RainbowLady Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei, Har seg slik at for et par dager siden var det en trafikkulykke her hvor jeg bor, og det førte til stengte veier, og jeg kom meg ikke på skolen den dagen. Det var ikke slik at jeg dro hjem igjen med en gang jeg ante en mulighet til å slippe, men jeg satt faktisk i kø lenge, men tilslutt viste det seg at busser ikke fikk tillatelse til å kjøre eneste omvei rundt ulykkesstedet, og de fleste som prøvde hadde blitt stoppet av politiet. Det jeg lurer på, er om dette skal være ikke-tellende fravær, altså at det ikke skal komme på mitt vitnemål. Er snakk om én dag. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Går du på VGS, tror jeg du får fravær uansett, men du kan få det registrert som gyldig fravær om jeg ikke tar helt feil. Men som VGS elev, er du selv ansvarlig for å dokumentere at du har et gyldig fravær. Anbefaler deg å ta en prat med den som er klasseforstander for deg, i noen tilfeller vil nok læreren godkjenne fraværet i ditt tilfelle om det er kjent for skolen. I en slik situasjon bruker det å være flere som evt. ville blitt forhindret for å komme seg på skolen, og ikke bare deg, så det er mulig læreren allerede er kjent med saken. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Gyldig fravær fikk jeg, det ble ikke noe problem det, bare ringte og fortalte hva som hadde skjedd. Men synes det er utrolig kjipt å skulle få én dags fravær på vitnemålet for noe slikt, så om jeg kan sleske meg ut av det, vil jeg helst det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Du var fraværende, var du ikke? I voksenlivet får du ikke fravær med lønn fordi bussen var forsinket... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 I voksenlivet får du heller ikke et vitnemål som sladrer om fraværet ditt, og får deg til å virke som en skulker. Å ha fravær på vitnemålet får deg til å virke useriøs når du vil søke jobb, og er å betrakte som en slags straff for skulking. En UNØDVENDIG straff. Jeg forstår at sjefen ikke vil betale lønn for et arbeid som ikke er utført. Men at klasseforstanderen vil skade elevene med vilje ved å skrive opp fravær de ikke kan noe for, er barbarisk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Den arbeidsgiver som automatisk går ut fra at alt fravær på vitnemålet er skulk har en utrolig dårlig HR-avdeling. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg ser fullstendig poenget i at ja, jeg var fraværende fra undervisningen. Dette blir også min aller første og eneste fraværsmerknad på hele VGS. Er litt kjipt at en "perfect score" blir ødelagt pga. en trafikkulykke. Så tingen er ikke at jeg ikke forstår hvorfor jeg får fravær, men jeg lurer på om jeg kan sno meg ut av det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Det er umulig for arb. giver å vite om det er skulk eller trafikkaos som er årsaken til at personen har fravær. Grunnen til at jeg ikke hadde fravær i niende klasse er at jeg alltid syklet, og dermed ikke ble rammet av trafikkaos. Når trafikkaos, reell sykdom og skulk havner i samme kategori; fravær, kan arb.giver bare gjette. Har du vært syk i 10 dager, har du mer fravær enn de fleste skoletrøtte bøllefrø, og stiller bak dem i søknadskøen. Hvis du kommer for sent pga. den mye omtalte togkrisen, er det kun klasseforstanderen som kan vite det. Ikke den arbeidsgiveren du får 2 år senere. Derfor bør lærerne bruke hodet, så arb.giveren slipper å gjette. Hva er en HR-avdeling? Endret 19. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Den arbeidsgiver som automatisk går ut fra at alt fravær på vitnemålet er skulk har en utrolig dårlig HR-avdeling. For øvrig tror jeg at "jeg ble forsinket pga en trafikkulykke" blir en gjenganger blant skoleelever dersom slikt ikke skal telle som fravær. Det er ikke skolens eller lærerens skyld at du ble forsinket. Det enkleste er om eleven selv sørger for dokumentasjon på at vedkommende faktisk ble forsinket pga en trafikkulykke. Det er umulig for arb. giver å vite om det er skulk eller trafikkaos som er årsaken til at personen har fravær.Grunnen til at jeg ikke hadde fravær i niende klasse er at jeg alltid syklet, og dermed ikke ble rammet av trafikkaos. Når trafikkaos, reell sykdom og skulk havner i samme kategori; fravær, kan arb.giver bare gjette. Har du vært syk i 10 dager, har du mer fravær enn de fleste skoletrøtte bøllefrø, og stiller bak dem i søknadskøen. Hvis du kommer for sent pga. den mye omtalte togkrisen, er det kun klasseforstanderen som kan vite det. Ikke den arbeidsgiveren du får 2 år senere. Derfor bør lærerne bruke hodet, så arb.giveren slipper å gjette. Hva er en HR-avdeling? HR = Human Relations = personal(avdeling). Dersom du kan dokumentere fraværet som noe annet enn "skulk", er det ingen arbeidsgivere som bryr seg om fraværet (innenfor rimelighetens grenser). Endret 19. januar 2010 av Jurist Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) For øvrig tror jeg at "jeg ble forsinket pga en trafikkulykke" blir en gjenganger blant skoleelever dersom slikt ikke skal telle som fravær. ---Kanskje fordi trafikkulykker faktisk inntreffer? ---Det er en høyst reell fraversgrunn, som eleven ikke kan noe for. ---I år 3640, når alle kjører automatiske, flyvende biler, vil man ikke lengre kunne bruke trafikkork som grunn. ---Men enn så lenge, skjer det faktisk hver morgen i rushtiden. Spør noen som har lappen. Det er ikke skolens eller lærerens skyld at du ble forsinket. Det enkleste er om eleven selv sørger for dokumentasjon på at vedkommende faktisk ble forsinket pga en trafikkulykke. ---De har heller ikke tapt noe på forsinkelsen, i motsetning til en ekte arbeidsplass, er skolen bare et sted ---hvor man leker at man jobber. Skolen kan ikke trekke i lønna, fordi de ikke gir lønn. ---Men at det skal være nødvendig å ødelegge en perfekt fraværsrekord, sier mye om læreren. Har du jobb, og kjører bil selv, kan arb. giver argumentere at du kunne kjørt tidligere. Kjører du rutebuss eller tog, mener jeg situasjonen er en helt annen. Særlig om bussen tydelig er merket skolebuss. Endret 19. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 For øvrig tror jeg at "jeg ble forsinket pga en trafikkulykke" blir en gjenganger blant skoleelever dersom slikt ikke skal telle som fravær. ---Kanskje fordi trafikkulykker faktisk inntreffer? ---Det er en høyst reell fraversgrunn, som eleven ikke kan noe for. ---I år 3640, når alle kjører automatiske, flyvende biler, vil man ikke lengre kunne bruke trafikkork som grunn. ---Men enn så lenge, skjer det faktisk hver morgen i rushtiden. Spør noen som har lappen. Det er ikke skolens eller lærerens skyld at du ble forsinket. Det enkleste er om eleven selv sørger for dokumentasjon på at vedkommende faktisk ble forsinket pga en trafikkulykke. ---De har heller ikke tapt noe på forsinkelsen, i motsetning til en ekte arbeidsplass, er skolen bare et sted ---hvor man leker at man jobber. Skolen kan ikke trekke i lønna, fordi de ikke gir lønn. ---Men at det skal være nødvendig å ødelegge en perfekt fraværsrekord, sier mye om læreren. Har du jobb, og kjører bil selv, kan arb. giver argumentere at du kunne kjørt tidligere. Kjører du rutebuss eller tog, mener jeg situasjonen er en helt annen. Dette er tåpelig. Skaff dokumentasjon på at du var involvert i eller ble forhindret av en trafikkulykke eller avfinn deg med at du får fravær for fraværet ditt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Et mobilbilde burde holde. Særlig om bildet er kodet med GPS-koordinater, tid og dato. Og når en person har perfekt fraværsstatistikk, burde hans/hennes ord holde. Hvis ikke dette holder, hva slags dokumentasjon mener du at en 15-åring skal klare å hoste opp på vei til skolen? Er det meningen at det skal være så vanskelig at ingen i praksis klarer det, og alle får fravær? Jeg hadde uansett aldri tørt å reise kollektivt med så strenge lærere. Å reise kollektivt er jo nærmest en garanti for at man IKKE kommer fram på tiden. En elevs framtid avhenger av at antall fraværsdager og -timer er så nært null som mulig. Derfor mener jeg at en lærer som skriver noe annet der, vel vitende om at toget var forsinket, er et monster. Endret 19. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Et mobilbilde burde holde. Særlig om bildet er kodet med GPS-koordinater, tid og dato. Og når en person har perfekt fraværsstatistikk, burde hans/hennes ord holde. Hvis ikke dette holder, hva slags dokumentasjon mener du at en 15-åring skal klare å hoste opp på vei til skolen? Er det meningen at det skal være så vanskelig at ingen i praksis klarer det, og alle får fravær? Jeg hadde uansett aldri tørt å reise kollektivt med så strenge lærere. Å reise kollektivt er jo nærmest en garanti for at man IKKE kommer fram på tiden. Jeg har aldri sagt noe annet. Et mobilbilde med tid og dato er vel og bra, har du GPS-koordinater i tillegg er det bare bra. Riv av et ark i kladdeboka di der du skriver "Det bekreftes av Arne Eriksen ble forsinket ca 25 minutter ved Haugenkrysset mellom kl 0715 og 0740 tirsdag 19. januar 2010. Dette skyldtes at et trafikkuhell fant sted lenger frem i veien. Det var ikke mulig for ham å snu eller kjøre en annen vei. Signert: " og så får du politibetjent Kari Olsen, som var på stedet, til å skrive under. Det tar deg to minutter og politidama ti sekunder. Problem løst. Hvis du er redd for å ikke komme frem, kan du jo reise litt tidligere. Jeg opplever det som at du overdramatiserer hele problemstillingen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Dette er ikke å overdramatisere problemstillingen. Å gi eleven fravær pga. forhold eleven ikke kan noe for er urett, og urett er det verste jeg vet. Når man setter det i system, ved å gi lærere rett til å ikke ta humane hensyn, er det moralsk forkastelig. Drømmejobben kan ryke fordi skolebussen (den eneste som passerer der du bor) eller toget alltid er litt forsinka. Det eneste riktige ville vært en ny instruks for lærere om når de kan sette fravær. Problemer med kollektivtransport er den mest gyldige grunnen jeg kan klare å komme på. Det er så gyldig som det kan få blitt. Særlig hvis eleven ikke har lappen, og jetpak ikke er oppfunnet. Læreren må evne å forstå at eleven har gjort det som stod i hans makt for å komme i tide, ikke bare skrive fravær etter et atomur. På skolen min var togforsinkelser gyldig fraværsgrunn. Men så var det jo også en jernbaneskole. Skulle bare mangle. Endret 19. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Var det ulykken i hordviktunellen du satt i kø på grunn av? Jeg satt i den køen sørover mot bergen, men måtte bare gi opp ettersom tunellen ikke åpnet på timer. Jeg fikk ikke fravær på gunn av at jeg ikke kunne gjøre noe med det. Greit nok at du ikke får lønn den dagen fordi du ikke kommer på jobb, men at du får fravær på skolen blir litt feil. Det burde iallefall vært en tilleggskommentar om grunnen, og ikke bare "gyldig fravær" Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Det eneste riktige ville vært en ny instruks for lærere om når de kan sette fravær. Fikk informasjon fra skolen i dag om at det har kommet nye instrukser for dette, og at man ved egenmelding kan få slettet opptil 20 dager på grunn av helsemessige årsaker. Kan jeg da i ettertid hevde at jeg var syk denne dagen? Eller kan jeg få noen form for anmerkning for å ha løyet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det eneste riktige ville vært en ny instruks for lærere om når de kan sette fravær. Fikk informasjon fra skolen i dag om at det har kommet nye instrukser for dette, og at man ved egenmelding kan få slettet opptil 20 dager på grunn av helsemessige årsaker. Kan jeg da i ettertid hevde at jeg var syk denne dagen? Eller kan jeg få noen form for anmerkning for å ha løyet? For det første, dersom det lyves på egenmelding kan (og i de tilfeller jeg har vært borti, SKAL) rett til egenmelding falle bort. For det andre, å lyve om dette forteller ganske mye om din personlighet... Når du er villig til å lyve om noe så lite. Ellers holder det lenge for min del å sitere opplæringsforskriften §§ 3-41 (grunnskole) og 3-47 (VGS): § 3-41. Føring av fråvær i grunnskolen Frå og med 8. årstrinnet skal alt fråvær førast på vitnemålet. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Eleven eller foreldra kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet. Dette gjeld berre når eleven har lagt fram dokumentasjon på årsaka til fråværet. Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand. For inntil 14 skoledagar i eit opplæringsår, kan eleven krevje at følgjande fråvær ikkje vert ført på vitnemålet: a) dokumentert fråvær som skyldast helsegrunnar b) innvilga permisjon etter opplæringslova § 2-11. § 3-47. Føring av fråvær i vidaregåande opplæring Alt fråvær skal førast på vitnemålet og kompetansebeviset. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Rektor kan avgjere om fråvær for den som er deltidselev, skal førast i dagar og timar eller berre i timar. For elevar som skal ha kompetansebevis, skal fråvær førast på kompetansebeviset. Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet. Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand. For inntil samanlagt 14 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast: a) helse- og velferdsgrunnar b) arbeid som tillitsvald c) politisk arbeid d) hjelpearbeid e) lovpålagt oppmøte f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå. Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær. Innanfor ramma av 14 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet. Jeg minner da særlig om § 3-47 tredje ledd, uthevet. Eleven har krav på å få årsaken til fraværet dokumentert. Så ja, en med 10 dager fravær har 10 dager mer fravær enn et gjennomsnittlig bøllefrø. Men har vedkommende litt vett i skallen får han/hun fraværet spesifisert. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Så jeg kan da kreve at det spesifiseres at jeg var stuck i trafikken? Da blir jo saken en helt annen. Ser forøvrig godt at enkelte kan mene det ikke er noen big deal, og at én dag ikke er noe å legge seg nevneverdig opp i. Men jeg synes det er ganske kjipt allikevel. Spesielt når man kan få "slettet" hele 20 dager for sykdom. Man får heller ikke tellende fravær om man er hos tannlege eller lege, uansett om det som oftest er uproblematisk og legge en legetime til etter skolen. Joda, verden er nok urettferdig, men det betyr ikke at det er ulovlig å prøve. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Men hvis du ikke er borte hele dager, men kommer et kvarter for seint litt ofte... Da får du kanskje anmerkning hver gang når det egentlig er Jernbaneverkets feil, og til slutt nedsatt i orden. Bare fordi du reiser miljøvennlig får du nedsatt i orden? Virker det sånn? Jeg vet ikke om du kan spesifisere at du satt fast i trafikken eller toget. Men jeg håper det. Men egentlig burde jo læreren bare la være å skrive det opp. Mye greiere enn å ha et vitnemål med 20 vedlegg. Og det er ikke sikkert framtidige arbeidsgiver forstår disse vedleggene heller. Han ser bare fravær = uaktuell kandidat. Endret 19. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Per gjeldende opplæringsforskrift skal alt fravær føres, ljåmann. Så med mindre du sitter inne med kompetanse til å endre den forskriften, så burde du egentlig forholde deg til gjeldende rett. Syting og klaging over at tingenes tilstand er kjip har lite med TS' konkrete problem å gjøre. Synsing om hva en lite oppvakt arbeidsgiver som ikke vet hvordan et vitnemål fungerer vil synes er vel heller ikke særlig relevant til TS' problem... Så jeg kan da kreve at det spesifiseres at jeg var stuck i trafikken? Da blir jo saken en helt annen. Hvis du kan dokumentere det... Ser forøvrig godt at enkelte kan mene det ikke er noen big deal, og at én dag ikke er noe å legge seg nevneverdig opp i. Men jeg synes det er ganske kjipt allikevel. Spesielt når man kan få "slettet" hele 20 dager for sykdom. Man får heller ikke tellende fravær om man er hos tannlege eller lege, uansett om det som oftest er uproblematisk og legge en legetime til etter skolen. Joda, verden er nok urettferdig, men det betyr ikke at det er ulovlig å prøve. Nja. Spørs på hvordan man prøver. Det er noen linjer man ikke krysser, og for mitt vedkommende er løgn en av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå