pax1 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei, Flyttet nylig inn i enderekkehus fra en leilighet. Det er et villaventilasjonssystem i huset... til å begynne med tenkte jeg at jeg ikke skulle ha den på med tanke på kulda som vi hadde nylig, men det er kanskje ikke så lurt. Leste litt om at det fra et fyringsperspektiv er viktig å forsøke å holde på varmen man skaper (ikke "fyre for kråkene"), men det betyr jo at luftfuktighet og luftkvalitet generelt forringes en del antar jeg? Kjøpte meg et billig termometer/hygrometer bare for å sjekke litt, og med ventilasjonsanlegget skrudd av var vel luftfuktigheten noe høy. På toalett-vanntannken ble det kondensdannelse, og RH lå over 60% på bad noen ganger. Skrudde så på villavent-anlegget og åpnet luft-"slusene" over vinduer og da sank luftfuktigheten ned til rett under 40 og kondens på toalett-vanntanken forsvant. Men det betyr vel også at fyringsutgiftene øker for å holde samme inne-temperatur (har termostater på 20 grader i mye brukte oppholdsrom som kjøkken og stue, og prøver å holde 22-23 grader på badet). Så hvilke tanker og avveininger bør man gjøre seg? Hvor mye mer koster det å holde samme innetemperatur med "god" ventilasjon? Er det bedre å ha ventilasjon av og bare gjøre korte og kraftige utluftinger? Er økningen i fyringsutgifter uansett marginal og mye mindre enn hva det koster å utbedre hvis det oppstår fuktskader? Dårlig luftkvalitet (og høy fuktighet) gjør vel også at sopp osv. trives bedre? Og et konkret spørsmål: Hvis det dannes kondens på toalett-vanntank (utenom dusjing osv) betyr det at luftfuktigheten er for høy? Tusen takk for alle tips, tanker og innspill. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Jeg vet ikke noe om modellen av ventilasjonssystemet du har, men muligheten er vel tilstede for at dette har en varmegjenvinner? Som da varmer opp tilluften av varmen fra fraluft. Men sånn generelt så er det vel verdt pengene å heller fyre litt ekstra enn å ende opp med mugg og råte. Litt lesestoff: http://www.villavent.no/newsread/news.asp?...;N=5287&L=1 Endret 18. januar 2010 av semtex Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 La ventilasjonen gå du, om det ikke er veldig gammelt så er det med varmeveksler. Om du stopper anlegget på vinteren er faren for kondens i anlegget stor. To av kanalene, inntak og avkast går rett ut i det fri. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Hmmm.. tviler på at at den har varmegjenvinner, bør kanskje oppgradert den hvis den ikke har det... For øvrig.. har hatt på villaventilasjonen en stund... RH gikk ned til 32% på bad... har ikke målt andre steder.. Kan det bli for tørt innendørs? Helsemessig sett, eller evt. for trevirke (parkettgulv osv....) Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hei. Du MÅ aldri skru av ventilasjonen helt, det gir kondens som igjen kan gi veldig dyre råteskader. Det bli vesentlig dyrere en litt høyere strømregning. Det trenger ikke være balansertventilasjon(gjenvinning) selv om huset er nytt, kun de bygggeprosjekt som er godkjent etter 1.1.10 har krav om bal.ventilasjon. De fleste byggherrer installerer ikke dyre ventilasjonanlegg med mindre de må. Et bal.vent.anlegg koster jo ca. 70000,- for en gjenomsnitts enebolig. Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Hmmm.. tviler på at at den har varmegjenvinner, bør kanskje oppgradert den hvis den ikke har det... For øvrig.. har hatt på villaventilasjonen en stund... RH gikk ned til 32% på bad... har ikke målt andre steder.. Kan det bli for tørt innendørs? Helsemessig sett, eller evt. for trevirke (parkettgulv osv....) Har du tilluft på soverom/stue og avtrekk våtrom/kjøkken så har du bal.ventilasjon. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 På vinteren er normalen at luftfuktigheten er lav inne. Derfor vil jeg råde deg til først å finne ut hvor fuktigheten kommer fra. Den største årsaken til høy fuktighet inne på vinterstid er tørk av klær. Hvis du finner årsaken har du mulighet for å kjøre ventilasjonen i disse situasjonene. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 balansertventilasjon(gjenvinning) Balansert ventilasjon og varmegjenvinning er ikke nødvendigvis det samme. Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 balansertventilasjon(gjenvinning) Balansert ventilasjon og varmegjenvinning er ikke nødvendigvis det samme. Nei.... men i praksis er det det, for hvem betaler for dyrt vent. anlegg uten å ta med gjennvinningsdelen? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Nei.... men i praksis er det det, for hvem betaler for dyrt vent. anlegg uten å ta med gjennvinningsdelen? Nei, sant nok. Tenkte bare jeg skulle presisere. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) En del av disse aggregatene har roterende gjennvinner. Det er og lett å se om en åpner skapet til aggregatet. det bør uansett gjøres for å sjekke at gjennvinneren faktisk roterer + at du får sjekket filtre mm. En del installasjoner av denne typen har og avsug fra både komfyr og bad. Om du stopper avsuget vil fukt fra bad spre seg i hele leiligheten. Komfyr og bad uten avsug er ikke bra. Så lenge en slik løsning er i drift, er det ofte mest lønnsomt å la det surre. Om aggregatet skal ut må komfyravsuget og våtrom sendes rett ut i separate kanaler + at tidligere tilluftskanaler må blendes. Husk og at optimal vedfyring krever Luft. [edit: addon/typo] Endret 12. februar 2011 av Cerwell Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Regner med at vi her snakker om en eldre versjon av willavent som omfatter en avtreksvifte på lofte som trekker lufta ut av badet og ventilatorhetten over komfyren. Disse skaper undertrykk i boligen og lar kald uteluft sive inn i alle sprekker og åpninger som måtte være i boligen som igjen gjør fyringskostnadene høyere. Men du trenger ikke å gå drastisk til verks som å åpne ventilene over v induene for å få glede av dette avtrekket for mest sansynlig lekker leiligheta nok til at det fremdeles fungerer for åpne ventiler gjør en stor forskjell med tanke på hvor mye kald luft du må varme opp vinterstid. Var jeg deg ville jeg ha sjekka ventilasjonsagregatet for å se om det kun er avtrekk eller om det også er tilluft som dytter luft inn i boligen, for er det det har du et ventilasjonsagregat med gjennvinner som tilfører omtrent like møye luft som det drekker ut og dermed er dte unødvendig med åpne ventiler over vinduene. Men igjen jeg gjetter på at det kun dreier seg om ei enkel vifte som trekker lufta ut av boligen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå