Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trafikkulykke - ikke-tellende fravær på skole?

RainbowLady

Anbefalte innlegg

Om du skal f.eks søke lærlingplass en dag og vitnemålet også sendes så skal det være notert på de dagene med gyldig fravær hva det gjelder slik at man kan gå tilbake å sjekke med skolen. Om en evetuell arbeidsgiver ser at ditt gyldige fravær er grunnet at veier var stengt og det ikke var mulig å komme seg til skolen så regner jeg med at arbeidsgiver har forståelse for det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forutsetter at arbeidsgiver gidder/har kompetanse til å sjekke. Noen sier sikkert at fravær =fravær. Bad news for den som var dum nok til å reise kollektivt.

Rent juridisk sett tror jeg vi har kommet fram til at trafikkulykke må dokumenteres med kameramobil. Too bad for de som ikke har en slik, evt. ikke klarer å ta et godt bilde av vraket og ambulansene.

Eventuellt signatur fra konduktøren. Hvis du får tak i ham, og han tar seg tid til å signere for 30 elever i stedet for å få toget avgårde.

Samme gjelder skolebussjåføren.

Dessuten gjør disse tiltakene at eleven blir 20 minutter forsinket i stedet for 10 minutter.

Alt dette fordi læreren er opphengt i at alt skal være så juridisk korrekt.

Jussen er fantastisk. Den har alltid en løsning som funker i teorien.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke alltid en arbeidsgiver tenker at fravær = fravær. Jeg håper og tror at om en arbeidsgiver skal ansette noen og ser at gyldig fravær er notert så sjekker han hva dette kan skyldes. Men det kommer nok også kanskje an på om man har 14 gyldige fraværsdager eller om man har 1

Lenke til kommentar

Om du får gyldig fravær eller ikke spiller ingen trille, vil fortsatt stå som fravær på vitnemålet ditt når du går ut av VGS. Fravær er Fravær. Du må ta det som det er og heller oppgi grunn til hva den dagen var, det skal mye til at en fraværsdag på skolen til eller fra har noe å si på en jobbsøknad, med mindre det er en VELDIG viktig stilling du søker på. Da snakker vi president av et slag. Bare forklar hva den dagen var for, og de forstår. Med mindre de er totalt stuck up og idioter. Er de de har du ikke noe å gjøre på en slik arbeidsplass der det ikke finnes forståelse på menneskelige feil.

Lenke til kommentar

Det kan komme an på så mangt. Men hvis man da har 14, og Jernbaneverket eller Vegvesenet har skylda for samtlige, uten at det kommer fram, så er det veldig surt.

Jeg mener derfor læreren har et visst ansvar for å IKKE skrive opp idiotiske bagateller med åpenbar årsak

I stedet for å føre en milelang logg med 20 vedlegg på vitnemålet.

Jeg snakker nå ikke om hele dagsfravær, men de som kommer noe for sent, åpenbart pga. togkaos.

Vitsen med å skrive dem opp? Læreren må jo være ond.

Vitnemålet ser tross alt langt bedre ut med null fravær, kontra 20 unnskyldninger som visstnok skal være gyldige.

Tvilsomt om sjefen virkelig gidder å sjekke om alle 20 bussene var forsinket, 3 år etter, hvis det finnes andre jobbsøkere.

Dette ER et problem.

Lenke til kommentar

Læreren burde heller skrive opp fravær som faktisk er elevens feil.

Personlig mener jeg at fravær grunnet tog er en mye bedre grunn en fravær grunnet sykdom.

Er du mye syk på skolen, så har du dårlig immunforsvar. Det er mer relevant for arbeidsgiver enn punktligheten til kollektivtransporten i bygda di i 2005.

Så hvorfor man får 20 dager sykemelding på egenmelding, samtidig som man må ha konduktørens underskrift når toget er 20 min. forsinka, er en gåte.

Ikke at jeg tror du får den underskriften om du så spør. Har aldri sett at noen i klassen hadde en underskrift fra kollektivtransporten.

Men da stiller jeg spørsmål:Hva bli da fravær?

Jeg svarer på spørsmålet ditt med ett ord: Skulk.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det jeg sier.'

Jeg har aldri hørt at bussjåfører eller konduktører tilbyr en slik tjeneste.

De er opptatt av å få toget eller bussen avgårde uten at forsinkelsene blir enda verre, og kan ikke heftes ved at 30 elever trenger en "excuse note" til firkanta lærere.

En juridisk riktig løsning som neppe fungerer i praksis.

Kanskje hvis skolene plasserte stemplingsur på alle togstasjonene, men selv en jurist må da forstå at dette er uaktuellt.

En annen ting som kunne fungert er at lærerne bruker NSBs funksjon "Er toget i rute" hver gang en elev kommer inn gjennom døren. Men dette hadde kostet så mye tid, at ingen hadde rukket å lære noe om Ibsen, noe som hadde vært aldeles uholdbart.

Dessuten finnes ikke tilsvarende for buss, eller privatbil/moped for de gangene da hele trafikken står stille.

Ergo hadde kun togpassasjerene fått gyldig fravær, ikke busspassasjerene, bilistene eller mopedistene.

Lenke til kommentar
Å binde seg til gjeldende regelverk er ikke hensiktsmessig i en diskusjon rundt det gjeldende regelverket.

TS stilte et konkret spørsmål. Dette besvarer man i forhold til gjeldende regelverk, ikke i forhold til hvordan man skulle ønske at regelverket var. Sistnevnte løsningsmetode er i beste fall misvisende, i verste fall straffbart.

Trådstarters spørsmål ble da besvart allerede ved første side? :)

Hvorvidt dette er en bra løsning eller ikke, er vel hva som har vært tema i etterkant?

Lenke til kommentar

Det er da totalt likegyldig for en arbeidsgiver hvorfor en arbeidstaker kommer for sent. Dersom det skjer et par ganger er det greit, men blir det et mønster så må arbeidstakeren se på hvordan han kan komme seg tidsnok på jobb. Enten det er å kjøre tidligere hjemmefra, ta en tidligere buss/tog/bane, eller om så gå til anskaffelse av egen bil. Så er det arbeidstakeren sin plikt å møte opp tidsnok. Og gjentatte forsentkomminger er oppsigelsesgrunn.

Nå er det muligens videregående du går på. Så om fraværet har noen betydning er avhengig av hva du planlegger videre. Dersom du skal ta høyere utdannelse, er det den utdannelsen som er relevant når du søker jobb. Få arbeidsgivere vil bry seg med hva du gjorde på videregående. Tar du yrkesrettet videregående vil nok en arbeidsgiver se på fraværet før han ansetter eller tar inn en lærling. Men en dag betyr ingenting på to år.

Men selvsagt skjønner jeg misnøyen med å ikke oppnå perfect score, spesielt når man var så nærme og man selv ikke direkte er skyld i det.

Det beste rådet er vel kanskje å ta en prat med klasseforstanderen din. Kanskje han/hun vil la være å føre dagen som fravær. Men det kan være at det ville vært lettere å få gjennomslag for den dersom du ikke hadde vært borte hele dagen. Nå vet jeg ikke hvilke avstander det er snakk om, og om det var mulig for fotgjengere å komme seg forbi.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Har nå spurt 3 konduktører. Jeg tok feil. Konduktøren har en blokk med blanketter.

Bussjåfører er jeg usikker på.

Hehe, jeg må si at du har utvist et prisverdig engasjement ved å faktisk oppsøke konduktører for å spørre om dette. Da ser det i alle fall ut til at problemet ditt er løst dersom du blir forsinket med toget. Hva bussjåfører angår, vites det altså inntil videre ikke om de har slike blanketter, men jeg vil uansett tro at de færreste bussjåfører vil ha vanskeligheter med å kvittere for at du har blitt forsinket dersom du skriver en lapp selv. Same shit, different paper.

Lenke til kommentar

Dersom jeg hadde tatt mine fag som privatist, ville jeg kun ha måtte møtt opp på eksamener. Greit nok, det ville vært vanskeligere å få gode karaterer, men det er inget fravær. Videre på høyskole og universitet er ikke dette relevant.

Ut i arbeidslivet er da heller ikke dette relevant, om man har høyere utdanning vel å merke.

Hvorfor fører man fravær i de teoretiske fag?

Jeg klarte meg fint med bortimot tyve dager ukjent fravær. Dette fordi universitetet ikke er like opptatt av dette. Når læreren spør hvorfor jeg ikke var der, så er svaret: "Jeg trengte ikke å være der for å få med meg stoffet". Jeg har fortsatt minimum 5 i alle fag.

Hvorfor fører man fravær i de teoretiske fag?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg fikk fravær i de 3 første timene en dag på VGS når jeg kjørte av med lettsykkel på vei til skolen. Kom inn i klasserommet dekka av asfaltolje og blodet rennende nedover beina. Fikk fravær da, så tror det skal litt til. Noe jeg forsåvidt er enig i, enten så var du der, eller så var du der ikke, fravær er fravær.

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...