Gå til innhold

Ber om lov til å uttrykke meg mer som jeg vil


Skriving på rim  

332 stemmer

  1. 1. Bør man få skrive på rim om man holder seg saklig og får frem poenget sitt?

    • Ja
      246
    • Nei
      87


Anbefalte innlegg

Nei, men det er grunn til å tro at de ikke har svart rasjonelt. Det vil forklare fraværet av solid argumentasjon for å tillate det.

 

Fraværet av solid argumentasjon? Er det ikke nok at folk synes det er bra? Det virker ikke helt som om du forstår det. Hva er grunnen til at det er lov til å slenge inn en humoristisk kommentar eller to i et seriøst innlegg? Eller kanskje en liten smiley? Nei, det er ikke så blodseriøst som du mener et forum kanskje bør være, men det kan være et godt virkemiddel i en tekst, det kan være avvæpnende for en opphetet diskusjon, eller et morsomt avbrekk i en standardsisert hverdag (som noen andre sa). Det er med andre ord nok av argumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har strengt ikke fått inntrykk av at folk flest synes det er bra. Ellers er jeg helt enig med deg i at det burde være lov med unntak fra regelen, og at det kan være et godt virkemiddel. Jeg trodde jeg hadde gjort det klart og tydelig. Men det er regelen vi diskuterer her. Om man skal tillates å konsekvent bruke diktform og enderim over hele forumet. Da er det ikke lenger et virkemiddel eller et morsomt avbrekk, men useriøst og irriterende.

Lenke til kommentar
Jeg har strengt ikke fått inntrykk av at folk flest synes det er bra. Ellers er jeg helt enig med deg i at det burde være lov med unntak fra regelen, og at det kan være et godt virkemiddel. Jeg trodde jeg hadde gjort det klart og tydelig. Men det er regelen vi diskuterer her. Om man skal tillates å konsekvent bruke diktform og enderim over hele forumet. Da er det ikke lenger et virkemiddel eller et morsomt avbrekk, men useriøst og irriterende.

 

Amen to that.

Lenke til kommentar
Du var selv imot konstant farge på teksten da det ble tatt opp så hvorfor skal du være for konstant riming? Kan si at det minner om forskjellsbehandling.

 

For det første er ikke mitt sinn statisk, det er dynamisk og min overbevisning og hva jeg mener er riktig er heldigvis i dynamisk utvikling. Er jo hvorfor jeg diskuterer på forum, jeg har ingen interesse av å overtale deg eller noen andre, jeg har nok med å overtale meg selv. Derfor fungerer alle som mitt kontrollpunkt, og for alle der ute som ikke er retoriker som vil vinne en diskusjon vil jeg kunne fungere som et kontrollpunkt for dem.

 

Men det er en digresjon.

 

Jeg personlig er hverken imot rim, dikt, farger eller størrelser. Enkelt og greit fordi vi har ignore-funksjon, i tillegg til at det sikkert er teknisk mulig å lage en add-on som gjør at hver og en kan slå av bbcode når man leser innlegg.

 

Det jeg er her for å styre er hva som skal være tillat å diskutere, som dikteres av god presseskikk. I tillegg til å lage føringer for hvordan man diskuterer, basert på brukernes ønsker, hva vi har resurser til å følge opp og hva som anbefales innen faglig språk og argumentasjonslære.

 

I denne saken her blir det veldig opp til brukerne. Blir det mye arbeid med moderering grunnet avsporinger og annet, må det også vurderes for det er grenser for hvor mye fritid vi har til rådighet å moderere denne hellige plassen :)

Lenke til kommentar
Jeg personlig er hverken imot rim, dikt, farger eller størrelser. Enkelt og greit fordi vi har ignore-funksjon, i tillegg til at det sikkert er teknisk mulig å lage en add-on som gjør at hver og en kan slå av bbcode når man leser innlegg.

 

Ignore-funksjon: Dårlig idé, med mindre vedkommende driver direkte sjikane og gir klart inntrykk av å ha semulegrøt på innsiden av hodeskallen. Å ignorere dem man er uenig med er i utgangspunktet feigt og teit, slik jeg ser det.

 

Add-on som tillater en å skru av dusteformatering: Veldig god idé. Det KAN jo være at vedkommende har noe vettugt/leseverdig på hjertet. Det løser imidlertid ikke problemet med dikt.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg,

Og jeg synes din dikning er fin.

Dikt på forumet går greit for meg,

Så fortsett med diktningen din.

 

Så lenge innholdet i diktet er godt,

Synes jeg dikning på forum er flott.

Det kan lyse opp en ellers kjedelig dag,

Har du relevante dikt bør ingen bære nag.

Lenke til kommentar
Leste du ikke hva jeg skrev? Undersøkelsen sier ingenting om flertallet. Utvalget er ikke representativt, og undersøkelsen er dermed ubrukelig.

 

At utvalget skal være så skjevt

ser jeg ingen grunner til.

Tror du jeg har en slags fanklubb

jeg kan mobilisere når jeg vil? ;)

 

Jeg har fått en del mer respons enn jeg trodde,

og det meste har vært veldig bra.

Så når du sier du har et helt annet inntrykk,

hvor henter du dette fra?

 

Jeg har også forsøkt å ignorere deg, men da er jeg barnslig, må vite.

 

Akkurat i denne tråden tror jeg det er lurt

å lese hva jeg har å si,

Men ignorering er ellers bedre enn krangling,

det er du vel enig i?

 

Jeg er veldig enig med deg,

Og jeg synes din dikning er fin.

Dikt på forumet går greit for meg,

Så fortsett med diktningen din.

 

Så lenge innholdet i diktet er godt,

Synes jeg dikning på forum er flott.

Det kan lyse opp en ellers kjedelig dag,

Har du relevante dikt bør ingen bære nag.

 

Det er veldig flott å høre,

og du er jo flink du og!

Å lyse opp andres kjedelige dager,

er noe av det jeg prøver på. :)

Lenke til kommentar
En add-on vil vel også fjerne all fornuftig formatering som er ment å øke lesbarheten. Jeg kan ikke se at det heller er noen god løsning for noe som helst.

 

Jeg er villig til å droppe fet/kursiv/understreket tekst for å slippe farger og STORE BOKSTAVER.

 

Uansett vil ikke en slik add-on fjerne dikt, som på sett og vis er det denne tråden (opprinnelig) handler om.

Lenke til kommentar
Du var selv imot konstant farge på teksten da det ble tatt opp så hvorfor skal du være for konstant riming? Kan si at det minner om forskjellsbehandling.

 

For det første er ikke mitt sinn statisk, det er dynamisk og min overbevisning og hva jeg mener er riktig er heldigvis i dynamisk utvikling. Er jo hvorfor jeg diskuterer på forum, jeg har ingen interesse av å overtale deg eller noen andre, jeg har nok med å overtale meg selv. Derfor fungerer alle som mitt kontrollpunkt, og for alle der ute som ikke er retoriker som vil vinne en diskusjon vil jeg kunne fungere som et kontrollpunkt for dem.

 

Men det er en digresjon.

 

Jeg personlig er hverken imot rim, dikt, farger eller størrelser. Enkelt og greit fordi vi har ignore-funksjon, i tillegg til at det sikkert er teknisk mulig å lage en add-on som gjør at hver og en kan slå av bbcode når man leser innlegg.

 

Det jeg er her for å styre er hva som skal være tillat å diskutere, som dikteres av god presseskikk. I tillegg til å lage føringer for hvordan man diskuterer, basert på brukernes ønsker, hva vi har resurser til å følge opp og hva som anbefales innen faglig språk og argumentasjonslære.

 

I denne saken her blir det veldig opp til brukerne. Blir det mye arbeid med moderering grunnet avsporinger og annet, må det også vurderes for det er grenser for hvor mye fritid vi har til rådighet å moderere denne hellige plassen :)

 

Selv har jeg ikke brukt ignoreringsfungsjonen en eneste gang mens jeg har vært registrert her. Jeg klarer glatt å overse brukere jeg mener kun kommer med meningsløse innlegg og dessuten fjerner man alt poenget med en tråd dersom man begynne rå ignorere innlegg fra de som er aktive i tråden.

 

Slik jeg ser det har det kommet frem et større problem med denne diktingen da det er blitt poengtert at det hele skrives i korte linjer og at det derfor blir lange innlegg som gjør at man må gå nedover siden hele tiden enn det gjorde med konstant farge på skrift. Da blir det en stor gåte for meg dersom det blir gitt grønt lys for å fortsette med denne rimingen over hele forumet.

Lenke til kommentar
At utvalget skal være så skjevt

ser jeg ingen grunner til.

Tror du jeg har en slags fanklubb

jeg kan mobilisere når jeg vil? ;)

 

Jeg har fått en del mer respons enn jeg trodde,

og det meste har vært veldig bra.

Så når du sier du har et helt annet inntrykk,

hvor henter du dette fra?

Med et utvalg som måles i titalls promille må du kunne forklare hvorfor det er representativt om det skal ha noen verdi. Det kan du ikke. Jeg har derimot forklart hvorfor utvalget sannsynligvis ikke er representativt.

 

Akkurat i denne tråden tror jeg det er lurt

å lese hva jeg har å si,

Men ignorering er ellers bedre enn krangling,

det er du vel enig i?

Hva har krangling med noe å gjøre? Ellers har det å lese innleggene dine bare vært bortkastet tid hittil. Om det er fordi du konsentrerer deg mer om å rime at innholdet stort sett er usammenhengende og ikke gir mening vet jeg ikke, men jeg håper for din del det.

Lenke til kommentar
Hva har krangling med noe å gjøre? Ellers har det å lese innleggene dine bare vært bortkastet tid hittil.

 

Vel, da er man egentlig bare kommet tilbake til det punktet du er uenig med de aller fleste andre i. Du mener brukeren skriver usammenhengende og uten innhold. Resultatet av det blir vel ifølge deg at han UMULIG kan klare å delta i en seriøs diskusjon. Mao. kan du ignorere han uten å gå glipp av noe der. At så mange brukere ser på han som et lyspunkt og en ressurs synes jeg ærlig talt du skal ha respekt for, spesielt når det er så enkelt å gjøre han usynlig for deg selv. :)

Lenke til kommentar

Du kan lett få noen indikasjoner på hva folk synes ved å lese denne tråden og intro-tråden til CraigFinn bl.a. Se hva folk sier i innleggene sine, og se hva folk stemmer. Om det er et stort nok utvalg eller representativt utvalg bryr jeg meg ikke så mye om, fakta er at MANGE ser på stilen hans som veldig god. Jeg spør igjen: Når så mange mennesker ser på han som en ressurs, er det ikke veldig egoistisk å ikke la han holde på når det er så enkelt å ignorere?

Lenke til kommentar
Du kan lett få noen indikasjoner på hva folk synes ved å lese denne tråden og intro-tråden til CraigFinn bl.a. Se hva folk sier i innleggene sine, og se hva folk stemmer. Om det er et stort nok utvalg eller representativt utvalg bryr jeg meg ikke så mye om, fakta er at MANGE ser på stilen hans som veldig god. Jeg spør igjen: Når så mange mennesker ser på han som en ressurs, er det ikke veldig egoistisk å ikke la han holde på når det er så enkelt å ignorere?

 

Å ignorere er geenrelt en tøvete funksjon, som kun bør brukes dersom man blir plaget/sjikanert eller dersom den andre personen åpenbart er en idiot, som aldri vil kunne ha noe vettugt å komme med.

 

CraigFinn, for å bruke ham som eksempel, er åpenart ikke idiot og ikke blir jeg plaget/sjikanert av ham heller, han er bare litt mentalt forvirret. Å ignorere ham er således dårlig gjort. Jeg kan ikke klandre ham, for han vet ikke hva han gjør. ;) Jeg har mer tro på å omvende ham til vanlig skrivemåte. Andre må gjerne ignorere ham, men det er i alle fall ikke en løsning jeg ønsker å gå for.

 

Hvis man må på liv og død må uttrykke seg i form av dikt med enderim, er det fullt mulig å opprette en egen nettside (en blogg?) eller skrive en bok. Slik JEG ser det, har det overhodet ingenting på et diskusjonsforum å gjøre, med mindre det publiseres ene og alene i en egen tråd for svært spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Du kan lett få noen indikasjoner på hva folk synes ved å lese denne tråden og intro-tråden til CraigFinn bl.a. Se hva folk sier i innleggene sine, og se hva folk stemmer. Om det er et stort nok utvalg eller representativt utvalg bryr jeg meg ikke så mye om, fakta er at MANGE ser på stilen hans som veldig god. Jeg spør igjen: Når så mange mennesker ser på han som en ressurs, er det ikke veldig egoistisk å ikke la han holde på når det er så enkelt å ignorere?

 

Nei, det er det ikke. For andre ting som konstant farge har blitt avvist selvom det er langt enklere å forholde seg til enn denne rimingen.

Lenke til kommentar
Vel, da er man egentlig bare kommet tilbake til det punktet du er uenig med de aller fleste andre i. Du mener brukeren skriver usammenhengende og uten innhold. Resultatet av det blir vel ifølge deg at han UMULIG kan klare å delta i en seriøs diskusjon. Mao. kan du ignorere han uten å gå glipp av noe der. At så mange brukere ser på han som et lyspunkt og en ressurs synes jeg ærlig talt du skal ha respekt for, spesielt når det er så enkelt å gjøre han usynlig for deg selv. :)

Jeg har på langt nær lest alt han har skrevet, og vet ikke om han kan ha skrevet noe fornuftig andre steder. Men om jeg skal ta utgangspunkt i hva jeg har lest, hadde jeg nok ikke gått glipp av stort om jeg hadde ignorert ham, selv om jeg synes det å ignorere folk bortimot alltid er idioti. Vi diskuterer uansett ikke bare denne ene brukeren, men om brukere generelt skal få lov til å konsekvent skrive dikt overalt. Det virker som du har litt vanskelig for å forstå hva diskusjonen handler om, men i det minste styrker du grunnlaget for å tro at mange ikke har svart rasjonelt.

Lenke til kommentar
Jeg har på langt nær lest alt han har skrevet, og vet ikke om han kan ha skrevet noe fornuftig andre steder. Men om jeg skal ta utgangspunkt i hva jeg har lest, hadde jeg nok ikke gått glipp av stort om jeg hadde ignorert ham, selv om jeg synes det å ignorere folk bortimot alltid er idioti. Vi diskuterer uansett ikke bare denne ene brukeren, men om brukere generelt skal få lov til å konsekvent skrive dikt overalt. Det virker som du har litt vanskelig for å forstå hva diskusjonen handler om, men i det minste styrker du grunnlaget for å tro at mange ikke har svart rasjonelt.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at å åpne for en åpner for alle. Men jeg tror ikke, som du kanskje gjør, at dette vil føre med seg en bølge av diktere av dårlig kvalitet. I og med at f.eks CraigFinn er en dikter av høy kvalitet er jeg sikker på at jeg og veldig mange andre vil like å lese innleggene hans, samtidig som jeg med glede skal klare å ignorere de av dikterne som IKKE tilfører noe i mine øyne. Forskjellen blir vel at du kanskje burde ignorere et par flere enn meg. Jeg ser rett og slett ikke problemet med å ignorere noen om du misliker innleggene deres så sterkt. Er det fordi det er en liten mulighet for at de har noe fornuftig på hjertet, og at det ville vært livsfarlig å gå glipp av det? Som jeg har sagt tidligere; Veldig mange dikt-innlegg er gode på grunn av, ikke på tross av, diktingen. Du er åpenbart veldig uenig i det.

Lenke til kommentar
Hvis man må på liv og død må uttrykke seg i form av dikt med enderim, er det fullt mulig å opprette en egen nettside (en blogg?) eller skrive en bok. Slik JEG ser det, har det overhodet ingenting på et diskusjonsforum å gjøre, med mindre det publiseres ene og alene i en egen tråd for svært spesielt interesserte.

Ja, slik tekstformatering som brukeren CraigFinn har begynt med hører rett og slett ikke hjemme i et sakprosa forum. Sikkert morsomt på en egen webside/blogg eller som tidligere nevnt: i en egen underkategori i forumet hvor man kan dyrke skjønnlitteratur.

Å lese sakprosa i skjønnlitterær form blir rett og slett bare slitsomt og "støyende" etterhvert som man har kommet seg forbi den første "novelty-faktoren" som en slik blanding medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...