Panter Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) I april 09 lansert Lian Li en serie med eksterne Hdd-kabinetter. Ex-10-EX-50. http://www.hardware.no/artikler/lanserer_h...abinetter/69019 Den største, EX-50, med plass til 5 hdds var veldig forsinket og kom på markedet først rett før jul. Den har i motsetning til den annonserte Silicon Image kontrolleren fått en Jmicron Raidkontroller ser jeg i brukermanualen. Jeg spekulerer derfor i om det er kontrolleren som har vært skyld i den lange forsinkelsen. Jeg lurer derfor på om noen har har testet EX-50 og/eller lest noen gode tester av den, har funnet lite på nettet. Er f.eks byttet til Jmicron en dårlig nødløsning er noe av det jeg lurer på.. Edit, har lest en post her i forumet hvor en hadde dårlig erfaring med lillebroren EX-30. Kanskje den hadde den Silicon Image kontrolleren som nå er byttet ut på EX-50. Endret 17. januar 2010 av Panter Lenke til kommentar
Panter Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Et produkt som ikke fenget noen her noe særlig? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Interessert i erfaringer med hensyn til dette jeg også. Lenke til kommentar
svingen_the1 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei! har vurdert det her veldig selv,er jo utrolig kjekt Tenkte og koble det opp til serveren min som i dag er windows 2008 R2 hyper-v så kan man installere iscsi emu så man kan tildele det til andre server hvis man har behov får det,som http://www.starwindsoftware.com/free. Tenkte og kjøpe 1 på 2tb og kjøpe videre 2tb til hvis man trenger det,da vil jo kostaden på disk synke,og når alle 5 slottene er fulle så kan man sikkert ta ut den på 2tb og sette inn en på 10tb samtidig er det veldig greit og kjøre truecrypt på diskene som blir presentert til fysisk server så sliper man tenkte på kryptering på resurser som bruker disken bruker jo lite strøm og ser bra ut,har ikke plass til noen stor filservere så det her virker jo genialt...men lite tester/info om det her? Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Har satt et i bestilling, sammen med grønne 2TB påsketilbudsdisker fra WD. Har ikke klart å finne noe særlig erfaringer med dette kabinettet, men ifølge spekk er det akkurat det jeg trenger, så får vi se om det holder mål. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Dere som har testet den, hvordan er støynivået på denne? Kan den stå i stuen koblet til en htpc uten at det det blir plagsomt med hensyn til støy? Lenke til kommentar
united59 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Dere som har testet den, hvordan er støynivået på denne? Kan den stå i stuen koblet til en htpc uten at det det blir plagsomt med hensyn til støy? Jeg har "to-bayeren" ex-20, og for den i allefall er svaret et bestemt NEI! STøyen fra den lille vifta i bakkant er forferdelig sterk. Støyer kabinettet med fem diskplasser bare halvparten så mye, er det fortsatt ubrukbart for stuebruk. For meg gjør dette omtrent ingenting, jeg bruker den til backup-bruk. Perfekt til mitt bruk. Kabinettet, brukt med et par 2 TB hitachi-disker, står på et normalt ubebodd arbeidsrom. Iblant tar jeg ut disken og bytter den med den som til enhver tid er i skapet mitt på jobben. (Eneste måten å ha fullgod backup, er jo å oppevare filene et annet fysisk sted). Når jeg kommer over 2 TB i musikkbiblioteket mitt, blir det å kjøpe to disker til. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Men nå er det forhåpentligvis forskjell "den lille vifta i bakkant " på og "140mm cooling fan @1000RPM Noise: 22dBA" som er i EX-50.. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Men nå er det forhåpentligvis forskjell "den lille vifta i bakkant " på og "140mm cooling fan @1000RPM Noise: 22dBA" som er i EX-50.. Sikkert stor forskjell det, jeg aner egentlig ikke, ville bare si at det da måtte være en meget stor forskjell på de to, hvis jeg skulle kunne bruke den store i stua. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Da er EX-50 i hus. Jeg har ikke sammenlignet med EX-20, og har min stående i et annet rom, men den støyer veldig lite. Den har stor fin vifte på baksiden som spinner relativt sakte. Mer plagsomt i min stue ville vært diskoteket som blinker med 10(!) lysdioder (grønn alive og rød aktivitet ganger fem disker) som lyser og blinker... Har installert 5x 2GB i RAID 5, den medfølgende cden hadde ikke sw for ex50, men det lot seg enkelt finne på nett."jmicro hw raid manager" installert kjapt og enkelt. Via Min innebygde esata-kontroller fikk jeg kontakt med enheten og konfigurert ønsket RAID, men i diskbehandlingen fant jeg en disk med for liten størrelse og den lot seg ikke formatere. Satte inn det medfølgende esata-kortet som lot seg installere med driver fra nett og deretter var alt på plass og jeg har formatert og montert en 7.5TB disk:) Det eneste jeg savner er muligheten for å utvide RAID, jeg hadde tenkt å begynne med tre disker, for så å handle den fjerde og femte når plassen ble mangelfull. Siden den ikke støtter dette begynte jeg med fem disker, så får jeg bytte en og en med større med tiden. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 til lysdiodene: papir (i ønsket farge og tykkelse) samt tape... spørsmål: er det kun en sata-kontakt på baksiden av EX-50? Eller har du mulighet for å bruke en kontakt per disk (hvis du skulle ønske det)? Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 til lysdiodene: papir (i ønsket farge og tykkelse) samt tape... spørsmål: er det kun en sata-kontakt på baksiden av EX-50? Eller har du mulighet for å bruke en kontakt per disk (hvis du skulle ønske det)? Jeg gir f i lysdiodene, min står i boden... Men det burde ikke være grunn til ikke å kjøpe dingsen, de er lett tilgjengelige fra innsiden og lar seg sikkert klippe/evt maskere. Det er en eSata kontakt på baksiden, ingen sata kontakt. Fra PCen sin side ser du så mange disker som du har "laget" i boksen, dvs du kan ha tgre disker i raid5, to i raid 1 feks. Se Lian-Li produktside for bruksanvisning med fine skjermbilder fra SW. (Der ligger også link til swinstallasjon.) Hastigheten vil være begrenset til det man får til over en sata kontakt. Noen som har et program som enkelt tester skrive/lese hastigheten? Så kan jeg sikkert teste det. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Testresultater med ATTO: Skrivehastigheten er veldig ok, men syns det er rart at lesehastigheten er lavere en skrivehastigheten... Lenke til kommentar
svingen_the1 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hei! var det et "low profile" kort som følgte med? Grunnet til jeg spør er att jeg tenkte og bruke det på en pc som kun har low profile Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Vet du (eller kan du teste med en live cd) om denne boksen fungerer i linux? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Er det ikke mulig å utvide med en ekstra disk på denne boksen etter at en alt har satt opp raid-5? Dersom jeg nå begynner med 5x750GB, og bytter ut en og en til alle er av større kapasitet, vil den da automatisk utnytte plassen på de større diskene uten å miste data som alt var der? Altså, 5x750 GB byttes en og en til 5x2TB disker, vil jeg da få utnyttet full kapasitet uten å måtte overføre data og lage nytt array? Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 @svingen_the1 Jepp, kortet er lavprofil, men "metallbiten" det henger på er full størrelse. Jeg har også bare plass til lavprofil så jeg bøyde det til:), kan sikkert gjøres mer elegant... @Eremitten Jeg har egentlig lyst til å konvertere til linux på serveren min, så det skal jeg teste. Det følger med drivere og programvare til både linux og mac og pc. @svortevik Det du beskriver vil fungere, bytt en og en disk i eksisterende raid med større, og du vil til enhver tid ha totalkapasitet lik 4 ganger den minste disken (med fem disker totalt). Dvs at hvis du begynner med 5*750GB og har da 3 TB totalt, bytter deretter en og en med 2TB disker vil du med 4*2TB og 1*750GB fremdeles ha 3TB, men den dagen du bytter den siste disken til 2TB vil du hoppe til 8 TB totalt. Det som ikke går an er å utvide et raid med tre disker til et raid med fire disker. Lenke til kommentar
Ninjastealth Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Har kjøpt Lian Li EX-50. Det fulgte med en liten esata-kontroller, men jeg har Dell PERC 6/E kontroller med 8 sas/sata-kanaler, og bruker heller denne - problemet mitt var at jeg ikke hadde esata-kontakter, kun 2 stk Infiniband 8470 til 4xsata. Det er 1 esata-kontakt på baksiden, men man kan skru av backplanet slik at man kan koble en intern sata-kabel på innsiden - i tillegg sitter man igjen med en sata til esata adapter Det jeg likte dårlig var at strømforsyningen lager litt "surklelyd", så jeg er redd den har en feil - selv om den fungerer helt fint ellers. Kabinettet skal ha 12 volt 10 ampere, så om strømforsyningen ryker kan jeg sikkert bare klippe pluggen og ta den til en gammel pc-forsyning - må alltid ha en escape-route dersom mange terrabyte bare skulle forsvinne.. Kabinettet har overraskende lavt støynivå, og viften bakpå flytter mye luft, lavere støynivå enn en 3,5" harddisk som står på uten å lese/skrive. Tviler på at jeg ville hatt det stående i stuen med 5 disker i - det vil nok bråke en god del fra 5 disker i seg selv. Når man setter disker inn i kabinettet dukker de opp på raid-kontrolleren (dell perc6) med en sas-adresse - det er nok en fordel å markere diskene med adressen slik at man er helt sikker dersom en disk skulle ryke. Har bare testet med 1 disk (2TB WD Greenpower), den ligger på rundt 90-100gb på skriving, aner ikke hvordan den oppfører seg med 5 disker i raid på en skapelig kontroller. Uansett er nok dette mer et volumprodukt, ikke noe for høy ytelse. Man vil også være begrenset av sata-interfacet på rundt 300MB/s - trolig en god del lavere enn dette også i praksis. Det er nok ingenting i veien for å ha dynamiske raid osv, så lenge kontrolleren din støtter sas/sata multiplier og dynamisk raid - og man har gode muligheter i forhold til å koble den til både esata og sata. Lenke til kommentar
Ninjastealth Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Dell PERC 6/E kontrolleren ser bare 1 disk i Lian Li EX-50 kabinettet, så disk-kontrolleren er nok ikke kompatibel med sata multiplieren som står i dette kabinettet dessverre. Lurer på om andre har prøvd en annen hardware disk controller enn den som følger med? F.eks. noe fra Adaptec, 3Ware eller liknende? Lenke til kommentar
emp Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei, Er det mulig å bruke diskene på vanlig måte uten å sette opp raid? Trenger et kabinett som støtter dette slik at WHS kan ta seg av duplisering av data.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå