Gå til innhold

Hva menes egentlig med "Habeas Corpus"

Delvis

Anbefalte innlegg

habeas corpus (lat.), "at du skal ha (dvs. bringe) kroppen", begynnelsesordene i den gamle eng. rettsformel som påla fengselsstyreren å bringe en person for retten, slik at vedkommende fikk sin sak behandlet og ikke ble sittende fengslet uten lov og dom. Prinsippet ble i England formelt fastslått i Habeas Corpus Act i 1679 og regnes som grunnleggende for rettssikkerheten i et samfunn.

Altså.. det der vet jeg ikke om jeg skjønner helt :blush:

Men grunnen til at jeg spør, er at dette begrepet blir brukt i noen Amerikanske filmer. Feks i Bullitt. Og nå så jeg det brukt i The Big Noise.

Og det blir ikke oversatt til noe Norsk, det står samme ordene på teksten

Pluss: for noen år siden spratt vanntrykket så kranen røk, etter at de hadde stengt det en stund pga arbeid.

Da jeg ringte vannverket og spurte om jeg ville få dette erstattet, sa han i telefonen: "Nei det må i så fall komme under det man kaller Habeas Corpus"

Da ble jeg bare til et null og visste ikke hva jeg skulle si :roll:

Hva er det de mener egentlig..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg forstått så innebærer Habeas Corpus vel retten til rettergang. At man ikke skal kunne fengsles uten at en domsstol har godkjent at det er en gyldig grunn for å fengsle en person.

Hvorfor fyren på vannverket nevner habeas corpus kan vel bare sies å være sprøyt?

A writ of habeas corpus ad subjiciendum, also known as "The Great Writ", is a summons with the force of a court order addressed to the custodian (such as a prison official) demanding that a prisoner be brought before the court, together with proof of authority, allowing the court to determine whether that custodian has lawful authority to hold that person; if not, the person shall be released from custody. The prisoner, or another person on his behalf (for example, where the prisoner is being held incommunicado), may petition the court or an individual judge for a writ of habeas corpus.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...