thamule Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hei. Skal skrive bacheloroppgave dette semesteret og eg og ein kompis tenkte at webbasert undersøkelse må vere ein grei måte å samle inn data på. Og då er spørsmålet, korleis får vi dette til? I og med at eg ikkje ein gong veit oim eg har posta i rett kategori på forumet så er eg temmelig blank på dette. Lagde ei heimeside på ungdomsskulen ein gong med frontpage. Og det einaste eg hugsar frå då er at framsida heiter index Altså må eg ha litt hjelp/tips. Håpar nokon kan lede oss litt i riktig retning Det eg sjølv har tenkt på er: 1. Vi må ha eit domene, Om det kostar bittelitt gjer det ingenting, men gratis er jo å foretrekke. 2. Så må vi vel også ha ein serverplass eller noko? Eventuelt så har eg htpc som står på kontinuerlig samt fiber så det kan vel gå og. 3. For litt kvalitetssikring burde vi ha eit innloggingssytem. Det er mannskap på fartøy som skal svare så det lettaste hadde vore om alle på eit fartøy kunne logge seg inn med navnet på fartøyet og så legge igjen navn for at alle berre svarer ein gong. Samtidig må undersøkelsen være anonym. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Det er så vidt jeg vet vanskelig å kontrollere at alle bare svarer en gang uten å dele ut individuelle brukernavn og passord til alle som skal svare. Dersom noen skulle ha interesse av å svare flere ganger så kan de jo bare oppgi falskt navn neste gang de svarer. Domenenavn og serverplass er relativt billig, det er bare å finne noe via google eller benytte noe du kjenner noen som bruker. Har ikke noe spesielt å anbefale, har brukt en del forskjellige og har egentlig aldri hatt noen problemer så du kan neppe velge veldig feil. Dersom du vil sette opp selv i php så pass på at de støtter php og mysql Jeg har aldri foretatt en slik undersøkelse, men jeg antar det ville være enten å sette det opp selv i php hvor man oppgir et brukernavn man har fått tildelt for så at du sjekker om det ligger i databasen over brukernavn og deretter svarer på spørsmålene og det lagres i databasen kun med brukernavnet slik at det er anonymt. Ellers finnes det jo ferdige løsninger som http://www.zipsurvey.com/ Lenken over ble funnet i et google søk, vil ikke si noe om hvor bra den fungerer eller hvordan den fungerer, men kunne vel være verdt å sette seg inn i dersom man ikke vil sette det opp selv. Endret 17. januar 2010 av Cemi Lenke til kommentar
thamule Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Tusen takk for svar. Har sett litt på sida du linka til og opplegget virkar jo greit. Men vi anar foreløpig ikkje kor mange som skal svare og kor mange svar det blir og eg mistenker at vi må gå for pakken til 250 dollar og då blir det litt dyrt. Men takk for tipset. Trur heller vi må klare å sy saman noko sjølv eller betale nokon private for å hjelpe oss. Eg har 0 peiling på programering og php og alt det der så her treng vi hjelp. Håpar nokon der ute har litt erfaring med dette frå før og gidder å gi eit svar. Det blir satt veldig pris på Angåande det med anonymitet så trur eg det er greit om kvar enkelt loggar på med fartøysnavn for å få tilgong til sida og så svarar alle uten å legge igjen eige navn. Tvilar på at nokon "gidd" eller ser noko poeng i å sabotere undersøkinga. Dei kan jo f.eks krysse av for om deit er kaptein/overstyrmann osv, då får vi jo litt kontroll på om alt har gått over stokk og stein eller om vi kan stole litt på det vi har fått inn av data. Endret 18. januar 2010 av thamule Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå