Gå til innhold

Lagringsstruktur på enkel side med artikler

Anbefalte innlegg

Jeg har en nettside om friluftsliv med 50-60 artikler i dag. Jeg koder stort sett alt selv i html og css. For litt under et år siden la jeg den om fra en rekke htmlfiler til database, og kan derfor (veldig lite) php og mysql. Jeg har siden på one.com og bruker phpmyadmin for å administrere databasen. I tillegg til artiklene fins det litt informasjon om hver enkelt artikkel, som lignende artikler, dato de ble lagt ut og hvilken kategori i menyen som skal highlightes. Jeg tenkte denne løsningen skulle bli smidigere og mer oversiktlig, men problemet i dag er at det er veldig tungvint å endre på artiklene. Da må man logge inn, velge tabellen og artikkelen, endre artikkelen og lagre. Jeg ønsker meg derfor et system der det er som når man har filene på serveren og bruker feks htmlkit og ftp. Man endrer filen, lagrer og så er siden oppdatert.

Fins det en løsning for å gjøre endringer lettere i databasen?

Burde jeg i stedet gå over til htmlfiler igjen?

Hva slags system burde jeg i så fall bruke, én enkelt fil med all informasjon eller én fil per artikkel?

Systemet jeg ser for meg i dag er å ha kun artikkelteksten i hver sin htmlfil med htmlformatering, og så hente ut filene med include og $_GET i indexfilen. Tilleggsinformasjonen tenkte jeg å samle i én fil for alle artiklene slik at informasjonen lagres i variabler og hentes ut i index.

Var dette forståelig? Hvilken løsning burde jeg satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Jeg har bare såvidt hørt om SQLite, hvordan starter jeg med det? Som sagt har jeg one.com, og jeg tror ikke de har annet enn mysql og phpmyadmin for mysql, må jeg laste opp et program selv? Det høres ut som en bra løsning at jeg kan beholde databasen og slipper å legge om hele systemet, og samtidig kommer enklere til dataene.

Lenke til kommentar
SQLite er innebygd i PHP

Så denne tutorial skal fungere rett fram http://devzone.zend.com/article/760

Du kan også browse ein sqlite database med http://sqlitebrowser.sourceforge.net/

Altså, hvis poenget er å gjøre ting enklere så vil jeg foreslå å bruke et cms, f.eks. Joomla.

Akkurat hva som evt. blir enklere ved å oppdatere en lokal artikkeldatabase i sql-lite og så laste den opp, eller bare gjøre de samme endringene i en remote mysql-database direkte er for meg noe uklart. Det blir vel rett og slett bare mer arbeid?

Lenke til kommentar
Altså, hvis poenget er å gjøre ting enklere så vil jeg foreslå å bruke et cms, f.eks. Joomla.

Akkurat hva som evt. blir enklere ved å oppdatere en lokal artikkeldatabase i sql-lite og så laste den opp, eller bare gjøre de samme endringene i en remote mysql-database direkte er for meg noe uklart. Det blir vel rett og slett bare mer arbeid?

Som sagt har jeg kodet hele siden selv, og liker ikke tanken på å miste mye av kontrollen over design osv om jeg går over til feks joomla.

Jeg vet ikke hvordan man pleier å bruke en database, men får nå inntrykk av at det ikke er så mange som endrer den "manuelt" som jeg gjør. Når jeg uansett har en såpass liten (ca 60 sider i dag, øker med 2-3 i mnd) side, er det virkelig så store fordeler med database (sql/sqlite) for meg? Mitt viktigste kriterium nå i forhold til det jeg har er at det blir lettere å endre sidene, at jeg slipper å logge inn på phpmyadmin og klikke/vente masse for bare én endring.

Om eneste løsningen med database for å gjøre endringer lettere er å gå over til feks joomla, får jeg heller gå tilbake til html-filer. Noen forslag på beste løsning da?

Jeg siterer første innlegget mitt:

Systemet jeg ser for meg i dag er å ha kun artikkelteksten i hver sin htmlfil med htmlformatering, og så hente ut filene med include og $_GET i indexfilen. Tilleggsinformasjonen tenkte jeg å samle i én fil for alle artiklene slik at informasjonen lagres i variabler og hentes ut i index.

Lenke til kommentar
Du kan jo skrive et lite kontrollpanel som lar deg lett logge på og redigere artiklene. Om ikke er nok include en grei ordning, om litt tungvint.

Med mine begrensede kunnskaper om php, hvordan går jeg fram for å skrive et kontrollpanel?

Lenke til kommentar

En passordbeskyttet side, som henter ut informasjon fra databasen, på samme måte som websiden din allerede gjør. Forskjellen er at du skal kunne redigere informasjonen og lagre denne. (altså vise informasjonen i tekstbokser, og så ha en knapp som gjør at det blir kjørt UPDATE i databasen). Og mulighet for å lage ny artikkel.

Egentlig ganske simpelt, men kan fort ta ganske lang tid om du ikke er stødig i php.

Jeg ville egentlig hørt på de andre her. Installert en form for cms, og så implantert ditt design i dette. Da er sikkerheten ivaretatt, finnes uendelig antall plugins som gir deg nye funksjoner, osv. :)

Lenke til kommentar
En passordbeskyttet side, som henter ut informasjon fra databasen, på samme måte som websiden din allerede gjør. Forskjellen er at du skal kunne redigere informasjonen og lagre denne. (altså vise informasjonen i tekstbokser, og så ha en knapp som gjør at det blir kjørt UPDATE i databasen). Og mulighet for å lage ny artikkel.

Egentlig ganske simpelt, men kan fort ta ganske lang tid om du ikke er stødig i php.

Jeg ville egentlig hørt på de andre her. Installert en form for cms, og så implantert ditt design i dette. Da er sikkerheten ivaretatt, finnes uendelig antall plugins som gir deg nye funksjoner, osv. :)

Jeg føler jeg virkelig har kommet til et skillepunkt her: cms eller fortsette å kode selv? Det er klart det på ett vis er enklere med cms, men så var det dette med å ha kontroll og ikke minst beholde følelsen av at hele siden er mitt verk, og ikke bare en standard joomlaside. Det er virkelig ikke lett å bestemme seg. Så lenge siden fortsetter som nå å være i hovedsak statisk og jeg heller ikke framover føler noe behov for mer dynamiske funksjoner, er det vel bedre å prøve å lære php ordentlig og lage løsningene selv. Html og css syns jeg gikk veldig greit å lære. Da gikk det hele tiden framover og jeg sto sjelden fast lenge. Med php føles det som at man må jobbe mye med småprosjekter før man virkelig kan begynne å bruke det og forstå språket, og står man fast med et script er det ofte vanskelig å vite hva man skal spørre om.

Nå heller jeg mest mot å lære php og etterhvert prøve å lage en editor til databasen, så får jeg heller gi opp og nøye meg med joomla om det blir for vanskelig. Takk for alle svar, det har vært til veldig god hjelp for å vise meg mulighetene jeg har!

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg virkelig har kommet til et skillepunkt her: cms eller fortsette å kode selv? Det er klart det på ett vis er enklere med cms, men så var det dette med å ha kontroll og ikke minst beholde følelsen av at hele siden er mitt verk, og ikke bare en standard joomlaside. Det er virkelig ikke lett å bestemme seg. Så lenge siden fortsetter som nå å være i hovedsak statisk og jeg heller ikke framover føler noe behov for mer dynamiske funksjoner, er det vel bedre å prøve å lære php ordentlig og lage løsningene selv. Html og css syns jeg gikk veldig greit å lære. Da gikk det hele tiden framover og jeg sto sjelden fast lenge. Med php føles det som at man må jobbe mye med småprosjekter før man virkelig kan begynne å bruke det og forstå språket, og står man fast med et script er det ofte vanskelig å vite hva man skal spørre om.

Nå heller jeg mest mot å lære php og etterhvert prøve å lage en editor til databasen, så får jeg heller gi opp og nøye meg med joomla om det blir for vanskelig. Takk for alle svar, det har vært til veldig god hjelp for å vise meg mulighetene jeg har!

Nå må vi tenke litt her. Skjønner pointet ditt med å bestemme selv og at siden skal være ditt verk. Men serriøst, om du bruker et include-direktiv i kombinasjon med statiske html-filer, eller joomla, så er det blitt gjort før uansett.

Steinaldermannen som ble igjen hjemme for å finne opp sitt eget hjul var nok ikke den skarpeste kniven i skuffen, det var han som tok hjulet som andre fant opp og trilla ivei mot nye horisonter. Det som er ditt verkt er din ide og visjon med siden, og designet. Alt annet er egentlig å anse som verktøy.

Hvis du vil holde ting enkelt og ikke lære noe nytt så fortsetter du med statiske sider. Det vet du jo at funker, og hvordan det funker.

Hvis du vil lære deg litt mer om php-programmering, så lager du et enkelt admin-grensesnitt slik at du kan få opp en liste over artiklene dine og redigere innholdet litt enklere enn med phpmyadmin eller hva du bruker.

Hvis du vil ha tilgang til mest mulig funksjonalitet som andre har laget før deg, så du kan konsentrere deg om innhold og design, velger du et cms som joomla. der kan du helst sikkert kontrollere mer enn nok ved å utvikle teplates. Du kan fort bruke like lang tid på å sette deg inn i joomla som du bruker på å smelle opp et enkelt gui til artikkeldatabasen med php, men når du har fått oversikten har du veldig mye mer funksjonalitet tilgjengelig.

Alle tre variantene gir mening syens jeg, syns du skal velge etter hva du ønsker å lære deg. Php kan du bruke til nesten hva som helst, men skal du lage yet-another-inferior-cms må det være for læringsverdien. Dog, noen ganger er det enklere å lage det man trenger selv enn det er å finne ut hvordan man løser et veldig enkelt problem med et veldig avansert verktøy, forutsatt at du kan alt som skal til for å lage den enkle løsningen på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg har sett for meg at å gå over til joomla eller lignende skulle innebære mindre kontroll over design, men ser nå at det ikke tar så lang tid å komme inn i det og endre slik man vil. Så nå er jeg igang med å undersøke joomla, og det ser ut til at jeg flytter over siden snart. Takk for alle ideer og tanker rundt dette!

Lenke til kommentar

Det er ikke særlig mye php du må kunne for å lage et slikt kontrollpanel. Begynn med å lære deg å lage en enkel gjestebok, hvor man kan skrive nye innlegg. Så øker du funksjonaliteten til å også kunne redigere og slette eksistrerende innlegg. Kan du det, så er det omtrent det samme som å lage et admin-grensesnitt for siden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...