MiSP Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Jeg tenkte jeg skulle kjøpe ny PC i løpet av sommeren (planlegger tidlig), og har lyst til å prøve vannkjøling. Har hatt et veldig raskt og mislykketforhold til en Reserator XT, har aldri bygget noe manuelt. Jeg har sett litt på Koolance sine Exos-sett, men problemet er at radiatorene er av aluminium, og jeg kommer nok til å ha PC-en lenge nok til at korrosjon da blir et problem. Motivasjon for vannkjøling: Redusert støynivå og temperatur, men støynivå er viktigst! Mye av grunnen til at jeg velger vannkjøling er støyen fra skjermkortet (prosessoren kunne alltids blitt kjølt med en god luftkjøler). Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med å velge deler til et manuelt oppsett, hvor i kabinettet ting bør være, etc. Vannblokker skal jeg alltids klare å finne ut av selv (men alle anbefalinger mottas med takk), det jeg trenger hjelp til av delene er pumpe, vanntank, radiator, nipler og slikt. Kabinettet blir Corsair Obsidian 800D, og prosessor blir sannsynligvis Core i7 920. Skjermkortet ser akkurat nå ut til å bli ATI Radeon HD5970, men mulig dette byttes ut før jeg kjøper. Jeg satser på å kjøpe hovedkort som kommer ferdig med vannkjølingsmuligheter. Det er altså CPU, GPU og HK som skal kjøles med vann. (Kabinettet har god løsning for harddiskkjøling og mer enn god nok luftflyt for å kjøle RAM). Kabinettet har gode muligheter for vannkjøling, inkludert trippel radiator i toppen, men det vet dere sikkert. Jeg vil gjerne slippe å modifisere kabinettet. Jeg begir meg sikkert ut på overklokking om jeg først skal vannkjøle. Jeg har ikke noe budsjett på kjølingen ennå, men innenfor rimelighetens grenser. Takk på forhånd for all hjelp! (Og jeg skal takke dere etterpå også. ) Endret 17. januar 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Til et sånt oppsett ville jeg lagt minst 2500 kroner i det. En trippel radiator vil holde til en 920 og et 5970, men man burde kanskje hatt en singel radiator ekstra. Jeg tar utgangspunkt i at du tar en trippel. Setter opp noe enkelt her: CPU blokk: EK Supreme, Heatkiller, Swiftech Apogee GPU blokk: EK-FC5970. Den er rålekker, men det er egentlig liten forskjell fra produsent til produsent. Pumpe: DDC med en tank. Tank: Kombo pumpe-topp/tank Radiator: 3x120mm. Gjerne fra Feser eller HW Labs. Slang/nippel: 1/2" diameter på nippel, 7/16" diameter på slange Vifter: Egentlig alt mulig, men velg vifter som er designet for motstand. vcore.dk har et bra tilbud på radiatoren fra Feser. 600 kroner er en sinnsykt bra pris. Når det gjelder kombo tank/pumpe så er det noe jeg anbefaler for bedre ytelse, og mulighet for de niplene du vil. Jeg vil anbefale deg å surfe mye rundt, og se på litt forskjellige deler. Ofte finner du fort ut hva som er gode saker og ikke Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Takk for forslag! Mange av komponentente du nevner er faktisk nøyaktig de jeg har sett på siden jeg skrev innlegget: EK-Supreme, DDC, Feser sin trippel-radiator. Lurer også på Feser sine nye vifter. Noen spesiell grunn til at du foreslår DDC med topp med tank? Jeg har lest (her på forumet mener jeg) at tanken bør være øverste punkt i loopen og pumpen bør være nederste... Hvor stor tank trenger jeg? Og noen spesiell grunn til størrelsens på niplene/slangen? Bør slangen være litt mindre enn nippelen, eller går det greit med samme diameter? Mens jeg så på dette lurte jeg også på om det kanskje var litt overkill - noen av komponentene (Feser, EK-supreme) er jo omtrent det beste man får per i dag. Men samtidig vil jeg ha noe driftssikkert som varer noen år, og gjerne som jeg kan flytte over til en eventuell ny PC etter det igjen. Angående pris, så ser jeg at radiator, tank, pumpe med topp og vannblokker koster omtrent 4000 (inkl. toll) tilsendt fra Sidewinder og Chilled PC. Tror du det er mulig å få billigere fra andre steder? Jeg finner for øvrig ikke radiatoren i det hele tatt på vcore.dk. Endret 17. januar 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Overkill og overkill. Jeg liker kvalitet Hvis du vil spare penger, så er det mulig å gå for EK Supreme LT. Den har finfin ytelse, og er billig og pen. Grunnen til at jeg anbefaler DDC-tank med Reservoir-top, er at det er det billigste og greieste. Du får 1 komponent mindre å plassere i kabinettet (dog blir pumpa større), og du får 1 komponenter mindre du må kjøpe (tank/top). Top til pumpe mener jeg er et must, på grunn av ytelse og mulighet for forskjellige nipler. Samtidig er det lettere å organisere loopen med færre komponenter. Radiator kan du gå billigere på. Swiftech og HW Labs er veldig gode. Se også på EKs raddiser, de er veldig spennende (mtp pris/ytelse). 1/2 slange ser etter min mening best ut Eksempler: 1/2 - 3/8 En trangere slange sitter bedre på nippelen ja. Dette gir økt sikkerhet mtp lekkasje. Anbefaler uansett bruk av klemmer. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Igjen takk for svar. Jeg er egentlig ikke ute etter å spare penger, jeg er ute etter noe som fungerer (både med tanke på ytelse og støy), og fungerer bra, også i årene som kommer. Da kan jeg føre det under "investeringer" på samvittighetens regnskap. Hvor stor tank trenger jeg? Hvis jeg bestiller fra Chilled PC står det mellom EK DDC X-RES 100 og 140. Angående nipler tenkte jeg at jeg skulle gå for compression-typen. Synes de ser lekrere ut (ikke at det har mye å si), og de er etter sigende sikrere. Har også et spørsmål om luftflyt. Radiatoren monteres jo på undersiden av toppen av kabinettet jeg skal ha, og viftene trekker luft utenifra regner jeg med (varm luft fra PC-en har vel liten hensikt). Men er det gunstig for f.eks. RAM med 3x120mm vifter som blåser varm luft inn i PC-en? Og angående vifter: Det holder med tre vifter til en trippel radiator, regner jeg med? Ikke behov for en på hver side av radiatoren? Endret 17. januar 2010 av MiSP Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Se litt på denne. Billig og bra. Du merker ikke ytelsesendring før du overstiger 400ml, så det er akkurat det samme Det du spør om der finnes det ikke fasitsvar på. Har vært i mange krangler når det gjelder om viftene skal skyve eller dra. I dette tilfellet ville jeg kanskje satt dem til å blåse ut varm luft fra kassa. Kanskje hatt en enkel og rolig vifte et annet sted i kabinettet til å dra inn litt luft, uten av det er vikitg. Varme stiger, og derfor vil det være hensiktsmessig at viftene drar lufta ut. Du trenger kun tre vifter ja. Sett dem til å blåse luft gjennom radiatoren Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Merker jeg blir sakte klokere. Hvis viftene skal blåse ut av kabinettet, vil ikke dette medføre redusert ytelse da luften inne i PC-en gjerne er litt varm? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvis du monterer raddisen i toppen av 800d så blir det jo i vært fall rett luftretning om de blåser ut. Spørs hvor varm luften inni pc'n er hvis du har kjøleblokker på det meste . Anbefaler en god viftestyring hvis du vil ha stilt Når du snakker om feser's nye vifter, tenker du på Triebwerk? Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Ja, tenkte på Triebwerk ja. Men må lese litt omtaler av dem først. Hvis alt annet fra Feser er noe å dømme etter, så skal de vel være top notch. Trenger jeg egentlig viftestyring om jeg kjøper stillegående vifter? Ytelsen tror jeg blir bra nok selv på stillegående vifter. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 De er top notch av det eg har lekt rundt med mine 6 hittils For å si det sånn så er det jo ikke et must, men mye lettere å få akkurat det lydnivået du vil med viftestyring. og også veldig lett å skru opp hvis du plutselig vil ha litt mer power (si at du har kjøpt litt kraftigere vifter som er skrudd ned med styringa). er det eg gjør med mine triebwerk vifter. 2 kanaler med 3 vifter på hver, skrur så det det blir helt lydløst om ikke øra er inntill. Herlig. men samtidig kan eg skru på full guffe (1800rpm) og slipper å være redd for å svette om sommeren. Men så klart, stillegående vifter funker det og ^^ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Viftestyring er gull. Triebwerk er jo beregnet spesielt på radiatorer, så de er jo knall. Men det koster Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Takk for tips. Tips til vitestyring? Crazymech: Opplever du Triebwerk som veldig stille? En omtale jeg leste betegner dem som heller støyete... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Scythe Kaze Master er fin. Zalman har også en veldig god. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Sånn helt ut av det blå: Har temperatursensorer på viftekontrollere noe å si? Forteller f.eks. temperaturen på CPU-blokken noe særlig om tempen i kjernen? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Meh. Det går mer på vanntemp, romtemp og temperatur i kabinettet Det går ann å plassere slik at du får en nøyaktig temperatur på kjernen, men det er pirk Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) "mid speed" Triebwerk viftene, som går på 1800rpm, de er ikke så veldig stille nei. Kjøpte dem dog med veldig klar tanke i hodet om at de skulle bli montert på en viftestyring, derfor vet eg ikke hvordan low speed (1200rpm) viftene er. Kan sikkert kjøre en liten test etterhvert Edit: Kikka litt igjennom testen kjapt. Får se om eg er enig eller ikke etterhvert. Hittils veldig fornøyd med de i alle fall. Endret 18. januar 2010 av Crazymech Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Anbefaler du altså Triebwerk Mid Speed med viftekontroller? Hvis jeg skrur dem ned til et så lydløst nivå som du beskriver, er kjøleevnen fremdeles veldig bra? Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det får eg testet senere, har sendt viftekontrolleren til RMA (svidd kanal) og kabinettet er hos 'slakteren' for noen modifikasjoner . Kan sikkert kjøre en litt mer dyptgående-amatør-analyse når alt er oppe og kjøre. I følge bit tech testen du linka var vist ikke luftflyten noe imponerende før de litt høyere RPM'ene. Personlig følte eg at luftflyten var ganske god når eg holdte hånda framfor som en enkel test, noe mer konkret har eg ikje enda. Vi får se? Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Nå skal det sies at de fleste andre omtaler jeg fant klassifiserte Triebwerk som meget bra, både støymessig og ytelsesmessig. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Bør jeg ha noe demping til pumpen, for eksempel denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå