peace2 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Biblen som finnes idag er korruptert , det gamle tastamentet brant og forsvant totalt. Jesus kristus har jo sagt fra at det vil komme en profet etter med Gudsord i bok. Han må jo ha hentet den infoen fraGud for Gud vet både fortid og framtid. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Biblen som finnes idag er korruptert , det gamle tastamentet brant og forsvant totalt. Jesus kristus har jo sagt fra at det vil komme en profet etter med Gudsord i bok. Han må jo ha hentet den infoen fraGud for Gud vet både fortid og framtid. Jaså, så det er flere unnskyldningen altså? Og hvem er denne profeten? La meg gjette: Muhammed? What a joke! Men typisk og frekt, det skal du ha! Men samme det, for såvidt vi vet er faktisk ikke disse bibelene noen sannhet om du legger dem sammen engang, det er kun påstander og når noen tolker svineriet får vi enda flere spinnville påstander der ALLE hevder å ha den rette tolkningen og sånn fortsetter det.... De klarer til og med å bli sinte hvis noen ler av opphavsmannen til alle disse påstandene, utrolig nok!!! Som om dette tullet skulle være sant på noen måte... Come on, dere klarer bedre enn dette!!! Endret 20. februar 2010 av RWS Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Snedig måte å spørre på, siden svaret er avhengig av hva man selv tror. Om man tror på verbalinspirasjonsteorien, så er bibelen ufeilbarig og Guds ord. Jeg derimot, tror ikke dette - siden bibelen inneholder en mengde feil. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Har vi guds ord på at bibelen er guds ord? Det er spørsmålet;=) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 La oss si det sånn, at hvir bibelen virkelig er guds ord så har vi med en ond, farlig og tilbedningskåt gud å gjøre... Pluss en gud som ikke er serlig smart... Påstanden om at bibelen er guds ord er jo fremdeles bare en påstand.... det står i boken, men det kan jo hvem som helst skrive i boka si, så..... da er vi like langt Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Er bibelen Guds ord? Mtp. at mennesket = Gud Bibelen er skrevet av mennesker. Så ja. Endret 21. februar 2010 av timb Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Finner du det ikke litt kritikkverdig at alle de hendelsene skjedde for 2000 år siden, som oftest kun dokumentert av biblen? Hvilke spådommer som står i biblen har gått i oppfyllelse i nyere tid? Jeg kan også spå om fremtiden, fremlegger jeg nok spådommer så vil naturligvis noen gå i oppfyllelse... Hvis noen så lager en bok av mine spådommer, kun de som ble riktige så ville jo den boka vært magisk... ALt jeg spådde ble riktig liksom.. I tillegg, dersom jeg bruker veldig diffuse og metaforiske spådommer som kan tolkes i det hensidige så har jeg enda bedre odds for å få rett... Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Gi ett eksempel Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Så vidt jeg kan se, og etter år med stuidier av profetiene, både med kursbrev, på sabbatskolen og hjemme, alene og med andre, så har jeg oppriktig og ærlig kommet fram til at absolutt alle profetiene i Bibelen inntil nå har gått i oppfyllelse i hver minste detalj. Derfor er dette for meg det ultimate, uimotsigelige bevis for at Bibelen har rett, og at hele verden tar feil. Ja, hele verden, med dens korrupte vitenskap, tankesett, filosofier, relativisme, revolusjoner, paradigmer, evolusjonslære og alle de andre såkalte bevis for at Bibelen og Gud lyver: "Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham." (Åp 12,9) Fordi mange mennesker har så allergi overfor en Gud de overhodet ikke kjenner, og unnlater å undersøke og studere Bibelens ord og profetier selv, så gjør man som de hyklerske fariseerne gjorde på Jesu tid - lukker øre og øyne og velger å misforstå alt det man kan misforstås, og å tro alt som kan tale i egoets favør - om så det skulle bety at man selv blir nedgradert til det dyriske, ja, ennå et null. Dette er resultatet av det man populært kaller vitenskap - at mennesket med dets evne til å lære, resonnere, tenke logisk og føle, at dets komplekse byggverk i følge med alt annet som eksisterer, kom fra ingenting - av seg selv. Ja, jeg må få lov å spotte denne iditotiske læren som jeg som menneske godt kjenner til og har tilegnet meg god kunnskap om, like så mye som mennesker som så hjernedødt sluker verdens paradigmer, spotter og latterliggjør det de overhodet ikke har satt seg inn i og ikke kjenner. De som tror de kan diskutere Bibelen og Bibelens Gud uten selv å ha lest den. Ja, kunnskapen har økt, slik som Bibelen beskrev det ville skje i endetiden, men visdommen verden legger for dagen i media, underholdning og dagligliv, orker jeg ikke sette ord på. "Herren vet altså å fri de gudfryktige ut av prøvelser, men holder de urettferdige i forvaring til straffen på dommens dag, først og fremst de som følger de urene lystene i sitt kjøtt og blod og forakter Herrens myndighet. De er frekke og selvsikre og spotter de himmelske maktene uten å skjelve. Selv ikke englene, som står høyere i makt og styrke, kommer med spottende ord når de fører fram anklager fra Herren mot slike makter [onde, sataniske makter]. Men disse menneskene spotter det de ikke kjenner, og er som dyr uten fornuft, som av naturen er bestemt til å bli fanget og gå til grunne. Så skal de da også gå under i sitt forfall og lide vondt som lønn for sin urett. De nyter å svire ved høylys dag. De er skamflekker til skjensel for dere når de spiser sammen med dere og mesker seg, nytelsessyke som de er. Øynene deres fråtser i kvinner som byr seg fram, de er umettelige på synd. De forfører svake sjeler, og i sitt hjerte kan de kunsten å kare til seg. Under forbannelse er de! For de har forlatt den rette vei og gått seg vill. De følger i samme spor som Bileam, Bosors sønn, han som elsket urettmessig vinning. Men han ble vist til rette for sin misgjerning; et stumt esel talte med menneskestemme og stanset profeten i hans galskap. Disse menneskene er kilder uten vann og tåkedotter som virvler i vinden. Det dypeste mørke har de i vente. For de bruker store ord om tomme ting, og med utskeielser og lyster som kommer fra vårt kjøtt og blod, lokker de dem som nettopp har sluppet bort fra slike som går på ville veier. Frihet lover de, men de er selv slaver av forfallet [synden, begjær, nytelsessyke]. Det en ligger under for, er en også slave av. For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før. Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy», og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla.»" (2 Pet 2,9-22) Ifølge Bibelen, vil denne tilstanden komme til en brå slutt, og alle vil, ikke av tvang, men med egne øyne og tanke til slutt innse at Gud har vært rettferdig i alt som har hendt i hvert enkelts liv. Gud blander seg aldri uten at man gir Ham tillatelsen, og dette vil mange så sørgelig innse. Ja, Bibelen fremstiller det som om at Gud vil ha vært så rettferdig og tålmodig overfor hvert enkelt menneske, at det ikke vil være noen som ikke anerkjenner det høyt med ord. Til og med Satan vil innse og bekjenne dette overfor sine engler og alle dem han forførte. Dette er én av de siste profetiene som ennå (tydeligvis) ikke har gått i oppfyllelse, og som ikke vil gå i oppfyllelse før Gud griper inn og den allmektige Guds Sønn åpenbarer seg på himmelen, sammen med sine engler og hele den mektige, himmelske hæren av gudesønner. For en dag det blir, og hvor overrasket og fullstendig tatt på sengen vi ville være om dette virkelig skjedde likevel: "Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folk på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. [...] Som det var i Noahs dager, slik skal det være ved Menneskesønnens komme. For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal Menneskesønnens komme være." (Matt 24,30.37-39) Vil man være et fornuftig menneske, gi den Allmektige sjansen til å vise sin makt i ens liv og vent tålmodig og i tro. Hva skader det å gjøre et forsøk og legge vekk fordommene? Gud kan uten problemer svare og snakke for seg selv, Han trenger ikke mennesker til dette; men Han gjør det ikke uten at en tillater Ham. Menneskets frihet til å tro og gjøre det de ønsker, tar Han aldri fra dem. Han kommer aldri til å tvinge noen til å tro eller ta imot Ham. "Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier Herren." (Jer 29,13-14) Endret 22. februar 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Kan du komme med noen eksempler på profetier som har gått i oppfyllelse til minste detalj, uten å bruke biblen som kilde? Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Gi ett eksempel Kan du komme med noen eksempler på profetier som har gått i oppfyllelse til minste detalj, uten å bruke biblen som kilde? Jeg er iferd med å skrive et innlegg der jeg lett går igjennom Daniel 2-profetien (Nebukadnesars drøm). Rakk ikke å bli ferdig til leggetid, men skal gjøre meg ferdig i morgen. (: Edit: Vent litt... Ikke bruke Bibelen som kilde? Hvordan skal jeg kunne gi eksempler på profetier som har gått i oppfyllelse uten å bruke Bibelen som kilde, min venn? Jeg refererer til hva Bibelen forutsa, samt hva historiebøkene sier har skjedd de siste tusen årene. Igjen, kommer mer i morgen. God natt! =) Endret 22. februar 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) For de som er interesserte, så er dette "spådommen" av Daniel 2.: [..]Eg hev funne ein mann millom dei jødiske fangane, han kann tyda draumen for kongen. 26 Kongen svara Daniel, som hadde fenge namnet Beltsasar: Kann du segja meg den draumen eg hev havt, og tyda han? 27 Daniel svara kongen: Den løyndomen som kongen ynskjer å få vita, er det ingen vismann eller åndemanar eller runemeister eller stjernetydar som kann kunngjera for kongen; 28 men det er ein Gud i himmelen som openberrar løyndomar, og han hev late kong Nebukadnesar vita kva som skal henda i dei siste dagar. Dette er draumen og synene du hadde, medan du kvilde på lægjet ditt: 29 Då du, konge, låg på lægjet ditt, steig det tankar upp hjå deg um det som skulde henda i framtidi; og han som openberrar løyndomar, let deg vita kva som skal henda. 30 Og for meg hev denne løyndomen vorte openberra, ikkje av di eg eig nokon visdom framfor alle andre som lever, men for at uttydingi skulde verta kunngjord for kongen, og du skulde få vita ditt hjartans tankar. 31 Konge, du såg i syni di ei veldig biletstytte; det var ei veldig stytta, og glansen av henne var ovsterkt; ho stod beint framfor deg og var skræmeleg å sjå til. 32 Hovudet på biletet var av fint gull, brjostet og armane av sylv, buken og lendene av kopar, 33 leggene av jarn og føtene noko av jarn og noko av leir. 34 Medan du stod og såg på biletet, vart ein stein riven laus, men ikkje med mannehender, og han råma biletet på føtene, som var av jarn og leire, og krasa dei. 35 Då vart det krasa alt på ein gong, både jarnet og leiret og koparen og sylvet og gullet, og det vart som agner frå treskjevollane um sumaren, og vinden føykte det burt, so det ikkje fanst dusti att. Men steinen som råma biletet, vart til eit stort fjell, som fylde upp heile jordi. 36 Det var draumen, og no vil me tyda han for kongen. 37 Konge, du konge yver kongane, som Gud i himmelen hev gjeve riket og makti og styrken og æra - 38 alle stader der mannsborni, dyri på marki og fuglane i lufti hev sine bustader, hev han gjeve i di hand og gjort deg til herre yver dei alle - du er dette gullhovudet. 39 Men etter deg skal det koma upp eit anna rike, ringare enn ditt, og etter det endå eit rike, det tridje som er av kopar, og som skal råda yver heile jordi. 40 Sidan skal det koma eit rike til, det fjorde, og det skal vera sterkt som jarn; for jarnet knusar og krasar alt, og som jarnet øyder, skal det krasa og øyda alle hine riki. 41 Og når du såg at føtene og tærne var noko av krusmakarleir og noko av jarn, so tyder det at det skal vera eit sundra rike, men at det skal hava noko av det faste jarnet i seg, med di du såg det var jarn blanda med leir. 42 Og det at tærne på føtene var noko av jarn og noko av leir, det tyder at sumt av riket skal vera sterkt, men sumt veikt. 43 Og når du såg at jarnet var blanda med leir, so tyder det at dei* skal blanda seg med kvarandre ved giftarmål, men at dei ikkje skal halda i hop i lengdi like vel, like lite som jarn kann binda seg saman med leir. 44 Men i dei dagane desse kongane lever, skal Gud i himmelen grunna eit rike som aldri i æva skal øydast, og ikkje noko anna folk skal få makti yver det; det skal krasa og gjera ende på alle hine riki, men sjølv skal det standa æveleg; 45 for du såg då at ein stein vart riven laus or fjellet, men ikkje med mannehender, og krasa jarnet og koparen og leiret og sylvet og gullet. Den store Gud hev kunngjort kongen det som skal henda i framtidi; og draumen stend fast, og uttydinga er sætande. Endret 22. februar 2010 av cuadro Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Ting som dette: Men disse menneskene spotter det de ikke kjenner, og er som dyr uten fornuft, som av naturen er bestemt til å bli fanget og gå til grunne. Så skal de da også gå under i sitt forfall og lide vondt som lønn for sin urett. og dette: For de bruker store ord om tomme ting, og med utskeielser og lyster som kommer fra vårt kjøtt og blod, lokker de dem som nettopp har sluppet bort fra slike som går på ville veier. Frihet lover de, men de er selv slaver av forfallet [synden, begjær, nytelsessyke]. Det en ligger under for, er en også slave av. Sier meg at du liker å se ned på andre som ikke tror som deg... Men det er jo det læren din går ut på også skjønner jeg, for det er jo i bibelen du har funnet dette.... Så vi er som dyr uten fornuft vi som faktisk har tenkt selv og funnet guden din for tynn. Jeg har lyst til å svare noe slikt som at "Hadde det ikke vært for at du er så ignorant så hadde jeg tatt dette som en fornærmelse!", men jeg svarer heller at jeg syntes det er spenstig å hevde at dere kristne er de som blir gjort narr av mens dere selv ikke engang tenker på hvor mye dritt dere slenger til andre. Det du indirekte sier her er at alle som har tenkt selv, alle som tror noe annet eller ikke tror på den kristne gud er som dyr uten fornuft, vi er slaver av forfallet [synden, begjær, nytelsessyke]... Si meg TROR du at alle andre er dette? For da har du et enormt forklarings problem, for norge er et av verdens beste land å bo i men også et av verdens minst religiøse... Men dette glemmer du ikke sant? blablabla spotter og latterliggjør det de overhodet ikke har satt seg inn i og kjenner. De som tror de kan diskutere Bibelen og Bibelens Gud uten å ha lest den. Korriger meg hvis jeg har feil, men du mener altså at alle som ikke tolker bibelen akkurat slik DU gjør ikke kan kritisere den? For du skjønner bibelen, ikke sant? Hva da med de 35 000 grenene av kristendommen, som IKKE er enig i akkurat DIN tolkning av bibelen? Har de noen rett til å kritisere bibelen? Jeg har lest bibelen, men bruker ikke din bortfortolkning, kan jeg kritisere den da? Det står at du må ha lest bibelen... Men du mener sikkert at religiøst vissvass IKKE skal kunne kritiseres i det hele tatt? Du mener kanskje at alle skal ta det som står i bibelen som helt sant og god fakta? Du mener at alt du/dere sier og gjør på grunnlag av den boka skal være totalt hevet over enhver kritikk kanskje? Er det dette du ønsker? Samt å innføre et total regime der alle MÅ tilbe jesus enten de vil eller ikke, slik det var under kristendommens glansdager, er det det du ønsker? Hvis ikke, hvorfor skrive så mye nedlatende piss da? Du ser virkelig ned på alle som ikke tror du mennesket, det kommer helt klart frem i det innlegget. Skjerp deg er du snill! Hvordan i all verden skal du kunne kreve aksept når du ikke er villig til å gi andre det samme? Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Det som skiller Bibelen fra alle andre bøker er at den fx inneholder detaljerte profetier som mange ganger virkelig skjedde akkurat som det stod beskrevet senere. Noe som beviser at det må være Guds ord siden bare Gud kan vite alt om fremtiden! Gi ett eksempel Jeg skal gi deg et eksempel. Ett eksempel er profetien i Daniel 2. Drømmen som først Nebukadnesar har, som Daniel siden får se: "Konge, i synet så du en veldig billedstøtte. Den var stor og strålte sterkt. Den stod rett foran deg og så fryktinngytende ut. Hodet på støtten var av rent gull, brystet og armene av sølv, magen og hoftene av kobber; leggene var av jern og føttene dels av jern, dels av brent leire. Mens du stod og så på billedstøtten, ble en stein revet løs, men ikke av menneskehender, og den traff føttene som var av jern og leire, og knuste dem. Da gikk alt sammen i stykker, både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskevollen om sommeren. Vinden tok det og førte det bort, så det ikke fantes spor igjen. Men steinen som hadde truffet bildet, ble til et stort fjell, som fylte hele jorden. Dette var drømmen, og nå skal vi fortelle kongen hva den betyr. Konge, du kongenes konge, som Gud i himmelen har gitt kongedømmet, makten, kraften og æren! Menneskene, overalt hvor de bor, dyrene på marken og fuglene under himmelen, alle har han gitt i din hånd, og han har satt deg til herre over dem. Det er du som er hodet av gull. Men etter deg skal det oppstå et annet kongerike, ringere enn ditt, og så et tredje rike, av kobber, som skal herske over hele jorden. Siden skal det komme et fjerde rike, sterkt som jern. Likesom jernet slår i stykker og knuser alt, så skal dette riket som knusende jern slå i stykker og knuse alle de andre. Føttene og tærne var, som du så, dels av pottemaker-leire, dels av jern. Det betyr at riket skal være delt. Men det skal være noe av jernets styrke i det. Du så jo at jernet var blandet med leire. At tærne på føttene dels var av jern og dels av leire, betyr at riket for en del skal være sterkt, men for en del svakt. Når jernet, som du så, var blandet med leire, betyr det at de skal blande seg ved giftermål. Men de skal likevel ikke holde sammen, like lite som jern kan blande seg med leire. Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i evighet. Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort kongen det som heretter skal skje. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»" (Dan 2,31-45) Hodet av gull er Nebukadnesar sitt rike, ifølge Daniel. Nebukadnesar (den andre) kan du lese om på Wikipedia, om du ønsker. Han var hersker over det babylonske riket på 600-500 f.Kr. Så ham er det jaffal ikke vanskelig å identifisere. Det neste riket som skulle oppstå, var et ringere rike. Legg merke til at dette riket framstilles som "brystet og armene av sølv" i billedstatuen i drømmen til Nebukadnesar. Det babylonske riket falt i 539 da det ble angrepet av Kyros som var hersker over det medo-persiske riket på den tiden. Og legg også merke til detaljen om at det er to armer involvert i statuen; én for det medianske riket, den andre for det persiske - begge utgjorde dette riket. Det neste riket skulle være et ennå ringere rike som skulle "herske over hele jorden" ("mager og hofter av kobber"). Det medo-persiske riket ble avløst av den velkjente Aleksander den Stores invasjon. Dette var det greske rikets era, der kobber utgjøre en stor del av handelen (bl.a. til å smi og lage våpen), og riket hans bredte seg fra Vest-Europa til et godt stykke inn i Asia. Nest-sist kom et rike "sterkt som jern". Da Aleksander den Store døde (ved alkoholforgiftning), ble riket delt i fire mindre riker. Det neste store riket på banen, er romerriket, som sakte vokser fra fra hovedstaden i Italia, Roma. Det knuser seg gjennom de andre fire rikene, og oppsluker det meste av Europa. Til sist ville det komme et rike som var dels av jern, og dels av pottemakerleire. Riket skulle være til dels svakt, og til dels sterkt. Merk at dette var føttene, og akkurat slik som det er ti tær på føttene, ble romerriket, tro det eller ei, delt opp i ti mindre hovedriker eller provinser (alamannerne, frankerne, burgunderne, sveberne, vandalene, visigoterne, angelsakserne, østgoterne/ostrogoterne (det samme), langobarderne og herulerne). Det utviklet seg til dagens Europa, og inntil da (og videre også) begynte giftermålene mellom kongehusene å bli strategisk sentrerte. Men slik som jern og leire ikke holder sammen, beskriver Daniel at disse rikene ikke vil holde sammen - og ser man på de desperate forsøkene til både Aleksander den Store, Karl den store,, Napoleon, Hitler, EU, osv., var alle veldig nære, men de mislyktes. Det har ikke lyktes noen å forene hele Europa til ett rike ennå. Og så det siste riket, steinen som blir revet løs: "Mens du stod og så på billedstøtten, ble en stein revet løs, men ikke av menneskehender, og den traff føttene som var av jern og leire, og knuste dem. Da gikk alt sammen i stykker, både jernet og leiren, kobberet, sølvet og gullet. Det ble som agner fra treskevollen om sommeren. Vinden tok det og førte det bort, så det ikke fantes spor igjen. Men steinen som hadde truffet bildet, ble til et stort fjell, som fylte hele jorden. [...] Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over til noe annet folk. Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i evighet. Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store Gud har nå kunngjort kongen det som heretter skal skje. Drømmen er sann, og tydningen er pålitelig.»" (Dan 2,34-35.44-45) Dette er Jesu gjenkomst, som ennå ikke har skjedd (tydeligvis). Jesus, i Bibelen, beskrives som "hjørnesteinen som bygningsmennene vraket": "Når denne mannen står frisk foran dere, er det i kraft av Jesu Kristi nasareerens navn, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. 11 Han er den steinen dere bygningsmenn vraket, den som er blitt hjørnestein." (Apg 4,10b-11) (Se for øvrig Sal 118,22; Matt 21,42; ...) "Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen." (Ef 2,20) På den måten er det riket som Jesus kommer igjen for å opprette, et evig rike som vil knuse alle de andre. Dette, som du sikkert selv ser, er det eneste som ikke har gått i oppfyllelse ennå; og når hele denne rekken med profetier har gått så presist i oppfyllelse i all nøyaktighet med både det medo-persiske, greske og romerske (og det europeiske) riket, hvor stor er ikke da sannsynligheten for at den siste delen av profetien angående Jesu gjenkomst og etableringen av Guds evige rike, vil gå i oppfyllelse? Og angående når Daniels bok ble skrevet, så mener Wikipedia at kritkerne og "de fleste forskere" (som gjentas 5-6 ganger, like mange ganger som det gjentas at det bare er et fåtall konservative som ikke er enige) tror at den var blitt skrevet rundt 165 f.Kr. Daniels bok gir, som forskere også vet og anerkjenner, klart til uttrykk for at den ble skrevet i det 6. århundret f.Kr. Og den kjente jødiske historikeren Josefus, som forskerne selv sier har vært en viktig kilde til kunnskap om Jerusalems invasjon og ødeleggelse, samt de første århundrets kristne, skriver ifølge Wikipedia om en liten gruppe som ved Aleksander den Stores invasjon av Jerusalem, gikk ut for å vise ham hvordan hans ankomst allerede var meldt i Daniels bok. "However, most scholars agree that this story is not true," er begrunnelse på Wikipedia for at både Josefus lyver og Daniel lyver, og dermed at Daniel er skrevet i 165 f.Kr. Noen andre Wikipedia-innblikk: Ting som støtter en autentisk Daniel-bok er f.eks. at Daniel er kjent av Ezekiel, en annen stor bibelsk profet. I tillegg påsto historieskriveren Josefus i Ant. XI, 8,5) at den daværende yppersteprest [viste] fram Daniels bok til Aleksander den Store da denne [han] kom til Jerusalem ca. år 332 f.Kr. [utdypes i den engelske versjonen] [...] Kritikere mener at tiden i de nærmeste århundrene etter bortførelsen til Babel beskrives med en så nøyaktighet i Daniels bok at det vanskelig kan være profetier og/eller forutsigelser av kommende begivenheter. At forskere kan bruke noe tilsvarende som argument på denne måten, føler jeg kommuniserer en god del. Jeg trenger ikke å skrive noe mer. Endret 22. februar 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
Historiefrik Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Da jeg tidligere skrev om at kirken kanskje hadde tatt med det som var lettest å tro på, mente jeg heller ting som glorifiserer Jesus. Hadde de tatt med Judasevangeliet, hvor det står at Jesus selv iscenesatte sin overlevering til romerne, ville ikke dette gitt et særlig godt inntrykk av Jesus. Selvmord er vel enda en synd? For sterkt troende på 300-tallet, var nok "Jesus gikk på vannet" ikke så veldig vanskelig å forstå. Han var jo Guds sønn, og dette ble vel heller et bevis på det. Morsomt å diskutere det her^^ Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Enhver påstand, hvor kilden er seg selv, er så uendelig lite verdt at å tro på det er en synd mot fornuften. GUDen din har aldri blitt saklig bevist til noenting! DET ENESTE dere klamrer dere fast til er diffuse påstander basert på noen analfabetiske fiskere og snekkere for 2000 år siden. Og skrevet 300 år etterpå av like ignorante sjeler. Du som er så utdannet i dette, hvor er kildekritikken din Mennesket? Hvor er sakligheten, hvorfor er det slikt at for å TRO på dette våset så må man være religiøs? Og for å være religiøs må man være indoktrinert? Hvorfor er det slikt at for å tro på dette må man være indoktrinert til å overse rasjonalitet? Og når kravet for å tro er å være indoktrinert, kan da dette ikke brukes til å tro på ALT mulig rart? Dere har en hette dratt så langt over hodet og strammet så hardt at jeg syntes synd på dere krisne. Endret 22. februar 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 takk for svar mennesket, men jeg syns dette bare blir å tilpasse historiske fakta til en historie. Det funker med andre ord ikke helt for meg. Altfor diffust, og på ingen måte detaljert som du lovte meg. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 takk for svar mennesket, men jeg syns dette bare blir å tilpasse historiske fakta til en historie. Det funker med andre ord ikke helt for meg. Altfor diffust, og på ingen måte detaljert som du lovte meg. Det er greit. Jeg forstår imidlertid ikke hva som er så diffust med Daniels boks forutsigning av tre kongeriker (Medo-Persia, Grekerriket og Romerriket (og Europa)) som ennå ikke hadde oppstått på hans tid (600 f.Kr.), i riktig rekkefølge med de riktige karakterisitikkene for hvert eneste kongerike, inkludert Europa... Men hjernene våre fungerer forskjellig. For meg er dette ett av de ufattelige bevisene på at Bibelen ikke bare er en av tusen bøker, men at den er inspirert. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Du valgte en rar fortelling for å vise at bibelen er sann. http://www.skeptically.org/bible/id6.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå