Gå til innhold

Endel spørsmål angående politikk (fengselstraff, kriminalitet)

Anbefalte innlegg

Hei, har en oppgave i samfunnslære og noen spørsmål angående politikk og samfunn.

Fengselstraff

Ettersom jeg har forstått er de fleste fengselstraff typer rundt omkring i verden ganske lik. En person utfører en alvorlig kriminell handling, han blir dermed isolert fra samfunnet. Etter en gitt tid så blir han sendt inn i samfunnet igjen. Finnes det noen form for vitenskapelige resultater som sier at dette er beste måte å bli "kvitt" kriminelle?

Kriminalitet

Hva er det som fører til kriminalitet i dagens verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva ligger egentlig i finansielle og sosiale problemer? Såkalte sosioøkonomiske problemer? Hvorfor fører det til kriminalitet og hvilke faktorer veier tyngst?

Som du skjønner er det ingen som har interesse av å svare for deg på denne oppgaven, men er mer eller villig til å guide. Hvis du faktisk ønsker å oppnå litt mer forståelse, ikke bare fisker etter svar du kan bruke.

Lenke til kommentar
En person utfører en alvorlig kriminell handling, han blir dermed isolert fra samfunnet.

Kollektivisme

Etter en gitt tid så blir han sendt inn i samfunnet igjen. Finnes det noen form for vitenskapelige resultater som sier at dette er beste måte å bli "kvitt" kriminelle?

Nei, men det bør heller ikke være målet. Da bør vi i så fall drepe alle kriminelle, så blir vi kvitt dem.

Målet bør være å gjøre den fornærmede hel.

Hva er det som fører til kriminalitet i dagens verden?

Lovene. Jo flere lover og forbud, jo mer kriminalitet.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar

Det er vel en sannhet med flere sider. Kriminalitet oppstår av mange årsaker. Den oppstår hvis det er mye fattigdom i et land eller hvis det er lite jobbmuligheter, for eksempel. Lovene er der for å opprettholde lov og orden. Lurer på hva som hadde skjedd hvis vi ikke hadde hatt lover, hvis det er det du sikter til.

Lenke til kommentar

Det er vel en sannhet med flere sider. Kriminalitet oppstår av mange årsaker. Den oppstår hvis det er mye fattigdom i et land eller hvis det er lite jobbmuligheter, for eksempel. Lovene er der for å opprettholde lov og orden. Lurer på hva som hadde skjedd hvis vi ikke hadde hatt lover, hvis det er det du sikter til.

Og dette skyldes igjen sosialisme og liten grad av frihet

Lover bør beskytte friheten, ikke innskrenke den.

En person utfører en alvorlig kriminell handling, han blir dermed isolert fra samfunnet.

Kollektivisme

Nå har du gnålt om det der en god stund. Hva med å utdype litt?

Når Kåre klyper meg, er det en sak mellom meg og Kåre. Du har ingenting med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Og dette skyldes igjen sosialisme og liten grad av frihet

Lover bør beskytte friheten, ikke innskrenke den.

Jeg er uenig. Dagens lover er gode, og den friheten du hele tiden snakker om har vi nok av. Hva slags lover per i dag mener du innskrenker din frihet?

Sosialisme skaper ikke nødvendigvis fattigdom eller mangel på jobber. Å legge skylden på sosialisme blir for billig. I Norge har vi mange jobbmuligheter, og relativt liten fattigdom sammenlignet med andre land. Ser ikke helt din sammenheng mellom flere lover = mer kriminalitet.

Lenke til kommentar
Det er aldeles utrolig! Vel, da kan vi si oss ferdige med debatten.

Hadde ikke giddet å lese resten? På et diskusjonsforum er man gjerne uenig. Så jeg ser ikke det som helt utrolig. Det du kom med der kalles vel dårlig hersketeknikk fordi du ikke har noen gode argumenter.

"Dagens lover er gode, og den friheten du hele tiden snakker om har vi nok av. Hva slags lover per i dag mener du innskrenker din frihet?

Sosialisme skaper ikke nødvendigvis fattigdom eller mangel på jobber. Å legge skylden på sosialisme blir for billig. I Norge har vi mange jobbmuligheter, og relativt liten fattigdom sammenlignet med andre land. Ser ikke helt din sammenheng mellom flere lover = mer kriminalitet."

Endret av Minitrotsky
Lenke til kommentar
Fengselstraff

Ettersom jeg har forstått er de fleste fengselstraff typer rundt omkring i verden ganske lik. En person utfører en alvorlig kriminell handling, han blir dermed isolert fra samfunnet. Etter en gitt tid så blir han sendt inn i samfunnet igjen. Finnes det noen form for vitenskapelige resultater som sier at dette er beste måte å bli "kvitt" kriminelle?

I et storsamfunn er man enige om en rekke normer. Hvis det er uenighet i et storsamfunn er det ofte slik at flertallet bestemmer, slik at det blir mest mulig rettferdig. Når en personer viser at han/hun ikke klarer å leve etter disse normene som flertallet mener er rett betyr det at flest mulig er tjent med å holde vedkommende borte fra samfunnet.

Jeg er ikke sikker på om det er rett "behandlingsmetode", men jeg mener at hvis en person ikke klarer å vise at han aksepterer de normene som er fastsatt av flertallet trenger han ikke være ute blandt folk flest.

Det er nemmlig ganske likt med innvandringsdebatten. Mange, innkludert meg selv, mener at innvandrer må inntegrere seg etter våre(altså de norske normene) normer og regler. De må kunne forholde seg til storsamfunnet, og ikke omvendt. Mange mener på den andre siden at flertallet skal innrette seg etter minoriteter.

Vær oppmerksom på at dette er subjektive meninger, og må kansje i ditt syn ses i en mer objektiv rettning siden det er enn oppgave. Det uansett aldri dumt å drøfte med seg selv i Samfunnsfag. Det er og meget lett å dra i land 6'ern hvis du klarer å sammenligne liknende poltiske saker, som ovenfor.

Lenke til kommentar

Kollektivisme

Nå har du gnålt om det der en god stund. Hva med å utdype litt?

Når Kåre klyper meg, er det en sak mellom meg og Kåre. Du har ingenting med det å gjøre.

Nå snakket vi altså om kriminalitet.

Lenke til kommentar
Ettersom jeg har forstått er de fleste fengselstraff typer rundt omkring i verden ganske lik.

Dette er helt feil. Singapore og Kina har helt forferdelige straffer, hvor du får lange fengselstraffer for små forbrytelser. Du kan få dødstraff for å importere narkotika. Det er mange land som har veldig tøffe straffer. USA har ganske tøffe straffer, og de pleier også å sende folk til fengsel om de gjør noe kriminelt. Derfor har de også ganske mange i fengsel og fengslene deres har ganske dårlig kvalitet.

Sverige er motpolen til alt dette. Her blir nesten ingen plassert i lukkede fengsler (10% av alle dommer). Fengslene har god komfort og enda bedre hvis du er utenfor i åpne fengsler. Det er at du bor i et hus på landet, men du kan ikke forlate huset og du betaler ikke leien eller for maten. Norge har mye av det samme.

En person utfører en alvorlig kriminell handling, han blir dermed isolert fra samfunnet. Etter en gitt tid så blir han sendt inn i samfunnet igjen. Finnes det noen form for vitenskapelige resultater som sier at dette er beste måte å bli "kvitt" kriminelle?

Det er ihvertfall ingen vitenskapelige undersøkelser som viser at det fungerer å ikke straffe kriminelle. Det er alltid noen som ikke forstår rett fra galt, uansett hvor god moral de har fra før av. I et slikt system kan de gjøre hva som helst uten å bli straffet. Dette kommer til å forandre andres folk moral og det ser du i Oslo. Nordmenn har også blitt mer kriminelle i Oslo fordi de blir påvirket av kriminelle innvandrerene og tar opp mange av deres verdier. Sakte men sikkert vil verdiene i et slikt samfunn falle sammen og det blir et råttent kriminelt samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...