Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilfeldig at 4 lyspærer ryker samtidig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være en feil med sikringsskapet også. At de får for mye av et eller annet. Men så klart, hvis du bytta de fire pærene samtidig vil de sannsynligvis dø samtidig også.

Lyspærer skal jo normalt sett holde noen mnd. Her i huset ryker de etter et par uker ofte.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Kan være en feil med sikringsskapet også. At de får for mye av et eller annet. Men så klart, hvis du bytta de fire pærene samtidig vil de sannsynligvis dø samtidig også.

Lyspærer skal jo normalt sett holde noen mnd. Her i huset ryker de etter et par uker ofte.

Feil i sikringskapet er vell heller lite sansynelig. Svingninger på nettet kan forårsake at pærer ryker, men somregel er det på grunn av at de allerede holder på og brenne av på grunn av at de har hvert brukt mange timer fra før. Men er nok tilfeldig at de har røket samtidig.

Lenke til kommentar

Kan vel rapportere lignende tilstander her hjemme. Har byttet 4-5 pærer nå siste 2 ukene. Har målt litt på spenningen inn i huset, og den har variert fra 228 V til 242 V. Mulig E-verkene sliter litt med å regulere spenningen nå i disse kulde dager. Ble vel satt strømrekord for landets totalforbruk her i forrige uke. Jeg velger å tro at det er noe slik.

Lenke til kommentar

Ein variasjon på 5-15 volt er ubetydeleg. Eg veit ikkje kva som kan forårsake massedød av lyspærer, men ser for meg at det kanskje kan være svært korte atmosfæriske påvirkelser eller ustabilitet på nettet. Ikkje noko som skapre nokre volt frå eller til, men større, svært korte impulser.

Lenke til kommentar
Kan vel rapportere lignende tilstander her hjemme. Har byttet 4-5 pærer nå siste 2 ukene. Har målt litt på spenningen inn i huset, og den har variert fra 228 V til 242 V. Mulig E-verkene sliter litt med å regulere spenningen nå i disse kulde dager. Ble vel satt strømrekord for landets totalforbruk her i forrige uke. Jeg velger å tro at det er noe slik.

Helt normalt at det kan fårelige spennings endringer alt etter hvor nært du ligger trafo og hvor stor belastning det er på nettet. Dette endrer seg selv hele tiden. De har noen prosenter avvik de skal holde seg innenfor. Husker ikke eksakt hvor mye det er.

Spenning og frekvens på nettet blir endret hele tiden for og holde seg rundt 230V 50Hz etter belastningen. Men dette er data/elektronisk styrt og endres så fort at det er ubetydelig for oss som forbruker.

Er det snakk om en ny "vanlig" 60w glødepære kan du fint skru flere ganger spenningen godt over 300V før den vil ryke. Men er de brukt en stund og utsatt for høye spenningen eller høy spenning flere ganger etter hverandre kan de gå fortere.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Helt normalt at det kan fårelige spennings endringer alt etter hvor nært du ligger trafo og hvor stor belastning det er på nettet. Dette endrer seg selv hele tiden. De har noen prosenter avvik de skal holde seg innenfor. Husker ikke eksakt hvor mye det er.

Spenning og frekvens på nettet blir endret hele tiden for og holde seg rundt 230V 50Hz etter belastningen. Men dette er data/elektronisk styrt og endres så fort at det er ubetydelig for oss som forbruker.

Er det snakk om en ny "vanlig" 60w glødepære kan du fint skru flere ganger spenningen godt over 300V før den vil ryke. Men er de brukt en stund og utsatt for høye spenningen eller høy spenning flere ganger etter hverandre kan de gå fortere.

Går litt off topic her:

Regnet med at dette er automatisert, men husker jeg så et program på discovery, der kraftselskapene hadde folk på vakt som hele tiden regulerte dette etter forbruket. F.eks fulgte de med på når det var pause i fotballkamper på TV for da var det X antall engelskmenn som satte på vannkokerene for å lage te.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...