Gå til innhold

Utstyr for musikkopptak.

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Jeg har fått en liten interesse for å komposerer musikk, ta opp musikk og liknende, men hittil har jeg bare brukt diverse utstyr jeg har funnet som er liggende hjemme.

Siden dette er en interesse som jeg faktisk har lyst til å fortsette med, så vil jeg kjøpe noe nytt som er brukbart for det jeg driver med. Det jeg altså trenger er et lydkort som er bra for det jeg skal drive med og en mikrofon som er bra. Alt vil vel forsåvidt bli laget på min stasjonære PC. Det er kanskje ikke det mest ideelle miljøet for musikk-produksjon, men skal altså ikke bli professjonell heller :)

Altså, har dere noen anbefalinger om hvilket lydkort jeg kan bruke og en bra PC mirkofon?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Valg av mikrofon kommer litt an på hva du skal bruke den til og hva slags rom du skal bruke til å ta opp. Hvis du skal bruke en stasjonær PC bør du ha muligheten til å plassere mikrofonen så langt unna PCen, fortrinnsvis i et annet rom, slik at du ikke plukker opp viftestøy osv. Jeg ville kjøpt et eksternt lydkort som overfører lyden via FireWire, det er mye mer fleksibelt og låter som oftest bedre enn et PCI-basert kort. Dessuten er det kjapt å ta med seg hvis man vil bruke det med en bærbar PC. Hvilket merke du velger har mindre betydning, men velg et med minst 2 mikrofoninnganger, da slipper du å kjøpe mikser eller eksterne mikrofonforsterkere.

Et sikkert valg av mikrofon rom med dårlig akustikk er Shure SM58, bare du plasserer den nært nok lydkilden. Hvis du skal ta opp akustisk musikk på litt avstand eller i rom med fin akustikk trenger du en kondensatormikrofon. Du kan lese tester av mikrofoner og opptaksutstyr på flere steder på nettet, f.eks www.soundonsound.co.uk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...