Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøleveskenivå synker merkelig fort?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en peugot 307 04-modell. Jeg kjøpte den hos en bruktbilforhandler for ca. 4 måneder siden. Etter en måned så jeg at kjølevesken var et godt stykke under min. merket. Kjørte ut til forhandleren for å få byttet defekte baklys, og fikk i samme sleng fylt opp kjølevesken. Vasket bilen i dag, og da jeg åpnet panseret så at kjøleveskenivået lå godt under min. merket igjen. Er dette normalt? Skal ikke kjølevesken vare over ganske lang tid uten påfyll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vel ikke etterfylles kjølevæske så ofte nei. Men små lekkasjer kan oppstå ved slangeklemmer, i radiatoren og i radiatoren til varmeapparatet. Verre er det hvis kjølevæsken lekker ut i motoren, i oljen pga. defekt toppakning. Følg med på hvordan oljen ser ut på oljepeilepinnen. Er den antydning til skum og økende oljemengde må du parkere hurtigst mulig.

Men kjølevæsken kan også gå ut i eksosen ved defekt toppakning. Som regel merker du det ved at bilen gir fra seg mer hvit eksos enn vanlig.

Lenke til kommentar

Sjekk instruksjonsboka når det gjelder kjølevæske, selv om det skal mye til å gjøre feil. Når det er sagt er det ikke uvanlig at nivået varierer noe mellom kald/varm motor. I verste fall har du en gåen topp-pakning, i beste fall har du en ekstern lekkasje (tilkoblinger)

 

Kan vært greit om du kunne kommentere tipsene Flyndrefjes gav deg. (har du sjekka for lekkasjer, har du uvanlig mye og hvit eksos etc. (i kaldt vær blir det mye hvit eksos uansett, så kanskje ikke så lett å se))

Lenke til kommentar
Trenger påfyll av frostvæske før jeg setter ut til verkstedet. Det er en peugeot-307 04-modell med blå frostvæske. Kan jeg da helle på en hvilken som helst annen blå frostvæske? F.eks kjøpt på biltema?

Sikker på at den er blå? Bare å se på fargen kan lett forveksle den med en del typer grønne (og det finnes mange typer "grønn" som betyr at det er veldig mange som vil si det ene og det andre om hva den "grønne" er for noe.. ofte er grønne en mellomting mellom den gamle blå og den nye røde).

 

Instruksjonsboka sier nok ganske nøyaktig at typen du skal bruke er den du får hos merkeforhandler, altså er det greiest å gjøre akkurat det. Hvis det ikke er så mye du trenger kan du måle opp hvor mye du fyller, og fylle rent vann opp til rundt minimum, så få fyllt på ca. samme mengde med korrekt konsentrat så fort som absolutt mulig (og før bilen havner i -20 eller lavere).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kan uten problemer bruke blått på denne bilen. Ingen problemer.

Neste gang du bytter hadde jeg dog brukt rosa væske så du slipper å bytte så ofte.

 

Peugeot Servicebox anbefaler ethylene glycol for bilen din, som vil si at du står fritt å velge hva fanken du vil ettersom alle kjølevæsker er etylen glykol med diverse tilsetninger.

 

Men ta og sjekk peilepinnen og påfyllingslokket for majones. Littegrann er normalt på denne årstiden, men oljen skal være klar.

Endret av Virion
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde bilen inne hos Bertel O. Steen for en måned siden, og da jeg fikk bilen tilbake sa de at problemet var fikset, og at det bare var en o-ring som måtte byttes (de trykktestet systemet). Men nå har igjen kjølevæsken falt under minimumsnivået. Problemet nå er at garantitiden på bilen har gått ut. Men denne feilen ble oppdaget innenfor garantitiden, og de klarte ikke å utbedre den. Bør jeg likevel få dette dekket på garantien?

Lenke til kommentar

Ja, det som er avgjørende er når du første gang reklamerte. Jeg pleier å gjøre dette skriftlig, slik at jeg senere ikke kan bli møtt med at det ikke er reklamert til riktig tid.

 

Ettersom du har kjøpt bilen hos Bertel O. Steen, gjelder forbrukerkjøpsloven. Jeg regner med at bilen ikke har gått så langt at problemer med kjølesystemet skulle kunne være påregnelig med det første.

 

Problemet du har kan tenkes å stamme fra en feil som var ved bilen før du kjøpte den. Dersom dette er tilfelle, foreligger det trolig en kjpøsrettslig mangel.

 

Når det foreligger en mangel, kan du kreve retting, prisavslag, heving og erstatning. Omlevering kan også være et alternativ, men det er ofte vanskelig å skaffe en helt lik bruktbil.

 

Det er retting og heving du i din situasjon bør fokusere på. Selger har to forsøk på å rette feilen. Etter to mislykkede forsøk, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.

 

Får du problemer, gå til FTU (forbrukertvistutvalget), de elsker bruktbilsaker, og de fleste dommene derfra blir stående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...