Gå til innhold

Dyrere for flybilletter ved lengre opphold?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bestille meg billetter til Thailand for sommeren(juni).

Har en venn som skal bli med, jeg skal være der i ca. 1 måned, mens han bare skal være der i 2 uker.

Har søkt på samme utreise-dato, men forskjellig hjemreise-dato.

Bruker FINN.no og Kelkoo.no når jeg søker, Thai Airways.

Søker på et to ukers opphold for han (03 juni - 20 juni), som blir på rundt 5000,-

Søker på en måneds opphold for meg(03 juni - 05 juli), som blir på rundt 8000,-

(dette er da kun flybilletter)

Har også søkt på 10 juni - 05 juli, bare for å sjekke om det er prisen på hjemreise-billetten som er høyere, men her blir det også rundt 5000,-

Så jeg lurer på, hvorfor er det dyrere når jeg velger et opphold på 1 måned enn når jeg velger et opphold på 2-3 uker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss eg forstår problematikken korrekt her så er forklaringa enkel

Du må sjå dette som to uavhengige flyreiser, og vanlig prisplan er at eit fly som har mange ledige seter har billigare billetter enn eit fly som nesten er fullt.

Returreisa di på dei to ulike datoene så er det nok fleire bookinger på det siste returflyet enn det første. dermed blir prisen forskjellig.

Det kan også vere at den returreisa har ein historikk på at den er ofte veldig full, og dette utnytter jo normalt flyselskapa også og setter prisen opp på den aktuelle flighten.

Og motsatt for å kunne lettare fylle opp flyet viss det er "upopulære" reisedager/tidspunkt.

Lenke til kommentar
Viss eg forstår problematikken korrekt her så er forklaringa enkel

Du må sjå dette som to uavhengige flyreiser, og vanlig prisplan er at eit fly som har mange ledige seter har billigare billetter enn eit fly som nesten er fullt.

Returreisa di på dei to ulike datoene så er det nok fleire bookinger på det siste returflyet enn det første. dermed blir prisen forskjellig.

Det kan også vere at den returreisa har ein historikk på at den er ofte veldig full, og dette utnytter jo normalt flyselskapa også og setter prisen opp på den aktuelle flighten.

Og motsatt for å kunne lettare fylle opp flyet viss det er "upopulære" reisedager/tidspunkt.

Jo, skjønner hva du mener, men når det koster 5000,- for datoene 03 juni - 20 juni og 10 juni - 05 juli,

men 7900,- for datoene 03 juni - 05 juli, så synes jeg det er merkelig, da det tydelighvis er ledige billig-billetter på datoene 03 juni og 05 juli, ihvertfall i forhold til de to søkene 03 juni - 20 juni og 10 juni - 05 juli...

Hvis du skjønner meg... :p

Endret av Nesset
Lenke til kommentar

MI vurdering er prismessig er det sortert slik:

Dyrt:

5.juli er dyrast sidan dette er litt inn i sommerferien

Normalpris

3.Juni

20 Juni

3.Juli

Billig:

10.Juni

Det som kan sjekkes er kva enkeltreise vil koste, blir dette billigare å bestille 2 enkeltreiser 3juni til 5.juli enn totalsummen så lukter det av ein liten prisheving for perioden dette gjelder.

Lenke til kommentar
Er de to forskjellige korte turene med samme flyselskap?

Ja, de er med samme selskap, Thai Airways.

MI vurdering er prismessig er det sortert slik:

Dyrt:

5.juli er dyrast sidan dette er litt inn i sommerferien

Normalpris

3.Juni

20 Juni

3.Juli

Billig:

10.Juni

Det som kan sjekkes er kva enkeltreise vil koste, blir dette billigare å bestille 2 enkeltreiser 3juni til 5.juli enn totalsummen så lukter det av ein liten prisheving for perioden dette gjelder.

Men jeg har jo med datoen 05. juli når jeg søker på 10. juni til 05. juli, og prisen er jo 5000,- der og.

Så det virker ikke som om det har noe med selve datoen å gjøre, virker mer som om det har med hvor lang periode det er fra jeg drar dit til jeg kommer hjem... Noe som virker dumt...

Enkeltreiser er som regel dyrere, så tviler på at det blir aktuelt...

Forsåvidt så jobber jeg like ved der Orkide.no har hovedkontor, så får stikke innom der og høre om de har noe billig til meg.

Men spørsmålet står jo fortsatt...

Lenke til kommentar

Hmm, ok... En liten oppdatering.

Virker som om uansett hvilke datoer jeg velger, hvis perioden er over 1 måned, så hopper prisen opp rundt 3000,-

F.eks 01. juni - 02. juli, så koster det 7901...

Hvis jeg velger 01. juni til 01. juli, så koster de plutselig rundt 4900,-

Så det må ha noe med perioder over 1 måned. Merkelig...

Jeg får stikke innom Orkideekspressen og høre hva de har å si til det...

Lenke til kommentar

Har da vært innom Orkideekspressen og sjekket priser, og spurte samtidig om de visste hvorfor det var slik(det tråden handler om).

Forklarte meg at slike billig-billetter har en "utgangsdato" på 30 dager, så hvis det er en lengre periode enn 30 dager så blir det automatisk valgt normal "economy"-klasse, og ikke slike billige.

Så da fant jeg ut det :)

Endret av Nesset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...