Detoxer Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 En kamerat tok opp en video av meg som jeg var nokså flau over. Jeg ba han slette den fra videokameraet sitt, men han nektet. Neste dag dukket videoen opp på youtube uten mitt samtykke. Er det noen lov mot slikt? Jeg vil vise han at jeg faktisk mener alvor angående den filmen. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 På youtube kan du under filmen trykke på Flag -> Infringes my Rights -> Invades my Privacy deretter vil de fjerne videoer som er av deg som du ikke samtykker til at ligger ute på youtube. Angående lover vet jeg ikke tho Lenke til kommentar
Erman Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ifølge åndsverklovens §45C kan han ikke publisere eller gjengi (vise til andre) videoer eller bilder av deg uten ditt samtykke. Han kan fremdeles lagre disse, og er altså ikke pålagt å slette dem. Lenke til kommentar
turak Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Tror det der gjelder bilder, men vis du har blitt filmet og det er blitt publisert er det er en invasjon av ditt privatliv. Du kan be han fjerne det, han kan nekte, du kan anmeldet det vis du mener at det er så alvorlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Tror det der gjelder bilder, men vis du har blitt filmet og det er blitt publisert er det er en invasjon av ditt privatliv. Du kan be han fjerne det, han kan nekte, du kan anmeldet det vis du mener at det er så alvorlig. Det ser ut som at du har rett i at det bare er bilder som er spesifisert: § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Du kan be om at videoen blir sletta men eg kan ikkje sjå at du har rett til å kreve det. Sidan videoen er offentleggjort så kan du nok anmelde for æreskrenkelser sidan du ikkje har gitt tillatelse til offentliggjering eller kanskje meir aktuellt anmelde for brudd av: § 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg vil tro at man kan anvende §45c analogisk på videoer. Paragrafen er utformet i en tid da det ikke var vanlig at hvermansen fløy rundt og filmet andre. De samme hensyn som gjør at paragrafen forbyr slik publisering av bilder gjør seg i minst like stor grad gjeldende for levende bilder. Teknisk sett består jo også videoen av x-antall bilder, og sånn sett kan man jo også prøve å snike det inn i ordlyden den veien. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg ser ingen grunn til at begrepet "fotografi" skal forstås så snevert som kun enkeltstående fotografier. Det en video er, er en serie fotografier tatt i rask rekkefølge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå