Erla2k Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Skal du bygge muskler, så velg en såpass tung vekt hvor du kan kun ta få reps. Gjør en øvelse hvor du kan maks ta 5-8 reps (dette er den anbefalte reps mengden for å bygge maksimalt volum). En god mageøvelse kan være crunches, evt. er magemaskin på treningssenteret en god massebygger. Har selv tatt en slik en og fått bra med resultater. Søk etter flere øvelser på nettet, du finner mange det er mye riktig i det andre du skriver, men du tar nok feil ved at du skal ta 5-8 reps. det gjelder kanskje de store muskelgruppene, men ikke deler av magen. du skal ikke sette på "magemaskinen" på treningsstudioet på maks og ta 5-8 reps. jeg mener 30 * 3 er passe. så kan man evt legge til ekstra vekter hvis det blir for lett. legg en 2 kg's på kassa hvis du tar sit-ups og trenger mer motstand. Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Det med røde muskelfibre osv osv som trenger flere reps er i mitt syn en avkreftet myte. Larry Scott (tidligere mr. olympia) er en av de som mente "røde muskelfibre" trenger flere reps, og at det er følelsen som teller. 30 reps er for mye. Det er feil å tro at bare fordi det brenner i magen så bygger man muskler (evt. brenner fett, som heller ikke er fakta). Lyle McDonald, en av nåtidens største og mest troverdige guruer har tatt for seg den optimale reps mengden i denne artikkelen: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-ga...mal-growth.html Hvis du har bevis fra en troverdig skribent om at 30 reps bygger maksimalt med muskler, så kom med den =) Det er ikke noen hemmelighet at omtrent hvilken som helst reps mengde (innenfor rimelighetens grenser) bygger muskler, spm er hva som er optimalt. Kom gjerne også med en om at mindre muskelgrupper trenger flere reps Endret 19. januar 2010 av ToYBoi Lenke til kommentar
Portnoy Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Må bare skyte inn dette: Kan trådstarter ha tatt sin "fakta" fra denne artikkelen? http://www.dagbladet.no/2010/01/14/sport/f...armani/9925504/ Sykt troverdig kilde ... Endret 19. januar 2010 av Portnoy Lenke til kommentar
Erla2k Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det med røde muskelfibre osv osv som trenger flere reps er i mitt syn en avkreftet myte. Larry Scott (tidligere mr. olympia) er en av de som mente "røde muskelfibre" trenger flere reps, og at det er følelsen som teller. 30 reps er for mye. Det er feil å tro at bare fordi det brenner i magen så bygger man muskler (evt. brenner fett, som heller ikke er fakta). Lyle McDonald, en av nåtidens største og mest troverdige guruer har tatt for seg den optimale reps mengden i denne artikkelen: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-ga...mal-growth.html Hvis du har bevis fra en troverdig skribent om at 30 reps bygger maksimalt med muskler, så kom med den =) Det er ikke noen hemmelighet at omtrent hvilken som helst reps mengde (innenfor rimelighetens grenser) bygger muskler, spm er hva som er optimalt. Kom gjerne også med en om at mindre muskelgrupper trenger flere reps Du mener aerob og anaerob utholdenhet. Røde og hvite muskelfibre er jo noe du er født med x-antall av. Selv om jeg tror kroppen tilpasser seg treningen og genene ikke vil ha så mye å si ettersom hvordan du trener. En troverdig guru skal ikke til for at jeg skal tro på det du sier. Det funker også sikkert å ta få reps med mer vekt, men jeg mener at det ikke er det optimale i lengden med tanke på skader i ledd, rygg osv. Bruk din egen kroppsvekt i treningen mener nå jeg og bøkene jeg har lest i årene på idrettslinja. Hvertfall til denne type øvelser. Det jeg mener med at mindre muskelgrupper trenger flere reps er at de ikke trenger eksplosiviteten som de store muskelgruppene. Armbøyeren, knestrekkeren osv. er det større behov for eksplosivitet og kan belastes mer uten skade. Jeg gidder ikke finne noe artikkel ved å søke i google om det her, men det er bare sånn det er. Hvorfor brukes det slik på treningsfelt i alle sporter, toppidrett, militæret ol. og ikke ditt forslag? Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Nei, jeg snakker om de mytene om at røde muskelfibre som det ble kalt før trenger flere reps for å ha optimal muskelfiber rekruttering. Har aldri sagt at det ikke er noen grunn til å trene med flere reps i treningen. Finnes mange gode grunner for å bruke det. Det vi snakker om her er hva som bygger MEST volum. Grunnen til at de bruker andre reps antall i nesten alle sporter, toppidrett, millitæret osv, er at volum spiller omtrent ingen trille der. Hittil har all synsingen og troingen din egentlig ikke bidratt med noenting =) Lenke til kommentar
krist90 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 situps sucks, ta crunches heller, mye bedre. ellers har du flere mye bedre øvelser, bare å søke på youtube. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå