piana Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hei, Har nå i flere måneder forsøkt det jeg klarer å lese meg til fra ulike forum for å få min selvbygde pc til å fungere. Har ikke lykkes så langt, og lager derfor en egen post på dette... Har forsøkt både Vista og Win7 uten suksess. Problemet varierer i hyppighet. Problemet: Maskinen låser seg vilkårlig, men oftest i forbindelse med bildebehandling og videofremvisning. Maksinen låser seg også ved forsøk på å spille "The Sims 3". Den kan også låse seg ved vanlig surfing på nett.. Musepekeren låses, det samme skjer også med lyd. Hurtigtaster for restart fungerer ikke - det eneste som fungerer er tvangsavslutning via power-knappen. Fint om noen har en løsning på dette problemet! Specs: Operating System Windows 7 Ultimate (x64) (build 7600) Install Language: English (United States) Processor 2,67 gigahertz Intel Core2 Quad Q6700 64 kilobyte primary memory cache 4096 kilobyte secondary memory cache 64-bit ready Multi-core (4 total) Not hyper-threaded Main Circuit Board Board: ASUSTeK Computer INC. P5N-E SLI 1.XX Bus Clock: 266 megahertz BIOS: Phoenix Technologies, LTD ASUS P5N-E SLI ACPI BIOS Revision 0901 02/01/2008 Memory Modules 8192 Megabytes Usable Installed Memory Slot 'DIMM_A1' has 2048 MB Slot 'DIMM_A2' has 2048 MB Slot 'DIMM_B1' has 2048 MB Slot 'DIMM_B2' has 2048 MB Local Drive Volumes c: (NTFS on drive 1) 104,86 GB 63,95 GB free d: (NTFS on drive 1) 895,34 GB 889,17 GB free Controllers ATA Channel 0 [Controller] ATA Channel 1 [Controller] NVIDIA nForce Serial ATA Controller (2x) Standard Dual Channel PCI IDE Controller Display NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+ [Display adapter] Generic Non-PnP Monitor IND 32" LCDTV [Monitor] (32,1"vis, mars 2005) Multimedia SB X-Fi Xtreme Audio Endret 17. januar 2010 av piana Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvilke drivere har du lagt inn for hovedkort og skjermkort? Voltinnstillinger i Bios på for eks ram, står de på auto? Hvis ja, hvilken volt i forhold til det som rammen skal ha? Det pleier å stå på klistremerket. Med OCCT Kan du teste , sett custom og for eks 15min. Avbryter testen pga feil/varme ol så gjør ikke det noe, den vil printe grafer man kan se på. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 ... Og det ville vært fint om du kunne gitt oss noen hint på hva du har forsøkt, slik at vi ikke gjentar ting du har forsøkt og dermed poster unødvendig. Du har kansje hørt dette før, men jeg kan som en start nevne: Bruk nyeste og orginale drivere > http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=KyHO...&templete=2 http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk http://support.creative.com/Products/Produ...ET=CategoryID:1 >> Nå mangler ditt Hovedkort Windows 7 drivere til en rekke ting, som blandt annet Chipset og LAN, samt en rekke Asus programmer som; PC Probe II og ASUS Update. Nå er ikke dette nødvendigvis problemet ditt. Men det kan faktisk være så "enkelt" feil eller mangelfulle drivere som sørger for at maskinen går i stå. Feil bruk av programmer > Du har hørt folk si; det kan bli for mye av det gode. Det samme gjelder også for programmer til en PC. Har du programmer som går i konflikt med hverandre, kan du risikere at maskinen låser seg fulstendig. Slike programkonflikter skyldes oftes bruk av for4 mange sikkerhetsprogrammer som antivirus, antispyware og brannmur. Og til slutt for denne gang Varme > Kjøling er en viktig ting for en PC. Blir komponentene for varme, kan maskinen låse seg eller slås av. Lenke til kommentar
piana Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Hei, Jeg har brukt device manager for å oppdatere hovedkortdriver, NVIDIA-control panel for å oppdatere automatisk til nyeste for korrekt skjermkort. Oppdaterte NVIDIA i går, og hovedkortet sjekket jeg via device manager i dag uten at den fant noen nyere drivere. Har ikke endret noe i Bios, men kan sjekke instillingene der ved restart (dersom jeg finner dem - er ikke akkurat noen dataguru...). Prøvde OCCT med 2 ulike instillinger. Den avbrøt første gang pga error i core 2, andre gang pga error i core 1. Mange grafer kom ut. Noen spesiell av disse som gir mening for noen av dere som jeg skal legge inn her? De sa ikke meg så mye, og det var for mange til å legge ved alle... Hvilke drivere har du lagt inn for hovedkort og skjermkort?Voltinnstillinger i Bios på for eks ram, står de på auto? Hvis ja, hvilken volt i forhold til det som rammen skal ha? Det pleier å stå på klistremerket. Med OCCT Kan du teste , sett custom og for eks 15min. Avbryter testen pga feil/varme ol så gjør ikke det noe, den vil printe grafer man kan se på. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Legg ved de som sier Fail. Se på volt eller temp. Lenke til kommentar
piana Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg er ingen avansert bruker, så jeg har kun testet løsninger som jeg forstår:; typisk oppdatere de drivere jeg kan finne osv, samt teste anbefalte løsningsprogram. Så jeg tror nok at alle forslag kan være aktuelle her! :-) Trodde først det var Vista-relaterte problemer mhp drivere, siden problemet ble mindre fremtredende i W7 RC. Nå er det imidlertid forverret seg i W7, så jeg er litt tilbake til start ifht egenprøvde løsninger. Har tenkt på varme også, men ut i fra det jeg har kunnet sjekke har pc'n sjelden eller aldri vært for varm. Pc'n kan også låse seg bare minutter etter jeg har slått den på. Spesielt ved siste dagers forsøk på å spille av Blue-ray DVD i Corel WinDVD 2010. Har nyeste drivere ifht linkene du postet, men lydkortet er ikke det samme som du postet link på. Det er ikke PCI Express jeg har, men X-fi Xtreme Audio. Laster ned siste driver der nå, men iflg device manager har jeg siste installert. Er ikke den til å stole på ifht å sjekke dette? Bruker sjelden programmer samtidig, og siden jeg nettopp har installert W7 full version på denne pc'n har jeg ikke reinstallert så mange programmer enda. Har kun brukt Corel WinDVD 2010, samt Firefox og Windows Fotogalleri i de siste dagene når problemet har oppstått. Bruker kun Norton 360 som realtime virusbeskyttelse, men hender jeg tar en sjekk med noen andre gratisprogram innimellom (men ikke siden reinstallasjon). Ble kanskje mer info enn nødvendig her nå, men jeg vet som sagt ikke hvor mye info som trengs for å kunne løse problemet.. ... Og det ville vært fint om du kunne gitt oss noen hint på hva du har forsøkt, slik at vi ikke gjentar ting du har forsøkt og dermed poster unødvendig. Du har kansje hørt dette før, men jeg kan som en start nevne: Bruk nyeste og orginale drivere > http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=KyHO...&templete=2 http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk http://support.creative.com/Products/Produ...ET=CategoryID:1 >> Nå mangler ditt Hovedkort Windows 7 drivere til en rekke ting, som blandt annet Chipset og LAN, samt en rekke Asus programmer som; PC Probe II og ASUS Update. Nå er ikke dette nødvendigvis problemet ditt. Men det kan faktisk være så "enkelt" feil eller mangelfulle drivere som sørger for at maskinen går i stå. Feil bruk av programmer > Du har hørt folk si; det kan bli for mye av det gode. Det samme gjelder også for programmer til en PC. Har du programmer som går i konflikt med hverandre, kan du risikere at maskinen låser seg fulstendig. Slike programkonflikter skyldes oftes bruk av for4 mange sikkerhetsprogrammer som antivirus, antispyware og brannmur. Og til slutt for denne gang Varme > Kjøling er en viktig ting for en PC. Blir komponentene for varme, kan maskinen låse seg eller slås av. Lenke til kommentar
piana Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Legg ved de som sier Fail.Se på volt eller temp. Ingen som sier "fail", viser kun Error on core 1 på alle... Legger ved for kun den siste testen, jeg. Kom ingen med temp - ble nok avbrutt før den tid.. Lenke til kommentar
piana Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Voltinnstillinger i Bios på for eks ram, står de på auto? Hvis ja, hvilken volt i forhold til det som rammen skal ha? Det pleier å stå på klistremerket. Voltinstillinger stod på auto. Vet ikke hvordan jeg sjekker hvilken volt i forhold til ram-specs. Har du en guide for dummies for å finne dette? ;-) Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Se på klistremerket på rammen, der skal det stå 1,8 2,0 2,2 osv. evt 1,65 Eller se på siden der du kjøpte rammen. Auto kan være 1,5v osv. Lenke til kommentar
branick Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det ser nå ut som CPU'en din kutter pga varme ifølge grafene du postet. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det står 90C, det er for høyt. Sjekk volten på cpu også, den kan være satt for høyt til din klokk. Hvilken kjøling har du? Eneste merklige er error on core om det skulle være temp. Sjekk i bios under temp om cpu er satt til nedklokk/shutdown på X grader. Lenke til kommentar
piana Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Se på klistremerket på rammen, der skal det stå 1,8 2,0 2,2 osv. evt 1,65 Eller se på siden der du kjøpte rammen. Auto kan være 1,5v osv. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=53809 Her er siden til rammen jeg kjøpte. Ser det står 1,8 der. Overstyrer jeg bare i BIOS da? Lenke til kommentar
piana Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Det står 90C, det er for høyt.Sjekk volten på cpu også, den kan være satt for høyt til din klokk. Hvilken kjøling har du? Eneste merklige er error on core om det skulle være temp. Sjekk i bios under temp om cpu er satt til nedklokk/shutdown på X grader. Hm.. Når jeg har sjekket tidligere har temperaturen alltid vært på ca. 50 - 60'C.. Mulig det har vært noe feil med målingene eller tidspunktet for sjekk.. Nå har jeg tatt vekk "silent mode" på de 2 case fans' og foreløpig har nå en blueray-disc spilt lenger enn noen gang tidligere.. Vesentlig høyere lydnivå, men det er bedre enn en pc som ikke fungerer! Har også flyttet kabinettet litt høyere og lengre frem fra veggen.. Jeg håper problemet er løst! I så fall: Tusen hjertelig takk for all hjelp!!! Må studere litt nøyere for å forstå hvor og til hva jeg skal endre disse volt-instillingene og nedklokk osv til i BIOS. Tør ikke endre noe der uten at jeg er sikker.. Kabinettet jeg har er: Cooltek htpc (aluminium, sølv) Fant kun link til kabinettet i sort. Hadde gått ut fra Microplex - der jeg kjøpte det.. Komponenter vedr. kjøling: 1. Intel 2. 2 x Zalman ZF8025 ASM (DC12V 0,17A) - har nå snudd en hver vei (vet ikke hva som er det ideelle?) 3. Mist strømforsyning m/vifte Lenke til kommentar
Araho Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Det står ikke 90 grader C, det står 90% CPU Usage, og ca 60(+) grader C. Det står 90C, det er for høyt.Sjekk volten på cpu også, den kan være satt for høyt til din klokk. Hvilken kjøling har du? Eneste merklige er error on core om det skulle være temp. Sjekk i bios under temp om cpu er satt til nedklokk/shutdown på X grader. BIOS shutdown vil heller ikke føre til låsing, men mye piping og så shutdown. Ellers kan jeg ikke komme på flere grunner til dette sånn helt ut av det blå... Lenke til kommentar
War Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det står ikke 90 grader C, det står 90% CPU Usage, og ca 60(+) grader C. Gjør det? Endret 25. januar 2010 av War Lenke til kommentar
piana Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Det står ikke 90 grader C, det står 90% CPU Usage, og ca 60(+) grader C. BIOS shutdown vil heller ikke føre til låsing, men mye piping og så shutdown. Ellers kan jeg ikke komme på flere grunner til dette sånn helt ut av det blå... Hm.. Da er det ikke temperaturen som er forklaringen heller altså.. Ser at temperaturen står til venstre, så det er 60+ som du sier, ja. Maskinen låste seg igjen når jeg forsøkte en ny OCCT-test. Den holder imidlertid lengre etter jeg økte frekvensen på viftene, og klarte akkurat en vanlig film i VLC. BR-filmen holder litt lengre, men låser seg likevel rimelig fort. Er takknemlig for alle som kan hjelpe!! Begynner å bli en smule irritert over å ha betalt flere tusen for noe som fungerer mindre stabilt enn min gamle laptop... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Noen ting jeg hadde forsøkt : 1 : Oppgrader Bios på hovedkortet. Dette kan hjelpe på både stabilitet og eventuelt rette opp om den viser feil temperatur i bios. 2 : Se om du kan laste ned memtest86 og kjør denne ved oppstart. Du bør la den gå i ca 12 timer for å være sikker på at den er ok (ingen feil). 3 : Juster volt innstillingene for cpu manuelt , og sett dem på hva intel anbefaler (ca 1.372 ). Endret 29. januar 2010 av Malvado Lenke til kommentar
piana Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Noen ting jeg hadde forsøkt : 1 : Oppgrader Bios på hovedkortet. Dette kan hjelpe på både stabilitet og eventuelt rette opp om den viser feil temperatur i bios. 2 : Se om du kan laste ned memtest86 og kjør denne ved oppstart. Du bør la den gå i ca 12 timer for å være sikker på at den er ok (ingen feil). 3 : Juster volt innstillingene for cpu manuelt , og sett dem på hva intel anbefaler (ca 1.372 ). 1: Finnes den enkel oppskrift for hvordan dette gjøres enklest mulig, og mest sikkert? 2: Har ikke sjanse for å kjøre memtest i 12 timer. Maskinen låser seg lenge før det... Siste gang jeg prøvde fikk jeg heller ikke frem noen grafer.. Gikk rett i lås.. 3: Forsøkte dette, ref. tidligere tilbakemeldinger, men er som sagt intet datageni så jeg vet ikke om jeg fikk det til.. Vil noen av dere anbefale å levere inn pc til service hos uavhengig leverandør? Noen som i tilfelle vet hva dette kan komme til å koste? Jeg kjøpte pc'n ferdig montert med de delene jeg ønsket og flyttet over i eget kabinett.. Tenker derfor at jeg ikke kan klage til Netshop, der jeg kjøpte den opprinnelige pc'n? Kan jo være at jeg har gjort noe under ombyggingen, evt at kabinettet er for lite for delene eller noe? Er uansett møkk lei av å aldri kunne bruke pc'n til noe som helst - spesielt når den på papiret skal være så bra..! Blir glad for alle forslag og synspunkt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå