tock Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Er på jakt etter bokanbefalinger og nevner mine favorittfilmer (+ en tv-serie) for å finne passende titler. Det er filmer i vidt forskjellige sjangre, men håper at det kan gi en viss retningslinje. Alt av tips settes stor pris på. Er ikke typen som liker klisjéaktige mainstreamhistorier, men det trenger ikke være de aller dypeste bøkene så lenge de er godt skrevet med en god historie. De tre siste bøkene jeg leste som jeg likte godt er Shantaram av Gregory David Roberts, Papillon av Henri Charriére og The Post Office av Charles Bukowski. Her kommer iallefall listen: The Big Lebowski, Fargo, Fear & Loathing in Las Vegas, Cinema Paradiso, Mulholland Drive, Twin Peaks, Lost In Translation, Once Upon a Time In America. Takker for alle tips! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, men det kan hende jeg er treig. Film og bok er (for meg) totalt forskjellige opplevelser. Ser du en film er du på mange måter prisgitt det visuelle intrykket du får trykt i trynet fra lerretet, mens ved lesing er du nærmest fristilt til å forme indre visuelle (ukurant begrep, jeg vet) bilder av handling og karakterer. (sterkt forenklet, selvsagt) Spør du om tips om bøker som har blitt til gode filmer, eller om bøker som kunne blitt gode filmer? Eller spør du om gode filmer som er basert på gode bøker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå