JRSK Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hei! Jeg har en fagprøve i tekn.elektriske anlegg (gr.L) på vei straks, og har da som forberedelse til dette laget en oppgave til meg selv som jeg føler kan være realistisk. jeg har akk begynt på løsningen selv, men hadde håpet å få noen forslag fra andre som har erfaringer og innsikt. Så kan jeg sammenligne og evt.rette feil. Oppgaven er grei,håper jeg.. 2 Transportbånd står mot hverandre. Det ene skal starte der det andre slutter. Lag hoved- og styrestrømskjema med a)ren kontaktorstyring b)PLS m/kontaktorer c)frekvensomformer m/kontaktorer.. Det skal være dreieretningsvender på begge t.båndene. Jeg tenker da at her må man ha 4 kapasitive følere; en i hver "ende" på båndene. slik at ved dreieretning høyre, vil den siste føleren på bånd 1, gi signal slik at bånd 2 starter. Likeledes kan bånd 1 stoppe, når gjenstanden har passert første føler på bånd 2. Den siste føleren på bånd 2, vil være stopp for dreieretning høyre. Det motsatte vil skje ved dreieretning venstre. 4 startknapper, 2 stopp, forriglinger og timere på begge båndene (for å få stoppet motor før dreieretningen endrer) Må vel også ha nødstopp og sikkerhetsbryter. Dette kan være tidkrevende, så jeg forstår hvis ingen orker å lage løsninger og legge ved her, men kom gjerne med tips eller annet konstruktivt. Gjerne også erfaringer fra nylige fagprøver, Er usikker på hva mere jeg kan få på fagprøven, men mener selv med all dokumentasjon, merking,testing,montering av ustyr etc at det vil være lite tid til noe mere omfattende arbeid. Er i prøvestasjon så får ikke jobbe lenger enn fra tirsdag-torsdag 08.00-16.00 Ingen tips eller tegninger er for små, alt blir hjertelig mottatt! På forhånd takk Endret 17. januar 2010 av JRSK Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Transportb_nd_1.bmp Enkelt satt opp, så blir det noe i den duren Nå har jeg laget kun for høyre dreieretning, men blir jo samme mot venstre. Lenke til kommentar
JRSK Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Transportb_nd_1.bmp Enkelt satt opp, så blir det noe i den duren Nå har jeg laget kun for høyre dreieretning, men blir jo samme mot venstre. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå