Gå til innhold

Vil det funke å bygge en pc i kjøleskap eller i fryser?

Anbefalte innlegg

heisann gutter å jenter

det eg lurer på er om det er mulig å kunne bygge en pc inn i kjøleskap eller fryser?

eventuelt det eg vil ha svaret på er hva utfordringer eg vil støte på.

noe som alt har slått meg er i fryser med en skap som ikke er NOfrost (ikke avrimer seg selv) er at det vil komme mye frost på komponentene, å vil ødelegge maskinen. men om det skulle være brukt eg NOforst skap som bare fører inn kald luft ville dette i teorien fungere?

er det noen som har prøvd dette?

har dere mislykket eller beseiret denne utfordringen?

Eg vil gjærene høre teorier fra andre så det er bare å komme med innspill!

er åpent får det meste, men la oss prøve å holde oss litt saklig når vi kommer med en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompressoren i et kjøleskap eller i en fryser er ikke beregnet på 24/7 drift. Du knekker kompressoren i løpet av kun kort tid. Dessuten utvikler en pc mere varme enn et kjøleskap klarer å fjerne.

Dette er no go, dessverre.

Da er det like greit å gå for skikkelig vannkjøling. Eller kanskje Vapochill kabinett (hvis det finnes lengre...)

DrE

Lenke til kommentar

Den utfordringen du vil støte på, er at kjøleskapet/fryseren ikke har nok kjølekapasitet til å fjerne varmen fra en (overklokket?) PC.

Kjøleskap/frysere er beregnet på varer som ikke produserer særlig mye varme. De fleste varene man oppbevarer i kjøle- eller fryseskap, produserer ikke varme i det hele tatt. Noen varer, som gjærdeiger eller svært råtne kjøttprodukter, produserer litt varme. En PC produserer veldig mye varme, flere hundre watt. Kjølesystemet, som er beregnet på å fjerne den lille varmen som kommer gjennom de isolerte veggene, vil ikke kunne transportere ut varmen, og temperaturen inne i skapet vil øke.

Siden skapet er isolert, vil varmen kunne øke til nivåer som er betydelig over omgivelsestemperaturen.

Om skapet mot formodning skulle kunne transportere ut varmen, risikerer du at kjølesystemet blir overbelastet og havarerer i løpet av kort tid. Det å ha PC-en stående inne i et isolert skap vil da av åpenbare grunner være en dårlig ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...