Gå til innhold

Ny / oppgradert pc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en av de som ikke helt har fulgt med i tiden og oppgradert pcen med jevne mellomrom, resultatet er at jeg nå sitter med en pc som er over 6 år gammel og ikke kan brukes til stort :)

Siden jeg ikke har fulgt med, har jeg nå en kjempejobb foran meg med å finne ut hva som er lurt å kjøpe, og hva jeg vil ha.

I utgangspunktet ser jeg etter komponenter som er i snittet mellom pris/ytelse. Før har jeg holdt meg til AMD, men siden den tid har vel "beste prosessorprodusent" snudd flere ganger. Med andre ord mottar jeg gjerne forslag fra begge leirene på dette området.

Pcen skal brukes til litt forskjellig, men en av hovedmotivasjonsfaktorene er nå STO (Star Trek Online).

http://www.startrekonline.com/faq#19 (System Requirements)

De komponentene jeg vet jeg trenger, er:

*PSU (sannsynligvis)

*Hovedkort

*Prosessor

*RAM

*DVD-drev

*Skjermkort (helst med HDMI også).

PSU, og DVD-drev kan jeg nok finne ut av selv, men det er kjernekomponentene jeg kunne tenkt meg å få litt hjelp med, siden det er disse som har hatt størst utvikling siden sist.

Budsjettet er ikke helt spikret, det får jeg se ann ettersom forslagene kommer, men hvis det er litt uklart om ytelsen er verdt prisen, vil jeg nok heller gå på prisen :)

Har sett på anbefalingen til Hw.no, men denne er nå tre måneder gammel, så vet ikke om det er det beste oppsettet lenger, tar også imot kommentarer på denne

Håper på gode forslag!

Endret av MemorX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Og takk for svar.

Først av alt, er ikke CL 9 på en rambrikke litt svakt?

Den PSUen jeg har nå, er en Thermaltake Purepower 460W, ikke den billigste i sin tid, men jeg har mistanke om at den ikke oppfører seg som den skal. Men forsåvidt, det kan også være hvilken som helst av de andre gamle kompoenentene.

Tenkte at jeg skulle prøve den ut, sammen med de nye, med mindre den ikke holder mål i det hele tatt. Hadde vært greit å vite om den bare er å kaste.

Kabinettet er i ATX-format. Husker ikke merket, men det er merket R 202 Li.

Bilde:

3r_r202_li_pre_350w.0.big.jpg

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Synes dette var en interessant tråd!

Både fordi du har nøyaktig samme kabinett som meg, pc'en min er like gammel, og fordi vesleengen har anbefalt nøyaktig de samme komponentene som jeg selv har valgt ut til min nye pc:)

Dette er min liste (forskjellen er mer ram og et nytt kabinett)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...52-684E0004591A

Endret av Swindley
Lenke til kommentar

Både fordi du har nøyaktig samme kabinett som meg, pc'en min er like gammel, og fordi vesleengen har anbefalt nøyaktig de samme komponentene som jeg selv har valgt ut til min nye pc:)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F6-CF8F3029EBAD

Morsomt sammentreff, da bør du kanskje høre på universet og prøve Star Trek Online også :p

Men, over til noe mer seriøst, jeg får ikke sett på handlekurven din, fikk "Access Denied".

Noen spesiell grunn til at du byttet kabinett, utenom at du hadde fryktelig lyst på et nytt?

Lenke til kommentar
Først av alt, er ikke CL 9 på en rambrikke litt svakt?

Egentlig ikke, husk at klokkefrekvensen på DDR3 brikker er langt høyere enn f.eks på DDR. Det gjør at man egentlig ikke kan sammenligne. Så en DDR3 1333 brikke med CL 9 har mindre forsinkelse reelt enn DDR 400 med CL3.

Den PSUen jeg har nå, er en Thermaltake Purepower 460W, ikke den billigste i sin tid, men jeg har mistanke om at den ikke oppfører seg som den skal. Men forsåvidt, det kan også være hvilken som helst av de andre gamle kompoenentene.

En 6 år gammel PSU vil nok være svekket, selv om min 7 år gamle Antec faktisk fremdeles er bra. Men så er det egentlig en Seasonic PSU. Så etter så lang tid ville jeg byttet.

Her ville jeg heller ikke valg Chieftec, men enten en Corsair HX 650W (det holder) eller Corsair TX 750W. Corsair HX 650W er etter min mening en av de beste PSU-er som finnes til en akseptabel pris. Laget av Seasonic, noe som er en garanti for kvalitet.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F6-CF8F3029EBAD

Morsomt sammentreff, da bør du kanskje høre på universet og prøve Star Trek Online også :p

Men, over til noe mer seriøst, jeg får ikke sett på handlekurven din, fikk "Access Denied".

Noen spesiell grunn til at du byttet kabinett, utenom at du hadde fryktelig lyst på et nytt?

Mulig jeg tar en titt på Star Trek Online ja;) hehe

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...52-684E0004591A

Linken tror jeg skal funke nå, jeg fikk ihvertfall opp varene fra den selv om jeg var utlogga..

Men fordelen med å kjøpe kabinett er at jeg da har 2 pc'er. En til backup, eller rett og slett for å kunne bruke inntil jeg får den nye opp på nett (laste ned drivere med etc etc)

Tenkte også det var greit med et kabinett med litt bedre kjøling, tilfelle jeg overklokker eller smeller inn et ekstra skjermkort senere:)

Forsåvidt ville jeg bytta strømforsyning også når den er så gammel, + at det kan være en fordel med mer enn 460w.. (jeg valgte litt overkill med 750, men det er pga muligheten for 2 skjermkort i crossfire senere som evt krever endel!)

Endret av Swindley
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått kjøpe denne pcen og testet den noen uker.

Tusen takk for tipsene, veldig fornøyd med pris/ytelsesfaktoren.

Har likevel et spørsmål. I denne omgang kjøpte jeg bare et grafikkort, og er forsåvidt fornøyd med det, men om en stund koster sikkert ikke dette kortet stort lenger, og da kan det være aktuelt å kjøpe et til og kjøre SLI.

Har hørt om at noen hovedkort med to x16 porter setter ned hastigheten til x8 når man bruker to kort. Gjelder det for hovedkortet jeg kjøpte, og hvis det er slik, hvilken erfaring har dere med effekten det har på ytelsen?

EDIT:

Fikk se en kommentar på komplett nå som sier at begge portene blir x8, men kunne gjerne tenkt meg litt kommentarer på om folk opplever noen forskjell.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...