Fessdalen Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Som normann lurer jeg på om det er lovlig for meg å laste ned musikk eller andre filer, jeg har hørt at i Cannada er det ulovlig å dele filer men ikke å laste ned. så hvordan er det i norge? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er lov å laste ned filer, ja. Men ikke kopibeskyttede filer. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 politiet driter i om du laster ned anyway... men hvis du laster opp masse copyright materiale da kan du få ett problem Lenke til kommentar
Popkorn Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Enig med Kris og Evilfish der ja .. noen steder kan du heller ikke laste ned musikk, pågrunn av at det ikke er tilgjengelig for akkurat visse land. Jeg har personlig vært på flere musikk relaterte sider hvor jeg ikke kan få lastet ned, pågrunn av akkurat dette. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. ...det var muligens ikke det trådstarter spurte om. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det ikkje lovlig å laste ned eller dele kopibeskytta materiale. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Siden jeg antar at brukeren er ute etter synspunkter på lovligheten og ikke en moraldebatt eller diskusjon rundt immaterielle rettigheter rent prinsipielt, så flyttes denne til Juss-kategorien. Geir 1 Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. ...det var muligens ikke det trådstarter spurte om. Nei, men det har han jo allerede fått svar på. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. ...det var muligens ikke det trådstarter spurte om. Nei, men det har han jo allerede fått svar på. ...og derfor ble det plutselig interessant å høre hva du måtte mene om hva som BURDE være lovlig? Javel... Lenke til kommentar
bruno Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. Det står tusenvis av biler i Drammen som de ikke har fått solgt pga. finanskrisen så da drar jeg og henter meg en, siden det står så mange på lager er det ikke en knapphetsresurs. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er ulovleg og både laste ned og dele kopibeskytta materiale. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. Det står tusenvis av biler i Drammen som de ikke har fått solgt pga. finanskrisen så da drar jeg og henter meg en, siden det står så mange på lager er det ikke en knapphetsresurs. Vel talt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. Det står tusenvis av biler i Drammen som de ikke har fått solgt pga. finanskrisen så da drar jeg og henter meg en, siden det står så mange på lager er det ikke en knapphetsresurs. Den dagen du kan skape en bil av å praktisk talt arbeidsfritt forandre noen binære sifre, som allerede eksisterer, til å ha en gitt rekkefølge, så skal jeg kjøpe argumentet ditt om at biler er likestilt filer. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Ja det er lov og laste ned kopibeskyttede filer og filer, MEN du kan IKKE bruke kopibeskyttede filer uten at du eier en kjøpt versjon av produktet. Du har heller ikke lov å dele filer på noen måter. @Rothbard: Nå motsier du deg selv, det er jo å stjele andre sitt arbeid. Var jo dette som var argumentet ditt for å fjerne skatt og innføre liberalisme? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1192608 Endret 17. januar 2010 av Wolfie276 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Ja det er lov og laste ned kopibeskyttede filer og filer, MEN du kan IKKE bruke kopibeskyttede filer uten at du eier en kjøpt versjon av produktet. Du har heller ikke lov å dele filer på noen måter. Nei. Det er ikke det. Se åndsverksloven § 12 femte ledd. Det er klart at det er fremstillingen som er ulovlig, ikke bruken. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hmmm var lov sist gang jeg sjekket.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det var det hvis sist gang du sjekket var i 2004. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det burde være lovlig, fordi filer ikke er knapphetsressurser. Det står tusenvis av biler i Drammen som de ikke har fått solgt pga. finanskrisen så da drar jeg og henter meg en, siden det står så mange på lager er det ikke en knapphetsresurs. Den dagen du kan skape en bil av å praktisk talt arbeidsfritt forandre noen binære sifre, som allerede eksisterer, til å ha en gitt rekkefølge, så skal jeg kjøpe argumentet ditt om at biler er likestilt filer. Betyr det da at han kun trenger å betale produksjonspris + avgifter, og ikke påslaget til importør og forhandler? Lenke til kommentar
TomTom01 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Kanskje litt off-topic.. men er det noen som vet om det har fått konsekvenser for noen med følgene tilfelle: Per laster ned musikk. Per reiser til et land som slår hard ned på fildeling og ved kontroll finner de filer på mp3-spilleren hans. Har noen blitt dømt i slike saker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå