Solefald Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hei hopp! Trenger litt tips til kva eg skal satse på. Eg har gen.stud kompetanse, og har ca 4.5 i snitt. Så eg har ingen super karakterer. Har lidenskap for musikk, elsker eldre historie, og trening. Av personlige egenskaper som andre venner har sagt, er det følgande: Ambisjoner og pågangsmot som kan flytte fjell Svært entusiastisk og positiv Utadvent og imøtekommande Stor arbeidskapasitet Naturlig autoritær Tar ansvar Kan ta raske beslutninger Men sånn som livet mitt er no, der eg ikkje har anelse kva eg skal satse på, så er motivasjon på bånn, og eg klarer ikkje å fokusere på noke. Så det blir å gå rundt å ombestemme seg Eg kan satse på klassisk sang om eg vil, men eg ser ikkje helt for meg å ende opp som musikklærer på barne & ungdomskulen. Politihøgskule, Arkeologi, og Lederutdannelse er vel dei alternativa som eg sitter igjen med. Eg tok meg en tur til studieveileder, som sa at første inntrykket hans av meg var høgre lederstilling, men alt er jo relativt. Noken med litt tips noken ord til noko eg bør tenke over Endret 17. januar 2010 av Solefald Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Folk med lidenskap for noe høyverdig og kunstete går det tretten av på dusinet. Ikke vær redd for å velge noe "kjedeligere", det er nær sagt cutting edge ikke å ville bli kunstner og kjendis i dag. Det virker jo som om du er skapt til å inneha en autoritetsstilling. Har ikke så mange konkrete tips, men røsk bort all prestisje og prøv å få fremtidsmulighetene til å fremstå så nakne som mulig, og sammenlign med hva du tror du vil når du virkelig er ærlig med deg selv. Ikke begynn på noe kunstgreier bare fordi det liksom skal være finere. Endret 17. januar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Folk med lidenskap for noe høyverdig og kunstete går det tretten av på dusinet. Ikke vær redd for å velge noe "kjedeligere", det er nær sagt cutting edge ikke å ville bli kunstner og kjendis i dag. Det virker jo som om du er skapt til å inneha en autoritetsstilling. Takk for svar isbilen =) Eg har egentlig sullet litt siste tida, med at eg bør satse på det som faller meg lettast. Og det er jo musikk, men eg tenker vel det at det er best å ha det som en hobby. Kan ha den delen av livet uansett om eg velger noko anna. Autoritetsstilling hadde eg nok passet godt i trur eg. Men eg veit ikkje helt kva muligheter en har da for å få seg en god utdannelse. En har jo selvfølgelig Forsvaret, div studier på BI, økonomi og administrasjon. Det eg stusser på er den økonomi og sitte å trykke på dataen. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Er du klar over at arkeologi ikkje går ut på å finne skjulte skattar, men å grave 1mm om dagen med ei sløv tannbørste? Arkeologi er nok eit yrke for veldig spesielt interesserte. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Er du klar over at arkeologi ikkje går ut på å finne skjulte skattar, men å grave 1mm om dagen med ei sløv tannbørste? Arkeologi er nok eit yrke for veldig spesielt interesserte. Er klar over det ja. En må nok ha mastergrad for å kunne få relevant arbeid også. Lærer eller museums arbeid var det normale å ende opp med. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er nok verre enn som så: du må nærmest ha mastergrad for å få ta så mye som et spadetak (eller tannbørstebørst). Studiet skal være nesten utelukkende teoretisk, leeenge. Studentene drar gjerne på egne ekskursjoner, men det er utenfor universitetets regi. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Ja det stemmer nok det der. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hvis du har noen spm ang. å satse på musikk, så kan du bare fyre. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Sånn som eg har fortsått det, så ender dei aller fleste opp med å jobbe enten som musikklærer, eller distriktsmusiker. Men skal eg drive med musikk, så ser eg vel helst for meg å leve av å synge. Men da må jo man vere eksepsjonelt flink for å komme nokon vei. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Smellen mange går på, er at man ikke bare må være flink. Det er mange som er flinke. Du må i tillegg ville det hardt nok. Og det kan være enorm forskjell på å ha noe som hobby og å leve av det. Særlig mye flottere enn at man driver med noe man liker, blir det ikke uansett hva man driver med. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Sånn som eg har fortsått det, så ender dei aller fleste opp med å jobbe enten som musikklærer, eller distriktsmusiker. Men skal eg drive med musikk, så ser eg vel helst for meg å leve av å synge. Men da må jo man vere eksepsjonelt flink for å komme nokon vei. Stemmer det. Jeg har gått to år på musikkhøgskolen, men innså at jeg måtte ta meg en utdannelse jeg får jobb av. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Ja, er jo greit å kunne ha noke som du kan leve eit nokelunde bra liv av. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Hehe, blir forvirret av heile greiene. 2 forskjellige personer som eg har hatt som sanglærer, eine har master i klassisk piano, og kor direksjon. Ho andre har master i utøvende klassisk musikk. Og begge seier eg har stemme til å kunne leve av å synge. det hadde vert den største drømmen i oppfyllelse. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hvis det er drømmen din, så er det ikke noe å lure på. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jo, det vil jeg si det er. Man har mye å vinne på å tenke på hva som skjer når drømmen blir til virkelighet, om man faktisk vil at den skal det. Drøm og virkelighet er jo to ganske atskilte domener. God nok stemme til å leve av er det mange flere som har enn som faktisk lever av å synge. Jeg sier slett ikke at TS ikke skal gå for en musikerkarriere. Men jeg synes dagens idol- og x-factor-enighet om at kan man, så skal man, når det gjelder noe slikt som en "kreativ" karriere, trenger å bli motsagt. Hva hvis man har like godt anlegg for å bli snekker, rørlegger eller som her, leder? Det sier ikke seg selv at livet er mer givende for en utøvende kunstner, selv om det er mange som drømmer (igjen, atskilt fra virkelighet) om å være det. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Man bør følge drømmen. Uansett hva. Og er du motivert nok, så går den i oppfyllelse Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Man bør følge drømmen hvis man er motivert nok. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Ang musikk, så kan eg synge klassisk, eg er Bass-bariton, så har eg også metal som lidenskap, heilt sia eg var 12. Sanger fra Candlemass, 69 Eyes, Beseech klarer eg fint så ynge. Og akustisk musikk er også fantastisk. Av klassisk vs metal så er det metal som gir meg mest nytelse. Så det blir og igjen en vurdering. Eg fant forresten den lederutdannelsen som virker helt perfekt: Kaospilot http://www.kaospilot.dk/what-is-a-kaospilot_cp.aspx Lenke til kommentar
operg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Den der så mildt sagt litt tvilsom ut. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 kompis som studer i århus, kjenner fleire som går der. Studiet finnes også i Trondheim, og skal vere meget bra greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå