Jarle_56 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hvordan kan jeg hjelpe pappa? Hei, jeg er sønn av en 51 år gammel mann som sitter litt fast i jobblivet. Han har jobbet for samme bedrift i ca. 26år og har nylig blitt satt til en stilling han er overkvalifisert til. Han kjeder seg på jobb og har mistet driven rett og slett fordi han ikke møter noe utfordringer. Jeg selv er 23 og han kommenterer ofte at de han jobber med er yngre enn meg.(føler seg litt utilpass) Jeg har sett hvor trist han er til tider og prøver å oppmuntre han om at det finnes studier eller kurs, så han kan komme seg bort derfra. Pappa er redd for pensjonen og det faktum at "ingen vil ha ei gammal gubbe". (hjelper lite at kompisene hans mener det samme). Han sier ofte at han har lyst til å bli noe form for rådgiver, eller jobbe med mennesker. Kanskje mennesker som ikke har så mange andre. (ikke hjelpepleier). Hvor kan han begynne? Hvilke muligheter finnes det? Hva er realistisk å forvente? Han tok vgs med no reiseliv linje og økonomi, men har ingen høyere utdanning enn vgs. + at han har tatt noen små kurs på jobben han er på. Endret 18. januar 2010 av pettahu Lenke til kommentar
GA Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei Pettahu. Vanskelig situasjon det der, faren min var gjennom det samme for et par år siden. Heldigvis fikk han en lederstilling i bedriften han var i litt etterpå, men han var rimelig deppa en periode. Hvilken bransje er det faren din er i? Og hva slags stillinger har han hatt i denne bedriften? Når man er 51 år uten noen spesielt relevant utdannelse og mange år i samme bedrift er det ikke alltid så lett å få seg jobb, men det går alltid. Jeg ville oppfordret ham til å søke på stillinger han synes virker interessant, selvsagt mens han fortsatt jobber. Om han har relevant erfaring og klarer å "selge" seg selv godt nok så er plutselig ikke alder så relevant. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Med tanke på lederstillinger så er det få bedrifter som ønsker å ansette en såpass gammel mann, de går heller etter talentfulle menn på opptil 35-40. Dette gjelder også mindre stillinger, avdelingsledere mm. Aner ikke hva slags stilling han har, så blir vanskelig å si noe om hans jobbfremtid basert på dette. Å ta utdanning nå er litt i seneste laget, det tjener han ingenting på. Så å søke på stillinger han synes ser interessante ut, som GA sier er det eneste som kan være å anbefale nå, ettersom vi ikke aner hva han har jobbet med og hva han nå jobber med. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ta en titt på feks Bussfører-yrket. Riktig nok et lavstatusyrke, men her er hverdagen full av utfordringer og man omgås masse hyggelige mennesker. Virker nok som et kjedelig yrke, men når du sitter der, går tiden utrolig fort. Bakdelen, er at man sitter for mye rolig, og kanskje blir seendes ut litt der etter. Buss bransjen trenger sårt norske sjåfører. Og din far er jo bare ungdommen med tanke på hvor mange arbeidsår han har igjen. Det sitter svært mange overkvalifiserte bussjåfører rundt omkring. Alt fra Advokater, Leger, Polti, Skipsoffiserer osv osv............... Lønnen har også bedret seg noe. Startlønn er på ca. 320.000+tillegg. Så med litt ekstra ligger en på 4-500 i året. Men er stort sett bare skiftjobbing, noe kanskje ikke alle liker? Selv har jeg jobbet bare skift i hele mitt yrkesaktive liv, og kan i grunn ikke tenke meg noe annet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Du sier han er overkvalifisert. Hva er kvalifikasjonene hans? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå