V5R1X Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 I programvaresammenheng snakker man ofte om versjoner (slik jeg skriver det, OG ordboka gjør det). Men likevel er det tilsynelatende mange som skriver ordet "versjoner" som "versoner". I begynnelsen antok jeg at det bare var en tilfeldig kar som hadde skrevet feil, men etterhvert så har jeg registrert at det finnes veldig mange som konsekvent skriver "verson" uten j'en. Det at en feilskrivning av et slikt ord forekommer i så stor skala får meg til å mistenke at noe ligger bak. Hva kan årsaken til denne skrivefeilen være? Engelsk har jo også denne j-lyden i form av i'en, "version"... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Aldri sett "versoner". Må isåfall være skrivefeil eller en eller annen regional dialekt ting på samme måte som mange tullinger skriver "hvem" når de mener "hvilken". (Forøvrig gruer jeg meg til det blir akseptert skrivemåte) Endret 18. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Sikkert noe som henger igjen etter den engelske "version". Håper det ikke blir en akseptert måte da. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Eksempler: http://www.google.com/search?hl=no&cli...mp;aq=f&oq= Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Det er uansett en ren skrivefeil fra artikkelforfatterens side. Verson er ikke et norsk ord. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Eksempler: http://www.google.com/search?hl=no&cli...mp;aq=f&oq= Om du trykker inn på de så ser du at det gjerne er flere skrivefeil fra disse posterne (i samme post). Jeg vil tippe at de enten ikke bryr seg om rettskriving, skriver i dialekt, eller kanskje har dysleksi. Endret 18. januar 2010 av unwill Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Det er en grunn til at magasiner fremdeles eksisterer. Folk vil lese artikler skrevet av folk med utdanning i journalistikk og rettskrivning, ikke lese haugevis av internetthistorier med skrivefeil i annenhver setning. Lenke til kommentar
Glutexo Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Der jeg bur blir rs uttalt som sj, så det er ikke en så veldig rar skrivefeil. Dessuten er det ikke sikkert en ser ordet så ofte, og da kan det lett bli feil når versjon og verson uttales på samme måte. Det er noe anna med hvem istedenfor hvilken. Det skyldes gjerne feil når en snakker også. Endret 18. januar 2010 av Glutexo Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Der jeg bur blir rs uttalt som sj, så det er ikke en så veldig rar skrivefeil. Dessuten er det ikke sikkert en ser ordet så ofte, og da kan det lett bli feil når versjon og verson uttales på samme måte. Jepp, det kan være en god forklaring, at rs og rsj blir uttalt likt hos mange. Videre kan det forvirre enda mer at person skrives person og ikke persjon. D'æ'kke enkelt, bestandig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Eksempler: http://www.google.com/search?hl=no&cli...mp;aq=f&oq= Resultat 1–10 av ca. 633 fra diskusjon.no for verson Resultat 1–10 av ca. 168,000 fra diskusjon.no for versjon Og en annen feilskriving: Resultat 1–10 av ca. 961 fra diskusjon.no for grunen Resultat 1–10 av ca. 22,400 fra diskusjon.no for grunnen Antall treff er ofte en god indikasjon på riktigheten av ordet. At ordet står feil skrevet noen promiller av de gangene ordet forekommer på Internett, betyr ikke at det er en offisiell form for rettskriving. Endret 18. januar 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Min teori: Person som uttales likt skrives uten j, derfor skriver noen det feil på versjon. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Min teori:Person som uttales likt skrives uten j, derfor skriver noen det feil på versjon. uttaler du person: Persjon ? Det er jo en klar j lyd i versjon. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2010 Det er fordi du er fra Stavanger. For østlendinger, nordlendinger og trøndere uttales rs, sj og da følgelig også rsj likt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå