Mendel Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei, Ble torsdag forrige uke ansatt i en bedrift som vikar pga sykdom i bedriften, men valgte å si opp etter to dager pga personlige saker. Jeg sendte derfor skriftlig oppsigelse og fikk i dag svar på oppsigelsen. I dette svaret får jeg beskjed om at jeg må komme inn for å signere en kontrakt for å få lønn for de to dagene jeg jobbet der, for meg virker dette som noe lureri for å få satt meg i noe juridisk klemme. Hva syndes dere jeg burde gjøre? Kan bedriften kreve at en skriver kontrakt før en får lønn, selv om det bare var for et par dager? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hvis du har jobbet uten en gyldig kontrakt har du i utgangspunktet tabbet deg ut. Bedriften har nok rett til å kreve en kontrakt før du får lønn. Les kontrakten nøye og pass deg for f.eks. 3 måneders oppsigelsestid eller andre "straffer". Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hvis du har jobbet uten en gyldig kontrakt har du i utgangspunktet tabbet deg ut. Bedriften har nok rett til å kreve en kontrakt før du får lønn. Hvor har du dette fra? Arbeidsmiljøloven sier så vidt eg vet at arbeidstaker har krav på kontrakt, men ikke at arbeidskontrakt er et krav for å få lønn... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Bedriften trenger en eller annen form for bilag i regnskapet sitt for at revisor skal kunne godkjenne at du har fått lønn og feriepenger og at det betales inn arbeidsgiveravgift og folketrygdavgift etc. En kontrakt (eller skriftlig arbeidsavtale) som forteller at du er/var ansatt de dagene du faktisk jobbet der vil være en ryddig måte å gjøre dette for for begge parter. Endret 18. januar 2010 av Svinks Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Er dette alt du klarer? Å sitere en Wikipedia artikkel ord for ord? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ren trolling det her ja, går igjen i andre tema også dette Wiki tullet. Trådstarter må nok skrive under at han faktisk har vært der slik at revisor vil godkjenne utbetalingen til han. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Noen innlegg er slettet på grunn av tull og tøys. Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Hei igjen og takker for alle svar. Har bedt bedriften sende meg kontrakten i posten slik at jeg kan se gjennom den i fred før jeg signerer. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei igjen og takker for alle svar. Har bedt bedriften sende meg kontrakten i posten slik at jeg kan se gjennom den i fred før jeg signerer. Du har egentlig ingen valg, det er bare og skrive under hvis du vil ha lønn. Loven sier at alle arbeidstagere skal ha kontrakt og uten kontrakt har du heller ikke hatt noen jobb og det er vel ingen som utbetaler lønn til noen som ikke har vært ansatt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 brunos innlegg kan ses bort fra, da det er praktisk talt fullstendig feil. Arbeidsmiljøloven § 14-5 pålegger arbeidsgiver en plikt til å utarbeide en skriftlig arbeidsavtale (innen én måned dersom arbeidsforholdet varer lenger enn en måned, ellers umiddelbart, og umiddelbart ved innleie av arbeidstakere). Arbeidsmiljøloven erklærer ikke at dersom skriftlig arbeidsavtale ikke utarbeides, så har det aldri foreligget noe arbeidsforhold. Tvert imot forutsetter loven klart og tydelig (bl.a. ved at den tillater en forsinket utarbeidelse av arbeidsavtalen) at selve arbeidsforholdet og arbeidsavtalen er to forskjellige ting, med en uavhengig eksistens. Det er utført arbeid i arbeidsforhold som gir rett til lønn. Ikke en arbeidsavtale. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Har bedt bedriften sende meg kontrakten i posten slik at jeg kan se gjennom den i fred før jeg signerer. Her er link til lovens beskrivelse av hva en arbeidsavtale skal inneholde: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-6 I ditt spesielle tilfelle er det kanskje punkt e), "forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig" du er mest interessert i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå