HVS122 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Har eit særemne om Walt Disney. Og ei av problemstillingene mine er "Korleis kan ein samanlikne dei tidligaste teikneseriane med dagens meir moderne?" Dreier seg hovudsaklig om Mikke Mus og Donald Duck. Nokon som kan peike på generelle trekk ved dei gamle og dei nye? Personlighet, tegningane, handlingane, osv? Det eg kan tenke meg er i "Steamboat Willie" der Mikke ikkj er den snille personen vi kjenner han i dag, han er ikkje snill i det heile tatt, men vart kort tid etter endra av Walt Disney. Men det har ingen ting med dagens meir moderne tegningar, går meir på evolusjonen til mikke. Andre ting kan vere at han i begynnelsen var veldig veldig spinkel, nå over åra har han fått meir "flesk" på seg. Håper noen tar seg tid til å hjelpe. Mvh. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Utseendemessig har mikke endret seg totalt. Bare se forskjellen: Donald har også hatt en gedigen figurendring: Om du ser på litt banale ting, var de første Pocket-bøkene i svart-hvitt. Etterhvert var annenhver side svart-hvitt og farger og nå er alle i farger. Jeg tror også donald har blitt litt "sintere" med årene (uten at dette er helt riktig) og han har litt mer uflaks nå enn før. Jeg lurer fremdeles litt på hva du spør etter, men bare spør mer om du lurer Lenke til kommentar
HVS122 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Haha, det eg lurte på var om korleis vi kan eventuelt finne skilnadar mellom dei tidligaste og dei meir moderne tegningane, om det er nokon Flott det med at Donald har fått meir uflaks, og at han har blitt sintare. Det var sånne ting eg var ute etter å finne. Evolusjonen til teikneseriane likksom. Har du noken andre forslag? T. d. Noko om Ole, Dole og Doffen, Langbein, svarteper, Onkel skrue. Er i bunn og grunn ute etter alle mulige forskjeller mellom dei gamle og dei nye. Langbein har fått ein sønn Max?, Svarteper fått kone og sønn? Takk skal du ha Thomhess:P Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ole, Dole og doffen har endret seg enormt. Jeg har noen eldgamle bader der de alle tre er skikkelig rampeunger og bare lager bråk. Jeg fikk litt følelsen av at de har mer å si nå enn før (blitt mer voksne), da mener jeg også at de i tegneseriene har fler replikker nå enn tidligere. De tre guttene gikk også gjennom en enorm forandring da tegnerene sendte de inn i hakkespettene, og det var under denne prossessen de endret seg fra rampete til... det de er nå. Jeg vet ikke så mye om langbein og svartepetter, men de er veldig forskjellige fra tegneserie på tv til tegneserier i blader osv. Jeg må stikke nå, men kommer med mer. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 I'm back! Som sagt er langbein og svarte-petter (svarteper er kortspillet) forskjellige fra TV til blader: Svarte-petter: På tv er svarte-petter naboen til langbein i noen tilfeller, og er for det meste ganske fredfull, men litt sint (mest på langbein). I blader derimot er han mer den skurken vi kanskje kjenner han mest som, og gjør mye ulovlig, havner ofte i fengsel o.s.v. Vi finner ofte svarte-petter i historier der det er krim med i bildet, dog også i krimgåtene. Jeg kjenner ikke mye til Svarte-Petter fra starten av, men jeg har sett noen bilder: Her er et tidlig bilde: Her i Steamboat Willie: Her er dagens figur: Ellers vet jeg ikke mye om han. Langbein: Jeg vet ikke så mye om langbein egentlig. Han har alltid (så lenge jeg har lest donald) vært en tomsing me dlite vett i hodet. Figurmessig har han blitt "yngere" med årene (se bilder). Han har også utviklet seg til å bli Super-Langbein ved å spise magiske nøtter. Tidlig langbein: Nåtidens langbein: Jeg vet ikke om jeg har så mye mer å si om de to, men om du har noen mer konkrete spørsmål kan jeg prøve så godt jeg kan. Men jeg har litt mer om de andre: Onkel Skrue (Skrue McDuck): Tja, jeg vet ikke om han har forandret seg så mye, det er vel heller pengebingen hans som har hatt den største endringen. Han har alltid vært den gnieren vi kjenner han som i dag. Mer og mer av "historien hans" har kommet frem etter hvert, mye om gullgraveriet og hans liv under gullrushet. Donald: Jeg har jo sagt litt om han, men jeg glemte å si at han er blitt til Fantonald. Donald vokste også opp på landet med bestemor duck. Ole, dole og doffen: Om disse må det også nevnes at i likhet med B-Gjengen har tegnerene tatt seg store friheter når det gjelder antallet på dem. Lenke til kommentar
HVS122 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Thomhess, du er ein gud! Du har hjulpe meg meir ved 2 innlegg enn eg har lært av 3 timer på internett! Du er en sann tegneserie elsker! Kan du noko om adaptasjonen mellom tegneserie hefta og filmane som er blitt utgitt, altså om det er noko forskjell mellom filmane som blir laga og bladene? Noko liknande det du nevnte om Svarteper og Langbein? (veit eg spør om masse ) Ein ting eg synst å huske, Kvakk Pakket?? på disney channel, der Ole, Dole og Doffen er tenåringar, veit du noko om dei? Har dei gått heilt ifrå si opprinnelige rolle? Du skreiv: Ole, dole og doffen: Om disse må det også nevnes at i likhet med B-Gjengen har tegnerene tatt seg store friheter når det gjelder antallet på dem. Skjønnte ikkje heilt ka du meinte med det?? Eit siste store spørsmål. Kan du noko om det Walt Disney var innvolvert når det gjelder Donald, Mikke, og om det var noko som forandra seg etter hans død? Noko som Walt hadde holdt fast ved? Takk så meget Thomhess. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Thomhess, du er ein gud! Du har hjulpe meg meir ved 2 innlegg enn eg har lært av 3 timer på internett! Du er en sann tegneserie elsker! Hehe, det gjelder å begynne tidlig og holde seg barnslig Kan du noko om adaptasjonen mellom tegneserie hefta og filmane som er blitt utgitt, altså om det er noko forskjell mellom filmane som blir laga og bladene? Noko liknande det du nevnte om Svarteper og Langbein? (veit eg spør om masse ) Tja, jeg vet ikke så mye. De fleste figurene er ganske like på TV/film og i bladene. Ett eksempel er at Donald faktisk kan snakke i bladene. Det kan han ikke på TV i mange tilfeller. Det har jo endret seg litt her og da. I starten kunne man ikke forstå hva donald sa på TV, men nå kan man skjønne det litt. Han er blitt "mindre and og mer menneske". Ein ting eg synst å huske, Kvakk Pakket?? på disney channel, der Ole, Dole og Doffen er tenåringar, veit du noko om dei? Har dei gått heilt ifrå si opprinnelige rolle? Ja, jeg har sett noen av disse. Her er de mer tenåringer, og er ikke de samme tvillingene som de hele tiden har vært. Tidligere var de ganske samkjørte der alt skal gjøres sammen og "alle for én", men i disse episodene har de begynt å utvikle mer særegenheter, der, jeg tror det var doffen, er litt mer "tenkende". De er også litt mer "røffere" i stilen, da klesvalget har endret seg totalt og capsen er baklengs. Også er håret blitt mer rufsete. Du skreiv: Ole, dole og doffen: Om disse må det også nevnes at i likhet med B-Gjengen har tegnerene tatt seg store friheter når det gjelder antallet på dem. Skjønnte ikkje heilt ka du meinte med det?? Det jeg mente var at de i noen tilfeller er blitt fler. Det finnes flere tegneserier der det var fire eller fem av dem, ikke bare tre brødre. Det samme er det med B-Gjengen. Vanligvis er de bare tre, men i noen tilfeller kan det være både fem og seks av dem. Bare se her: Her er et eksempel med Ole, Dole og Doffen: Eit siste store spørsmål. Kan du noko om det Walt Disney var innvolvert når det gjelder Donald, Mikke, og om det var noko som forandra seg etter hans død? Noko som Walt hadde holdt fast ved? Her må jeg skuffe deg. Jeg er helt blank på dette emnet. Nå ble det ganske kaos med alle de HTML-kodene her, så jeg vet ikke om jeg har stappet inn all informasjonen jeg kan, men om det er noen detaljer du lurer på så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan. Lenke til kommentar
HVS122 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Neida skal ikkje plage deg meir , du har vore meir en hjelpsom. Nicket ditt er momorisert i eventuelle framtidige spørsmål om tegneserieverdenen som du tydeligvis deltar aktivt i Kanskje eg får sett sesongstarten av "24" i dag allikavel. (USA sendigene) Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Angående Donald: Han var da visselig en skikkelig slemming i sine startsår, en skikkelig rakkerfant som ikke var helt god. Du har feks episoden der han dytter Langbein nedi vannet. Dette vises også i en KvakkPakket-episode, hvor Donald får i seg noe som gjør ham yngre, noe som resulterer i at han blir slik han var i sine startsår. Donald ble i sin tid laget for å ta opp de negative sidene som Mikke hadde fått lagd av seg da han ble en langt mer forbilde for barn. Kan også nevne at Donald, Mikke og Langbein har en lang historie med å opptre sammen. Selv om man i dag kanskje mest er kjent med Mikke og Donald som litt fraskilte verdener innenfor Andebyverdenen, har de opp igjenom tidene vært mye sammen. Angående det nederste bildet i siste post til Thomhess: Den historien har da visselig blitt redigert da, siden jeg har den historien i en pocket, og da er det bare trillinger! Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Angående det nederste bildet i siste post til Thomhess: Den historien har da visselig blitt redigert da, siden jeg har den historien i en pocket, og da er det bare trillinger! Ja, tenkte meg den kanskje var redigert , men den var det eneste jeg fant, og den er der bare for å illustrere et eksempel (eller hva det nå heter). Informasjonen jeg kommer med er korrekt (har sett det med mine egne øyne ), men bildet kan nok være litt juks. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Angående Donald: Han var da visselig en skikkelig slemming i sine startsår, en skikkelig rakkerfant som ikke var helt god. Du har feks episoden der han dytter Langbein nedi vannet. Sikter til denne? Søndagsstripe-Donald var litt av en kødd. Litt eksotisk også at Donald deltok i anti-nazi propaganda (ikke at han var den eneste figuren som gjorde det): http://www.youtube.com/watch?v=iumEGAUceDg http://www.cracked.com/article_16959_5-cla...you-to-see.html http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Duck#Wartime_Donald Endret 22. januar 2010 av Cyberfrog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå