Gå til innhold

Hva kan man gjøre etter å ha tatt ex phil og ex fac?

Chib

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å ta ex phil og ex fac til høsten. Problemet er at jeg ikke er helt sikker på hvordan alt fungerer, da jeg ikke har tatt høyere utdanning enn videregående foreløpig... Så for å få litt mer oversikt, lurte jeg på om det kanskje kunne være noen her inne som kunne hjelpe meg med å få orden på ting. :)

La oss f. eks si at du skal ta en bachelor i fysioterapi ved UiT. For å kunne ta denne bachelorgraden må du ha ex phil og ex fac siden du skal studere på et universitet. Så da betyr vel det at man også må ta ex phil og ex fac FØR man kommer i gang med selve bachelorgraden i fysioterapi? Men hvordan fungerer i så fall det? Ex phil og ex fac er jo et halvårsstudium - hva skjer med siste halvdel av året?

Saken er at jeg har veldig lyst til å ta det i utlandet, men jeg er ikke sikker på om jeg kan det og så fortsette med det jeg har lyst til etter jul.

Skjønner ikke dette!

(Og forresten; gode nettsider om utdanning tas i mot med takk! Synes det er så mye rot med utdanningssystemet. Det skulle vært mer rett frem)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent litt... Nå lurer jeg på om jeg skjønner det! Bachelorgraden inngår vel som en DEL av studiet? Så viss du skal ta en bachelor i fysioterapi... Så fortsetter man bare med det etter jul?

Så viss vi sier at jeg tok ex phil og ex fac i utlandet, og ville ta en bachelor i fysioterapi... Da fortsetter jeg med andre ord bare på en ny skole til nyåret, siden det uansett ikke har noe å si HVOR jeg tok ex phil og ex fac?

Eller blir det feil?

Jeg skjønner ikke dette. For jeg tenker jo... Sett at man allerede har ex phil og ex fac, og vil ta en bachelor i fysioterapi... Hva skjer med det første halvåret da?

Nei, jeg trenger hjelp. :(

Endret av Gara
Lenke til kommentar
nope, de legger ex-phill inn i graden, søk på hva du vil bli ex-phill trenger du ikke å ta før du begynner på universitet.

Aha! Så det betyr altså at om jeg tar ex phil og ex fac nå til høsten... Uansett hvor jeg tar det... Så får jeg begynne på den "skikkelige" utdanningen i januar 2011?

Lenke til kommentar

nei, søk hva du vil studere. i den graden innegår ex-phill + hva enn du studerer. Du trenger ikke å ta det før du begynner på universitet. Et meget godt eksempel der er Informatikk(bachelor grad) på UiO. Der har man ikke ex-phill før i 4 semester.

Men selvfølgelig vil du ta ex-phill og ex-fac før kan du fint gjøre det. men er ikke å anbefale siden dette bare er 20 studiepoeng og lånekasse liker at vi tar 30 hvert semester.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Oi! Så det er sånn det fungerer altså. Hm. Tusen takk for god informasjon her! :)

Men da er det en ting jeg lurer på. Viss man f. eks tar ex phil og ex fac på Gateway College i Mexico, så må man også ta spansk i tillegg. Tar man det i California har man engelsk som tilleggsfag. Dvs, man har 3 fag som hvert gir 10 studiepoeng. Så viss det er slik at man bare får 2 fag mindre i "ex phil og ex fac-semesteret" (som jo selvsagt er ex phil og ex fac)... Vel, viss man tar _3_ fag på forhånd, betyr det at man får fri? Eller er dette kun et ekstrafag som gis for å få full støtte fra lånekassen av en eller annen grunn? Siden det ikke er noe poeng i å ta engelsk når man f. eks studerer fysioterapi?

Lenke til kommentar

Nja, de fagene må uansett godkjennes av universitetet slik at du kan bruke de i bachelorgraden din. Tror ikke det er noe å satse på å ta fag overalt for å håpe at du får det godkjent. Det kan faktisk hende at de ikke godkjenner fagene og da har du kastet bort tid.

Beste rådet er uansett å drite i alt det andre og bare begynne på fysioterapi, da ordner alt seg uten at du trenger å bruke krefter på det.

Lenke til kommentar

Aha. Ja, regner med at sjansen for at universitetet vil godkjenne "Musikk, kultur og kontekst" i en fysioterapi-utdanning er helt fraværende viss det er slik det fungerer. Da regner jeg med at man får velge hva slags 3. fag man vil ha på det universitet hvor man skal ta bachelorgraden, slik at man får noe man kan bruke i sammenheng med fysioterapiutdanningen. Høres det rett ut, eller er det noe jeg har misforstått her også?

Er også en annen ting som slår meg når jeg tenker på dette. Jeg synes, ut i fra det jeg nå hører, at det smarteste nok vil være å vente med å ta ex phil og ex fac helt til jeg starter på det universitet jeg skal gå på. Men det er likevel én ting jeg lurer på da... For jeg kunne veldig gjerne tenke meg å studere ex phil og ex fac i utlandet. Spørsmålet er bare... Hvordan kan jeg ta ex phil og ex fac i utlandet dersom jeg må ha tre fag? Viss jeg f. eks ville ta ex phil og ex fac i Mexico... Gateway College har bare én mulighet når det gjelder et 3. fag her, og det er spansk. Det er garantert ikke det samme som man kan ta ved UiT under en fysioterapi-utdanning. Så hvordan løser man den knuten for at jeg skal få muligheten til å ta ex phil og ex fac i utlandet?

Betyr det at jeg ikke kan ta det i utlandet da? Eller at jeg kan, men også må regne med å måtte ta et ekstra "sløsefag" for å få full støtte fra lånekassen? Skjønner heller ikke hvor det blir av det 3. faget som UiT ville hatt undervisning i hjemme i Norge dersom jeg ikke kan bytte dette ut med spansk... Og tar utdanningen i Mexico.

Merkelig system.

Lenke til kommentar
Aha. Ja, regner med at sjansen for at universitetet vil godkjenne "Musikk, kultur og kontekst" i en fysioterapi-utdanning er helt fraværende viss det er slik det fungerer. Da regner jeg med at man får velge hva slags 3. fag man vil ha på det universitet hvor man skal ta bachelorgraden, slik at man får noe man kan bruke i sammenheng med fysioterapiutdanningen. Høres det rett ut, eller er det noe jeg har misforstått her også?

Er også en annen ting som slår meg når jeg tenker på dette. Jeg synes, ut i fra det jeg nå hører, at det smarteste nok vil være å vente med å ta ex phil og ex fac helt til jeg starter på det universitet jeg skal gå på. Men det er likevel én ting jeg lurer på da... For jeg kunne veldig gjerne tenke meg å studere ex phil og ex fac i utlandet. Spørsmålet er bare... Hvordan kan jeg ta ex phil og ex fac i utlandet dersom jeg må ha tre fag? Viss jeg f. eks ville ta ex phil og ex fac i Mexico... Gateway College har bare én mulighet når det gjelder et 3. fag her, og det er spansk. Det er garantert ikke det samme som man kan ta ved UiT under en fysioterapi-utdanning. Så hvordan løser man den knuten for at jeg skal få muligheten til å ta ex phil og ex fac i utlandet?

Betyr det at jeg ikke kan ta det i utlandet da? Eller at jeg kan, men også må regne med å måtte ta et ekstra "sløsefag" for å få full støtte fra lånekassen? Skjønner heller ikke hvor det blir av det 3. faget som UiT ville hatt undervisning i hjemme i Norge dersom jeg ikke kan bytte dette ut med spansk... Og tar utdanningen i Mexico.

Merkelig system.

Nå synes jeg du fikk mange villedene svar her.. Jeg har tatt ex.phil og ex.fac i mexico, så jeg vet i allefall hva jeg snakker om:)

1. Dersom ex.phil/ec.fac kreves på studiet du vil inn på, så inngår det som en del av studiene. Jeg skal studere medisin, og da må alle ta ex.phil som en del av 1.semester. Jeg er fritatt :)

2. Du kan reise til Mexico med GoStudy. Da tar du ex.phil,exfac og kultur&dialog. Var i allefall det jeg gjorde. K&d er verdens letteste fag, ingen eksamen. Måtte bare sende inn 2 oppgaver på nettet mens vi var i mexico, vi kunne jobbe i grupper og oppgavene var lette. Dette faget er lagt inn i "Mexico-pakken" bare for at man skal få 30 studiepoeng og full støtte fra LK. Men Gostudy reiser man til Puerto Escondido, verdens vakreste og kosligste havneby! Surfeparadis..folk kommer fra "around the world" for å surfe der. Det er ikke masseturisme, men backpackere og surfere..dette gjør at prisene er dødslave. F.eks. 10 kr for en corona på byen:) Vi var 20 stykker som reiste-helt perfekt..alle ble godt kjent, vi ble en virkelig god gjeng.

VIRKELIG Å ANBEFALE !!!!!! :-) Jeg møtte en meksikaner der, vi har nå vært gift i 3 år og har to barn:P Sånn kan det gå! hehe..så jeg angrer i alle fall ikke!! :) PM meg hvis du vil:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...