Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil

Skriving på rim  

332 stemmer

1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

• Ja
      246
    • Nei
      87

Anbefalte innlegg

Måtte lese igjennom de siste to linjene noen ganger før jeg tror jeg skjønte sammenhengen. Begynner du å miste innspirasjonen til diktingen nå?

Å stikke innom forumet her etter fest

er nok ofte en dårlig idé.

Men akkurat hva jeg mente i går

er lett å forstå så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbakemeldinger om forumet skal brukes til generelle spørsmål om forumets virke og brukerrelaterte svar for disse.

Denne tråden har utartet seg mer som en vanlig chattetråd, noe som ikke er hensiktsmessig i denne kategorien.

Om noe skulle være uklart så står vi til disposisjoner via pm. Tråden stenges inntil videre.

Mvh

Admin :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Det er gått fire måneder siden jeg laget denne tråden ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1194196&st=0&p=15044149entry15044149 ),

som endte uten en konklusjon.

Men jeg ble forsikret om at moderatorene

skulle ta en intern diskusjon.

Så det er vel på tide å mase igjen,

for å sjekke om noe har skjedd.

Jeg hadde håpet på en avgjørelse nå,

men det er vel blitt glemt er jeg redd. :)

Lenke til kommentar

De er sikkert bare opptatte. Er enkelte ting jeg og har spurt om i det siste, men de mest vktigtige sakene blir tatt først. I tillegg er det slik at alle skal delta i diskusjonen så de må vnte til alle har vært innom og uttalt seg så vidt jeg har forstått.

Når det kommer til diktingen står jeg selv ved det jeg sa sist om at jeg har funnet gode argumenter mot konstant dikting, men ingen gode argumentr for. Uavhengi om det fortsatt vil føre til mengder av avsporinger og rapporteringer slik Dotten fortalte om i den forrige tråden er det fortsatt dette at diktingen skaper unødvendig lange innlegg pga. at du kun vil ha fire linjer i et vers og mellomrom mellom hvert vers slik at man må scrolle og scrolle nedover skjermen. Dessuten så tillater man diktskriving for alle når man først tillater det for en og det resulterer fort i en mengde diktinnlegg og andre former for kunstneriske innlegg slik vi så i den andre tråden. I tillegg vil folk da begynne med andre former for kunstneriske innlegg som farger tekst, ulik størrelse ol. Og alt dette vil bare føre til ødelagte tråder og en masse mer arbeid for moderatorer og administratorer.

Er forøvrig selv spent på hva dommen blir.

Lenke til kommentar

Åpnet denne igjen og flettet sammen to tråder.

Beklager at denne her gikk litt i glemmeboken, forumoppgradering m.m. stjal tid og oppmerksomhet.

Kort oppsummert: Det er nå lov å dikte og rime i sine svar og diskusjoner, såfremt det er on-topic og følger vanlig saklighet.

Mer inngående grunner til hvorfor, annet enn at det ser ut til å være en ønsket norm blant flertall av brukere som har stemt, er egentlig godt beskrevet i argumentasjonen som er kommet i denne tråden.

Takk til alle som har vært med å belyse problemstillingen og vi håper folk har et åpent sinn og prøver ut hvordan det er å få en litt annen form på enkelte diskusjoner. :)

Lenke til kommentar

Bare litt avklaring.

Dvs. at man tillater alle former for dikt ikke sant? Som da også vil inkludere den teksformatering som vil være naturlig som følge følge av diktets/dikterens form? Eller vil man nå ha et diktpoliti innlemmet i forumreglene som skal bestemme hva som ikke er bra nok prosa her på forumet?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Synes fortsatt det er en dårlig ide. Siden det tydeligvis ikke er snakk om å skrive diktene som et normalt innlegg vil det bli helt unødvindige, endeløse lange innlegg så man må scrolle nedover tråden i en evighet. Håper iallefalla t denne diktingen aldri finner steder i en tråd der jeg er aktiv.

Lenke til kommentar

Poenget er at innleggene blir helt unødvendig lange med denne diktingen skiden det kun skal være fire vers i hvert avsnitt og mellomrom mellom hvert avsnitt. Les igjennom denne tråden så ser du hvor unødvendig lange disse innleggene blir når de kunne vært så mye kortere om de var skrevet på en normal måte.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk fulgt med på tråden siden starten av. Jeg syns hans innlegg, til tross for å være lange, var svært interesante og morsomme å lese. Det virker som han har puttet langt mer tid inn i å skrive et innlegg, enn hva de fleste andre har gjort.

Såklart, de som leker diktere som kom i etterkant, er bare forvirrende og distraherende, da de ikke tar diktningen seriøst.

Lenke til kommentar

Bare litt avklaring.

Dvs. at man tillater alle former for dikt ikke sant? Som da også vil inkludere den teksformatering som vil være naturlig som følge følge av diktets/dikterens form? Eller vil man nå ha et diktpoliti innlemmet i forumreglene som skal bestemme hva som ikke er bra nok prosa her på forumet?

Tillatelsen til å skrive på diktform er ikke overordnet forumets andre retningslinjer og nettikette. Det betyr at innlegg selv om de er på dikt ikke kan benyttes seg av for eksempel:

* Andre språk enn norsk/nynorsk, subsidiært engelsk, svensk eller dansk.

* Slang og dialekter. (Vi godtar dog i praksis enkeltstående uttrykk.)

* Store bokstaver.

* Mye smilies eller tegn.

* Overdreven bruk av fonter og farger

* Spre innholdet over flere etterfølgende innlegg

etc.

Vi skal ikke leke diktpoliti, men vi vil nok se forskjellen på det som er normal verseform og det som er laget for å trolle. Dere må gjerne skrive på vanlig vers, med eller uten rim, med jamber, trokeer eller anapester, som haiku, oder eller sonetter. Dere kan ikke "finne på" verseformer av typen ett ord pr. linje, og 5 blanke linjer imellom hver. Da tar vi fram saksen.

Ellers vil dette gå seg til av seg selv. Det er så mye jobb å skrive meningsfull poesi at folk flest neppe vil bry seg om å gjøre det over tid uten at det er alvorlig ment. Med mindre de bare er her for å trolle i alle fall. Men det finnes langt lettere måter å trolle på, for de som måtte ha slike hensikter.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...