelegger signalet. Dette kan bli veldig vrient og komplekst å finne ut av, dessverre. Du kan prøve med en antenneforsterker hos deg. Det kan renske opp og isolere bort noe av støyen og samtidig booste signalnivået. Det er jo et billig forsøk, og veldig enkelt å montere. Du trenger forresten to "screw-on" F-connectorer (fåes i vanlig TV-sjappe). Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Sjekket signalet nå. Får 100% på kvalitet og 82-83% på styrke. Er det fremdeles verdt å prøve med en antenneforsterker? Endret 18. januar 2010 av Loomy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå