EirikYeah Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Beklager litt rar tittel, visste ikke helt jeg skulle skrive... Jeg trenger litt hjelp. Jeg har en PC med Windows 7, en WD My Book Essentials og en MacBook. Jeg vil gjerne kunne åpne filer på PCen, via min MacBook. Hvordan gjør jeg dette? Jeg har prøvd flere ting, men får det ikke til. Jeg klarer å gå motsatt vei, nemlig å lese filer fra MacBooken via PCen, men det er altså ikke det jeg ser etter. PCen min kommer til å være koblet til nettet mitt via ethernet kabel, mens MacBooken vil være koblet til trådløst. Endret 20. januar 2010 av Marvil Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg bruker FTP mellom PC-ene mine, men OS X har da vel støtte for Samba? En av menyene i Finder har elementet "Connect to". Prøv med en adresse ala smb://din.ip.her/navn-på-share. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg bruker FTP mellom PC-ene mine, men OS X har da vel støtte for Samba? En av menyene i Finder har elementet "Connect to". Prøv med en adresse ala smb://din.ip.her/navn-på-share. Har prøvd det, da fikk jeg riktignok kontrakt med det delte mappene mine på PCen, men da jeg trykker på en av mappene kom det kom "kunne ikke finne mediet" eller noe lignende. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ... en WD My Book Essentials.... Er det filer på den eksterne harddisken du ønsker å kunne åpne på på en Widnows-maskin og en Mac (dette siden du plasserer innlegget under Lagringsmedier)? Da må du sørge for at 1) Den eksterne harddisken er formatert i et filsystem som begge operativsystem forstår. F.eks FAT32 (maks størrelse på enkeltfiler: ca 4Gb). 2) benytte tilleggssoftware på det ene operativisystemet slik at det både kan lese og skrive til filsystemet bare det andre forstår. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 ... en WD My Book Essentials.... Er det filer på den eksterne harddisken du ønsker å kunne åpne på på en Widnows-maskin og en Mac (dette siden du plasserer innlegget under Lagringsmedier)? Da må du sørge for at 1) Den eksterne harddisken er formatert i et filsystem som begge operativsystem forstår. F.eks FAT32 (maks størrelse på enkeltfiler: ca 4Gb). 2) benytte tilleggssoftware på det ene operativisystemet slik at det både kan lese og skrive til filsystemet bare det andre forstår. Ja, det stemmer, det er den eksterne HDD det er snakk om. 1) Er dette virkelig nødvendig? Stort sett alle filene er over 4Gb, så da sliter jeg litt... 2) Ja, det er dette jeg har gjort for å kunne skrive filer til HDDen fra min MacBook. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 2) Ja, det er dette jeg har gjort for å kunne skrive filer til HDDen fra min MacBook. Hvilket filsystem benytter den eksterne harddisken? Husk at MAC og Windows har forskjellige filsystem som ikke er kompatible uten tilleggssoftware. Du må enten ha software på MAC for å lese/skrive til en Windoqws formatert harddisk (NTFS), eller software på PC som kan lese/skrive til MAC-formatert harddisk. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 2) Ja, det er dette jeg har gjort for å kunne skrive filer til HDDen fra min MacBook. Hvilket filsystem benytter den eksterne harddisken? Husk at MAC og Windows har forskjellige filsystem som ikke er kompatible uten tilleggssoftware. Du må enten ha software på MAC for å lese/skrive til en Windoqws formatert harddisk (NTFS), eller software på PC som kan lese/skrive til MAC-formatert harddisk. HDD er i formatet NTFS. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 OS X kan lese NTFS. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 OS X kan lese NTFS. Det er jeg klar over, men Mac OS X kan ikke skrive til NTFS, hvilket er grunnen til at jeg bruker tilleggsprogramvare. Men jeg får alikevel ikke til å lese NTFS-HDDen via mitt lokale nettverk. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Når det er over nettverk har ikke filsystem noe å si, siden volumet er montert på en annen maskin. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Når det er over nettverk har ikke filsystem noe å si, siden volumet er montert på en annen maskin. Det er flott, men hvordan får jeg det til? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 1) edkstern harddisk koblet på Windows PC'en 2) du må dele den ut (sharing) (vet ikke hvordan dette gjøres i Win7, har ikke Win7) så er det bare å koble til fra Mac'en. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 1) edkstern harddisk koblet på Windows PC'en2) du må dele den ut (sharing) (vet ikke hvordan dette gjøres i Win7, har ikke Win7) så er det bare å koble til fra Mac'en. Når jeg kobler til PCen med MacBooken, finner MacBooken de delte mappene, men klarer ikke å gå inn i dem. Det kommer opp noe om at "finner ikke mediet". Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Eksakt feilmelding kan hjelpe =) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Når jeg kobler til PCen med MacBooken, finner MacBooken de delte mappene, men klarer ikke å gå inn i dem. Det kommer opp noe om at "finner ikke mediet". Og du har prøvd å ta en restart på Mac'en? (ja, full shutdown og restart) Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Nei, det har jeg ikke prøvd. Skal prøve så snart jeg kommer hjem . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå