Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

stort kutt under stortåa, lang tid å lege?

mfb

Anbefalte innlegg

Hei. I dag klarte jeg mirakuløst å kutte meg på et stupebrett da jeg skulle hoppe, og fikk 1 stort kutt formet som en U som går skrått innover i stortåa, dette skjedde altså med begge stortærne mine, under stortåa.

Om 11 dager, den 28 januar skal jeg på snowboard-tur til alpene, og lurer derfor på om det tar veldig lang tid for det å gro.

Nå er jeg nødt til å gå på ytterkanten av begge føtta mine, og såret er fortsatt åpent.

Vil det forhåpentligvis ha grodd og være smertefritt om 11 dager? hjelper det eventuelt å si kuttene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bra å høre, men det er ganske dypt, så la oss si det blir leget, så står jeg på snowboard og det blir mye belastning på tærne, og bang så åpnes det igjen. er ikke det sannsynlig?

spør om disse ting da jeg aldri har hatt noe kutt på under føtta mine før :S

Lenke til kommentar
Gjest Guest_zellica_*

Det høres ut som du burde ha hatt en legesjekk på disse sårene. Men du bør iallefall rense svært godt. La det tørke, og så stripser du såret med enten strips som du kjøper på apoteket, eller du klipper til dine egne strips av plaster. Disse skal være tynne slik at såret henger godt sammen, men allikevel får luft. Jeg ville også investert i noen skumgummiputer til å ha under såret slik at det ikke får trykkbelastning.

Lenke til kommentar

Ikke steng det inne med tett plaster, hvertfall. Da gror det mye saktere. Men klart, det blir jo vanskelig å unngå skitt når det er under stortærne. Men hvertfall når du er hjemme bør du ta av plaster og sokker og la det lufte seg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest gjeste_gjest

Smører du på litt zink salve gror det også litt raskere.

Er vel noe som heter sårsalve om jeg ikke husker feil. Verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar

Sår på føtter blir det nesten alltid betennelser å dritt dritt med....

Ingen plasterlapp (men kanskje tape på en sånn "stril kompress" så det ikke kommer sand og støv inni), minst mulig sko/støvler/tøffler/sokker og føttene i grønnsåpevann (2dl til 10l vann) hver kveld til det er grodd. Så skulle alt være vekk om en uke. Gjør det dritvondt og/eller åpenbart er alvorligere greier (lukter råttent kjøtt f.eks) drar du til legen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...