Gå til innhold

[Løst]Påbygg til gennerell studiekompetanse.

Datasmurfen

Anbefalte innlegg

Hei,

hvilke fag/bøker trenger man for å ta påbygg.....?

Er det mulig å ta det på kveldstid over 2 -3 år ?

Er det hardt å gå påbygg?

Nå har jeg jo godt 1 året service og samferdesel, 2 året ikt-servicefaget.. Vil jeg da slippe unna noen fag på påbygg ?

Takker også for info / tips / veiledning som jeg ikke stiller spm i henhold til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påbygg er ikke så tungt som mange skal ha det til. De 10 timene med norsk er det verste, og velger du et (eller to) programfag som du ikke liker kan det også bli en utfordring. Trenger du kun generell studiekompetanse er det jo bare å kjøre på og velge det faget som du vil trives best med. Sikler du derimot på ingeniørstudier vil kanskje forkurs være bedre.

Å ta hele påbygg som kveldskurs får du neppe, i hvert fall ikke gratis gjennom en vanlig videregående skole. Med all sannsynlighet får du heller ikke slippe noen fag så lenge du ikke har kommet lenger enn VG2, og ikke har fagbrev eller tatt ekstra fag utenom timeplanen.

Lenke til kommentar

Om det er hardt å gå påbygg kommer an på hva du har gått tidligere. De fra byggfaglig sliter litt, siden de har hatt det realtivt lett, og 50% stryker jo på landsbasis.. Spørs jo om du er skolelei eller motivert enda og.

Kan hende du slipper noen fag om du er ferdig med de disse to årene, men siden alle må oppfylle antall årstimer på påbygg, så får du du bare fler fordypningsfag som politikk, sosiologi, breddeidrett, psykologi, markedsføring etc... Mange som er ferdig med matte og naturfag på to år eks, kommer an på hvordan skolen din har lagt det opp, så da må du fylle disse timene med et fordypningsfag. Dog har du da for mange fag igjen på slutten av året, så da kan du sannsynligvis vrake de med dårligst karakterer;)

Kveldstid går ikke, men du kan dele opp påbygging over to år, 3PB og 4PB, om skolen din har det tilbudet.

Lenke til kommentar

På påbygg så skrev jeg flere stiler nesten uten skrivefeil og så sier læreren at innholdet ikke er bedre enn å gi meg 3+ ellerno. Hele det fuckings poenget med nynorsk er å skrive på nynorsk, men jaja. Må bare bite tenna sammen. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Må jo ikke glemme innholdet, ahpadt. Svarer du ikke tilstrekkelig på oppgaven vil de fleste lærere slå mye hardere ned på det enn noen grammatiske feil.

Det er ikke så vanskelig å få god karakter i nynorsk, men jeg er helt enig i at man må bite sammen tennene, for det er en sann plage å måtte slå opp alt mulig. Ikke har jeg noe spesielt ønske om å lære flytende nynorsk heller, så jeg prøver bare å holde ut og håper på at jeg slipper eksamen i det.

Lenke til kommentar
Må jo ikke glemme innholdet, ahpadt. Svarer du ikke tilstrekkelig på oppgaven vil de fleste lærere slå mye hardere ned på det enn noen grammatiske feil.

Det er ikke så vanskelig å få god karakter i nynorsk, men jeg er helt enig i at man må bite sammen tennene, for det er en sann plage å måtte slå opp alt mulig. Ikke har jeg noe spesielt ønske om å lære flytende nynorsk heller, så jeg prøver bare å holde ut og håper på at jeg slipper eksamen i det.

Jeg glemte ikke innholdet men det er ikke akkurat som om du er like god i nynorsk som du er i engelsk, ergo ikke kapabel til å produsere like godt innhold som du gjør med bokmål. Dette er i hvert fall min mening, men nok om det. Fikk 4 i nynorsk og forholdsvis fornøyd med det selv om 5 hadde smakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...