Gå til innhold

hva er agp?


Twen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente som trenger å vite hva agp er. Men litt dypere enn at det er en port for skjermkort og sånt... Litt hvordan det virker. men ikke så veldig komplisert. Sånn at en ikke datanerd kan forstå. For jeg :shrug: hvordan jeg skal forklare det.

 

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan gjøre et lite forsøk på å svare deg, vet ikke helt hva det er du er ute etter, men:

 

AGP står ihvertfall for "Accelerated Graphics Port". Dette er en spesifikasjon av grafikkport, og gir enda høyere hastigheter enn hva PCI gjør. En god gammeldags "standard" AGP-port har bare 32-bits bredde, med en klokkefrekvens på 66MHz. Dette gir en overføringskapasitet på 2130 Mbps (254MBps). AGP finnes også i "akselerete" utgaver (det er dette som er vanlig i dag), dette vil si at det sendes flere bits per klokkefrekvens. AGP 4x sender f.eks 4 bits per klokkefrekvens. Dette gir altså en firedobling av kapasiteten - til 8520Mbps (1016MBps).

 

For at en skal kunne utnytte en raskere aksellerert AGP-port, f.eks 8x så kreves det at resten av systemet også henger med. Spesiellt viktig her er at minnet henger med på farten. Det nytter altså ikke om AGP-porten på HK er 8x om ikke spes skjermkort & resten av systemet klarer å henge med på dette.

 

Var dettte svar på noe av det du lurte på, eller er jeg helt ute på viddene?! :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg trenger bare en ganske lett forklaring av hva det er og hvordan det virker. Jeg må forklare det til noen, men alt stoff jeg finner om det er for komplisert til å lage en kort forklaring ut av. Trenger bare det viktigste. Hva er forskjellen på PCI og AGP? Noe sånt jeg trenger.

Lenke til kommentar

AGP står ihvertfall for "Accelerated Graphics Port". Dette er en spesifikasjon av grafikkport, og gir enda høyere hastigheter enn hva PCI gjør. En god gammeldags "standard" AGP-port har bare 32-bits bredde, med en klokkefrekvens på 66MHz. Dette gir en overføringskapasitet på 2130 Mbps (254MBps). AGP finnes også i "akselerete" utgaver (det er dette som er vanlig i dag), dette vil si at det sendes flere bits per klokkefrekvens. AGP 4x sender f.eks 4 bits per klokkefrekvens. Dette gir altså en firedobling av kapasiteten - til 8520Mbps (1016MBps).  

 

Her regnes det feil.

32 bit x 66,6 MHz = 266,67 MB/sek -- 2x blir da 533, 4x blir 1066,67 MB/sek. osv. Når du avrunder må du ta hensyn til det på den ferdige utregningen, ellers blir det etter hvert ganske store feil.

 

Det som er vel så viktig å få med er at AGP har en dedikert kanal til nordsiden av brikkesettet. Sett i henhold til PCI blir det ikke bare økt båndbredde som blir viktigere, men at man ikke trenger å dele båndbredden med så mye annet...

Lenke til kommentar

Du nevner forskjellige agp-porter (4x, 8x osv) Ser man det på kortet at det er 4x eller 8x? Er skjermkortene like?

 

Det som står på howstuff works synes jeg er komplisert og vanskelig fortalt. Jeg har ikke så stor datakunnskap om dette emnet, så derfor hadde det vært fint om noen kunne si det på en lett måte?

 

 

:shrug::shrug:

Lenke til kommentar

Hvis man ikke ser forskjellen på agp 4x, 8x, osv. hvordan vet man da hva man har? Tusen takk for all hjelp, men er det noen som har noe mer? Hehe, fikk tips av en god venn å si jeg er jente... Skjønner at det lønte seg. ;)

Lenke til kommentar

Skulle vist nøyaktig ka du vil vite om AGP.

Men 4x og 8x ser du forsjell i BIOS eller når du kjøper det/på eska osv.

AGP er en raskare slot enn PCI dvs. at datan sender informasjonen fortare igjennom AGP enn den klarer med PCI, noe som er viktig no i dei siste tidene der det kommer meir og meir krevande spill :p

 

Håper på at svaret mitt hjelper deg til å forstå meir eller ka du lurer på 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...