fossxplorer Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Lurpte bare på om man "mister" forbrukerkjøpslovens rettigheter når man kjøper en bil av en privatperson som f.eks har hatt bilen i 3 år? Mister man reklamasjon fra importøren i Norge da? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Nei, det gjør man ikke. Du har i alle tilfeller rett til å reklamere til både importør og forhandler. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Takker for et så hurtig svar. Men er du helt sikker på dette? Dvs da si oftest at det er lurere å kjøpe fra privatpersoner siden prisen er lavere Nei, det gjør man ikke.Du har i alle tilfeller rett til å reklamere til både importør og forhandler. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ja, jeg er helt sikker. Stort sett så er jo privatsalg helt kurrant, men jeg vil så at du er "tryggere" ved å kjøpe hos bilforhandler/merkeforhandler, men det er min personlige mening. Du må også være oppmerksom på at ved bruktimport så har du ikke noe krav mot hverken norsk forhandler (om ikke denne har solgt bilen) eller hovedimportør, da må du forholde deg til vedkommende som har importert bilen til Norge, og om det er en privatperson som har gjort dette på egenhånd så har du ikke mulighet å reklamere iht. forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Og er bilen kjøpt ny i næring så stiller du også svakere. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 OK Jeg forstår. Jeg har hørt det fra flere andre også som mener/skriver at det er "tryggere" fra en forhandler. Ja, jeg er klar over det med bruktimport. Det er kanskje litt "tricky" for folk som kjøper fra private uten å være klar over at bilen er bruktimportert. Det finner jeg ut på 30.sec om bilen er det eller ikke hvis jeg har regnr Ja, jeg er helt sikker. Stort sett så er jo privatsalg helt kurrant, men jeg vil så at du er "tryggere" ved å kjøpe hos bilforhandler/merkeforhandler, men det er min personlige mening. Du må også være oppmerksom på at ved bruktimport så har du ikke noe krav mot hverken norsk forhandler (om ikke denne har solgt bilen) eller hovedimportør, da må du forholde deg til vedkommende som har importert bilen til Norge, og om det er en privatperson som har gjort dette på egenhånd så har du ikke mulighet å reklamere iht. forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå