Gå til innhold

Hvor er det smart å investere penger?

direkte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke ha for stor risiko til å tape pengene. Hvis det ikke er for risikabelt har jeg 100 000 å investere.

Jeg tenker at jeg vil investere de i noen år, kanskje lengre hvis det går bra. Er ikke interessert i BSU.

Kan ikke noe om aksjer. Er det noen plass man kan lære seg såpass mye om aksjer slik at man kan begynne med det?

Lenke til kommentar

Tryggest å investere i aksjefond. Russiske aksjefond kan være lurt, for de har vært helt på bånn, og nå stiger de til værs. Så eks. East Capital Russland taper du nok ingenting på de to neste årene, er du heldig er den nesten doblet da.

Lenke til kommentar

Går ikke an å si at det russiske aksjemarkedet er på bunn når prisene har mer enn doblet seg på et år. Det finnes ingen garanti for at ikke de kan falle tilbake igjen, f.eks. når krisepengene er brukt opp. Generelt er aksjer ikke spesielt lavt priset lenger, så om du må ha minst samme sum om et år må du plassere dem i bank eller norske rentefond. Det hele avhenger av hva du mener med "for risikabelt".

Lenke til kommentar
Høyrentekonto er jo noe som visstnok er bra. Jeg lagde meg en slik for en stundtilbake, men aner ikke hva den er spesielt bra for... Høyere rente kanskje? :) Men hu damen i banken sa at renten endret seg etter visse datoer, men jeg skjønte ikke helt hva hun mente.

Renten endrer seg ja, slik som banken endrer den og OM banken vil endre den.

Du har eksempelvis mellom 1 og 249.999,- kroner en rente, fra 250.000,- til en halv million høyere rente, osv. Jo mer penger du har på kontoen, jo høyere rente har du.

Anbefaler BSU-konto, da får du best rente og samtidig sparer til noe fornuftig, i tillegg til at du får skattefradrag.

Lenke til kommentar
Høyrentekonto er jo noe som visstnok er bra. Jeg lagde meg en slik for en stundtilbake, men aner ikke hva den er spesielt bra for... Høyere rente kanskje? :) Men hu damen i banken sa at renten endret seg etter visse datoer, men jeg skjønte ikke helt hva hun mente.

Renten endrer seg ja, slik som banken endrer den og OM banken vil endre den.

Du har eksempelvis mellom 1 og 249.999,- kroner en rente, fra 250.000,- til en halv million høyere rente, osv. Jo mer penger du har på kontoen, jo høyere rente har du.

Anbefaler BSU-konto, da får du best rente og samtidig sparer til noe fornuftig, i tillegg til at du får skattefradrag.

Stemmer ikke for alle banker. Yabank kjører motsatt.

Lenke til kommentar

Trådstarter ville ikke ha for høy risiko, og da anbefaler man ikke Russiske fond.

Hvis du ønsker høyere avkastning enn bank må du øke risikoen, og dermed sjansen for å tape penger.

Det beste rådet jeg kan gi er å sette seg inn i sakene selv, og plassere pengene der du finner ut at det passer best for deg.

Hva med å sette halvparten i bank, og resten i et godt aksjefond som f.eks. Holberg Norge? Da har du moderat risiko og god mulighet for brukbar avkastning.

En annen metode med lav risiko er å opprette en spareavtale i fond og sette inne et beløp hver måned. Da minsker du risikoen med å kjøpe på "feil" tidspunkt.

Aksjefond anbefales ikke om du har kortere enn fem års sparehorisont.

Lykke til med sparingen.

Lenke til kommentar
Stemmer ikke for alle banker. Yabank kjører motsatt.

Derfor bruker jeg Yabank til å ha et par månedslønner i buffer for uforutsette utgifter. Prisingen tyder på at de er mest interessert i å ha småsparere som kunder.

På lønnskontoen i lokalbanken har jeg minst mulig. Jeg burde sikkert bytte til lønnskonto i Yabank, men jeg er for lat og flytter heller rundt på pengene siden det ikke koster noe.

Lenke til kommentar

Er du langsiktig?

Sjekk ut offshore. Er fortsatt ganske langt nede nå, lave rater og litt overkapasitet.

offshore kommer mest sansynelig til å få en oppsving i løpet av de neste 3 årene.

Ellers kan det være smart å investere i norske fond og generelt investere i norge.

For nybegynnere er ikke aksjer og anbefale, sjekk ut diverse fond.

Husk, ikke invester mer en du har råd til og tape og husk og altids ha litt penger i bakhånd.

Når det er snakk om Russland har det steget alt for mye. sier ikke at det stopper her, men sammenlignet med resten av verden kan det begynne å ligne en boble...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trådstarter ville ikke ha for høy risiko, og da anbefaler man ikke Russiske fond.

Hvis du ønsker høyere avkastning enn bank må du øke risikoen, og dermed sjansen for å tape penger.

Det beste rådet jeg kan gi er å sette seg inn i sakene selv, og plassere pengene der du finner ut at det passer best for deg.

Hva med å sette halvparten i bank, og resten i et godt aksjefond som f.eks. Holberg Norge? Da har du moderat risiko og god mulighet for brukbar avkastning.

En annen metode med lav risiko er å opprette en spareavtale i fond og sette inne et beløp hver måned. Da minsker du risikoen med å kjøpe på "feil" tidspunkt.

Aksjefond anbefales ikke om du har kortere enn fem års sparehorisont.

Lykke til med sparingen.

Er enig i at man bør ha lang horisont med aksjefond. Men jeg er av den oppfatning at de bør trades slik som aksjer. Gjerne daglig om forandringene i kurs tilsier det. Eller månedlig.

Studer kurvene og følg med på forandringer i markedet. Selg og kjøp heller tilbake, selg og kjøp heller tilbake og fortsett slik ofte nok. Da tror jeg en får med seg best gevinster. Men jeg er jo amatør, så er det også nevnt.

EDIT: En skal selvfølgelig vente lenge nok før en kjøper tilbake. Noen få dager med røde markedstall i aksjemarkedet er kanskje nok. Kurvene er visuelle og lettforståelige. Når du føler det har dalt nok, så kjøper du deg opp igjen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Husk at for å spre risiko er det mulig å kombinere investeringer, f.eks. i fond med ulik profil (et med fokus på Norge, et med fokus på vekstmarkeder, et med defensive, motsykliske aksjer etc.).

I tillegg kan man også ha noe av pengene utenfor aksjemarkedet; på bank, noe av pengene i gullmynter, noe i cash, noe i BSU, noe i eiendom, noe i obligasjoner, noe i pensjonssparing etc. etc.

Dette vil være en maksimal diversifisering, fordi man reduserer også den systematiske risikoen til en viss grad. Selv om man ikke oppnår avkastning, kan alternativet være å tape hele eller deler av investeringen i svingende markeder slik man så i 2008.

Man kan aldri bli kvitt den systematiske risikoen helt uansett hvordan man investerer, men en investering i andre aktiva enn aksjemarkedet vil bidra til å fjerne enkelte uroelementer.

Det å eie gull eller kontanter er også en spekulasjon, men kan være noe av det tryggeste man gjør i perioder med stor sosial uro eller inflasjon.

Endret av Cauldron2
Lenke til kommentar
Er enig i at man bør ha lang horisont med aksjefond. Men jeg er av den oppfatning at de bør trades slik som aksjer. Gjerne daglig om forandringene i kurs tilsier det. Eller månedlig.

Studer kurvene og følg med på forandringer i markedet. Selg og kjøp heller tilbake, selg og kjøp heller tilbake og fortsett slik ofte nok. Da tror jeg en får med seg best gevinster. Men jeg er jo amatør, så er det også nevnt.

EDIT: En skal selvfølgelig vente lenge nok før en kjøper tilbake. Noen få dager med røde markedstall i aksjemarkedet er kanskje nok. Kurvene er visuelle og lettforståelige. Når du føler det har dalt nok, så kjøper du deg opp igjen.

Et par av ulempene med å trade med aksjefond er at man ikke får med seg rentesrentefordelen og skjermingsfradraget som man får ved å sitte lenge i fondet.

Hvis du klarer å selge på topp og kjøpe på bunn er det selvsagt det beste, men ingen klarer det i praksis.

Å trade vanlige aksjefond daglig som aksjer blir for dumt siden man kan handle en aksje for kursen i øyeblikket, men når man handler aksjefond vet man ikke kursen man handler for siden den blir bestemt en gang per dag.

Skal man trade fond som aksjer bør man holde seg til de ETF fondene som omsettes på børsen.

Jeg er amatør men lar mine fondsandeler stort sett være i fred. Jeg trader også litt, men det er i aksjer og ETF fond.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...