thorel Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Har tenkt å bestille meg enda en 120GB harddisk (WD), men lurer på om jeg skal kjøpe meg en med 8 eller 2 MB cache. Jeg vet at 8MB er bedre og at det ikke er så stor forskjell i prisen. Probleme er at jeg har et gammel hovedkort, dvs et 3 år gamelt Ep-7KXA. Spørsmålet mitt da er: Spiller hovedkortet noen rolle når det gjelder ytelsen på harddiskers cache? Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 tenk heller på harddisken som en investering for fremtidige maskiner... Lenke til kommentar
thorel Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Er det et ja? Har fortesten allerede bestilt 8MB $ da, så det er ikke det det står på... men jeg lurer fortsatt på det. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Helt enkelt svar: Nei. Hovedkortet "vet ikke" hvor mye cache disken har. Lenke til kommentar
perbe Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Hei! Fant ut at hovedkortet ditt støtter ATA-66, det betyr at hovedkortet klarer maks 66 mb i sekundet. En ny harddisk klarer ca 55 mb i sekundet. Det at disken har mye cache er en fordel med nyere hovedkort siden de støtter opptil 133 mb i sekundet, hastigheten blir utnyttet når maskinen henter ting direkte i cachen på harddisken. Et annet problem med gamle hovedkort er at de ikke støtter større disker enn 137 GB, men det har ikke noe å si for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå