FuckedUp Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Har skrevet en novelle på skolen på en norsk skrivedag.. Læreren sa jeg skulle melde ho på UKM... Men er den så bra? Skrevet på nynorsk på 4 timer.. OPPG: Skriv ei novelle ut frå dei 3 fyrste setningane.. Jenta mi. Snøen var borte på like mystisk vis som den kom. Det er som om den aldri var her, berre ein misforma snømann igjen. Han står ute på plenen og smeltar. Eg sit inne og ventar på å bli ringt opp frå ho. Skulle si meg noko, sa ho. Eg ser på tv, eg held mobilen i handa. Eg held hardt, veldig hardt. Ventar… Plutseleg ringer det! Det var på tv-programmet. ”Kan ho ikkje ringe snart”, mumlar eg fortvila. Eg ser på mobilen min, slår av tastelåsen. Kor dum eg er, ho har ringt, fleire gonger. Men eg hadde ikkje på lyd. Eg ser ut på snømannen, han har nesten mista nasen, han heng. Eg snur meg. Ringer ho opp.. Når eg tek mobilen opp til øyra, kjenner eg kor klam den er, klam og varm. Det ringer, eg høyrer summelyden fleire gongar, men ingen svarar. Eg ringer ein gong til. Summelyden kjem igjen, to gongar. Ho svarar, ei gråtkvalt stemme: ”Ja”. ”Kva var det du ville si?” sa eg fort. Nesten for fort. ”Vi må prate saman” sa ho, det var med mot ho sa det. Berre lite mot, men meir enn eg har. Eg ser ut, snømannen har mista hovudet, det ligg nede på bakken. Eg kjenner kulda frå glaset. Eg sit leik meg med ein lighter. ”Kvar fekk eg han frå?” lurar eg på. Framfor meg står det ein halvtomt kopp med kakao. Praten rundt meg blir pressa samen i eit uforståelig mylder av stemmer. Eg tenner lighteren, Zippo, har eg høyrd desse heiter. Han sløkker seg ikkje, eg bryt på plass toppa, ingen flamme meir. Plutseleg høyrer eg ei bjølle. Eg ser opp, på døra. Der kjem ho inn, ser seg rundt. Ho ser meg, eg ser tilbake, ho har dei penaste auga eg veit om, men akkurat nå var de oversminket og tårefulle. Ho startar å gå. Eg rettar meg opp. Kjenner den harde ryggen i benken. Ho set seg ved andre siden av bordet. Eg skulle til å si noko, men ho var raskast. ”Dette går ikkje lenger”, seier ho. ”Kva går ikkje lenger?” ”Du, og eg. Eg meinar… Vi er for forskjellige. Og vi har ikkje noko tid aleine, det er alltid nokon med oss” seier ho utan å sjå opp. Eg vart litt overraska. ”Dessutan har eg funne ein annan ein”, sa ho. ”Kva?” utbraut eg, og knyt hendene. ”Slapp av, eg er ikkje sikker på om han er den rette”, seier ho, og legger henda sine oppå mine. Som for å trøste meg. Som om det er nokon trøst, eg reiser meg og tek jakka mi opp frå benken, har ho på meg og går ut av døra. Utan å seie eit ord meir. Det er kaldt ute nå. Eg går veldig raskt, og eg ser ned i bakken. Men eg skrik ikkje, nei, ikkje ein drope. Eg er sur, sur på meg sjølv som let dette skje. Når eg kjem heim, stoppar eg utanfor døra. Snur meg, snømannen har smelta heilt. Borte, kjem aldri meir igjen. Eg grip etter nøkkelen i lomma mi, han fell ned. Eg plukkar han opp, set han i nøkkelhullet og vrir om. Opnar døra, den varme lufta blir kasta mot meg, eg kjenner eg blir varm i kinna. Eg går inn og låser døra etter meg. Spring inn på kjøkkenet, finn den største kniven eg ser. Eg går sakte opp på baderommet og let døra vere open. Vasskrana slår eg på. ALLE RETTIGHETER TILHØRER MEG: FUCKEDUP!!!!!!!!!! Hva tykkjer dere? Håper på positiv og påbyggende respons!! Lenke til kommentar
CraigFinn Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Ser ikke helt hvor fantastisk den er, det mener ihvertfall jeg. Selv om språket er godt er det mye som mangler, jeg håper du skjønner meg. Overdramatisk og litt uten spenning er noe av det jeg kan se. Og så lenge du fikk en bra karakter, bør du være fornøyd med det. Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Ser ikke helt hvor fantastisk den er,det mener ihvertfall jeg. Selv om språket er godt er det mye som mangler, jeg håper du skjønner meg. Overdramatisk og litt uten spenning er noe av det jeg kan se. Og så lenge du fikk en bra karakter, bør du være fornøyd med det. takk for svar.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Syns det blir for oppstykket med komma og punktum, jeg. Forsøk heller å bygge opp setningene dine annerledes, slik at de blir lenger. Da blir det nok bedre flyt i teksten. Jeg savner også skildringer, ikke overdrevent mange, slik mange gjør, men akkurat passe. Skildringer, metaforer osv. er med på å krydre teksten, og er med på å skape bedre innlevelse! Endret 19. januar 2010 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
MVR Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg savner variasjon i setningsoppbygningen. Ikke langt fra alle setningene stater med det samme ordet, ”Eg”. Likevel liker jeg de korte setningene dine, de hjelper med å holde på spenningen og gir også rom for tanker, noe som er et virkemiddel som er særlig aktuelt for kortere tekster. Jeg observerte at du skriver hva du tenker i direkte form, uten hermetegn eller noe annet. Eks: ”Så dum jeg er.” Det burde du fikse. For ryddighetens skyld hadde det vært langt mer oversiktlig om du stater på en ny linje når du har tenkt å sitere noen, og bytter linje igjen når en ny person snakker. Jeg synes ikke det var noe veldig spesielt ved denne fortellingen. I skolesammenheng scorer den nok bra, men jeg synes den manglet noe ekstraordinert. Det som gjør at du sitter igjen med engasjerende tanker etter å ha lest den. Slutten likte jeg heller ikke. Det tok av i overkant, ble for klisjé, for typisk. Et forslag er at du kunne brukt snømannen her også. Du starter historien med den, og det hadde vært storslagent om du bandt historien sammen ved å komme tilbake til starten. Da ville det hele virket langt mer gjennomført, og du ville komme et skritt videre mot det ekstraordinære. Jeg synes tittelen var lite fengende. I og med at du allerede har brukt snømannen som et hovedlig bilde, så ville det vært passe genialt å bruke den til å lage en slags mystisk tittel. Som jeg allerede delvis har uttrykt så likte jeg bildebruken av snømannen. Bra at du klarte å beholde dens rolle gjennom hele storyen. Fungerte som et dypere frampek da den mistet hodet. Bra gjennomført! ... Men det er litt mistenkelig at den smeltet på så kort tid. Ble det du meldte den på? Du må i så fall fortelle hvordan det gikk! Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Glemte å si: jeg er 13, hadde ingen tanker om hva jeg skulle skrive, og skreiv dette på eit par timer. Angående evnt. skrivefeil/kommentarer fra MVR (direkte form og sånt): Du har helt rett. Ang. snømannen er det ikke nemnt noen spesifikk tidperiode mellom der han er i stua og der han sitter på kafè'n (jeg mener det ikke skal skrivest for nøyaktigt på noveller, skrivest litt mystisk hvis dere skjønner?) Jeg tenkte egentlig ikke så mye på hodet til snømannen, tenkte bare att han skulle sakte forsvinne (ikke helt suksessfullt, hvis dere skjønner) I ettertid ser jeg att jeg skulle hatt mye flere metaforer/skildringer ja Takk for att dere tok dere tid til å skrive tilbakemeldinger, det betyr veldig mye for meg Jeg var på UKM i dag ca. kl. 12 Søskenbarnet mitt las novella, det gikk veldig bra (ifølge meg ). Jeg fikk mange positive kommentarer etterpå. Venter på tilbakemelding fra jury, men dere har har virkelig hjulpet meg ett hakk videre Endret 7. februar 2010 av FuckedUp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Takler du ikke kritikk bør du ikke starte slike tråder. Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Takler du ikke kritikk bør du ikke starte slike tråder. Har endret innlegget, unnskyld all aggresjonen.. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg hadde tenkt til å stjele den, men så la jeg merke til at rettighetene var forbeholdt deg:( Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg hadde tenkt til å stjele den, men så la jeg merke til at rettighetene var forbeholdt deg:( haha, veldig morsomt! Endret 7. februar 2010 av FuckedUp Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Det var ikke så veldig spennende, for å være ærlig. Spenningen bør bygge seg opp gradvis til vendepunktet i teksten. Du burde også prøve å skrive det som skjer på en mye mer dramatisk måte. Symbolbruken var dog veldig bra. Men, når det er sagt, så er det veldig bra skrevet sett ut i fra at du er 13 år. Dersom du klarer å gjøre det spennende og dramatisk tror jeg du kan skrive ganske potente noveller etter hvert. Endret 8. februar 2010 av Crash Lenke til kommentar
FuckedUp Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Det var ikke så veldig spennende, for å være ærlig. Spenningen bør bygge seg opp gradvis til vendepunktet i teksten. Du burde også prøve å skrive det som skjer på en mye mer dramatisk måte. Symbolbruken var dog veldig bra. Men, når det er sagt, så er det veldig bra skrevet sett ut i fra at du er 13 år. Dersom du klarer å gjøre det spennende og dramatisk tror jeg du kan skrive ganske potente noveller etter hvert. Tusen takk, jeg håper jeg kan forbedre meg noe videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå