sallexandar Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Jeg har ikke spilt gitar på 20år og ønsker å starte på nytt. - har råd til å kjøpe en god universal el gitar som passer både til jass og rock. - i det siste har jeg prøvd en gibson sg standard på 9500kr, en nydelig esp eclipse les paul på 16000kr, og flere staratocastere og telecastere som jeg ikke synnes at de passer godt for jass. - har lyst til å prøve LTD EC-1000 VHB X, Duesenberg D-49 BL Black, Duesenberg D-49 HY Honey (http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2071#LargePicture) men de kan finnes bare på Internet. ESP-en er min favorit for tiden, men jeg er veldig interessert i deres mening om hvilken passer best blant de nevnte modellene og om kanskje dere har flere forslag? Takk for hjelp på forhånd Endret 16. januar 2010 av sallexandar Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 For å være helt bånn ærlig: Det er antagelig ikke veldig mange brukere her som har hatt gleden av å utforske et adekvat antall gitarer i prisklassen du opererer i. Tipsene du evt vil få vil således være svært subjektive, og i mindre grad basert på nøytral erfaring. Som alltid (uansett prisnivå): Nettbaserte anbefalinger er kun bokstaver. Bruk heller tiden din til å sjekke de aktuelle kandidatene first hand (gå i butikken og skjem deg ut med å spille alle de cheesy riffene du kan, uten å rødme - gå for den gitaren som treffer). Det finnes et urovekkende antall riff-meisters i 12-årsalderen her inne som har fått svært dyre gitarer til jul, og som har sånn ca intet erfaringsgrunnlag for å anbefale deg noe som helst. Men de vil gjøre det uansett! Og disse nyfrelste vil du ikke høre på. 15 000,- er en utrolig feit limit. Hadde jeg vært deg (og spilt i 25 år som meg) hadde jeg satset på minst to gitarer (el/el eller el/akk). Erfaringsmessig finnes det ingen gitar som gir deg alt i en pakke. Dessuten vil du før eller siden rammes av GAS, og da er det greit å ha noe å kvitte seg med uten at du står der med utsolgt-tryne. Lykke til! Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 For å være helt bånn ærlig: Det er antagelig ikke veldig mange brukere her som har hatt gleden av å utforske et adekvat antall gitarer i prisklassen du opererer i. Tipsene du evt vil få vil således være svært subjektive, og i mindre grad basert på nøytral erfaring. Som alltid (uansett prisnivå): Nettbaserte anbefalinger er kun bokstaver. Bruk heller tiden din til å sjekke de aktuelle kandidatene first hand (gå i butikken og skjem deg ut med å spille alle de cheesy riffene du kan, uten å rødme - gå for den gitaren som treffer). Det finnes et urovekkende antall riff-meisters i 12-årsalderen her inne som har fått svært dyre gitarer til jul, og som har sånn ca intet erfaringsgrunnlag for å anbefale deg noe som helst. Men de vil gjøre det uansett! Og disse nyfrelste vil du ikke høre på. 15 000,- er en utrolig feit limit. Hadde jeg vært deg (og spilt i 25 år som meg) hadde jeg satset på minst to gitarer (el/el eller el/akk). Erfaringsmessig finnes det ingen gitar som gir deg alt i en pakke. Dessuten vil du før eller siden rammes av GAS, og da er det greit å ha noe å kvitte seg med uten at du står der med utsolgt-tryne. Lykke til! +1 bra skrevet Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 +2 ESP Eclipse er en utrolig bra gitar. Får å få en tilsvarende Gibson må du HØYT opp i pris! Den låter veldig bra med seymour duncan alnico pro II pickups. Skulle gjerne prøvd med burst buckers pro også =) Hvis du skal spille rock/jazz vil jeg anbefale en serie av esp som heter paramout xtone, da modellen som heter PC-2V. Denne gitaren har samme halsen som Eclipse, men den er litt mer analog i lyden. Eclipse er mer rock/metal. Siden denne gitaren er semi hollow, har seymour duncan alnico II pickups og er sveiset sammen med 2 tone og 2 volum har du gode muligheter for å ratte deg til det meste. Du kan få den med stol isteden for bigsby også. Sjekk ut review eller ESP sidene. Gitar koster ca 14 i Norge, importerte den fra USA med kasse for litt over 6000 =) Verdt det! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Uten at jeg synes at noe av det som er skrevet så langt er noe annet enn riktig, vil jeg kanskje driste meg til å anbefale deg en gitar til Jazz og rock. Siden budsjettet ditt er såpass romslig, vil uansett det du velger i den prisklassen være en knallgitar. Du velger rett og slett på øverste hylle, og der er det bare godsaker. Denne er brukt, og her betyr det bare at det er ekstra mye gitar for pengene, og den irriterede "førsteskrapen" er unnagjort. http://www.vintagegitar.no/varekatalog/git...ibson-es-335-06 Denne gitaren har en lang tradisjon på å bli brukt til begge deler. Hvorvidt du liker den, aner jeg ikke, det er bare du som kan svare på det. Den fungerer knall til rock og jazz, det har mange dyktige gitarister bevist før deg. I tillegg er det et stykke nydelig håndarbeide, som ikke taper seg i verdi. Forhandleren kan også anbefales på det varmeste. Endret 23. januar 2010 av CastorFiber Lenke til kommentar
sallexandar Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 det var kanskje utålmodig av meg, men etter å ha ventet på deres svar i en uke, stoppet jeg å følge med den side. Da har jeg ikke lest fine instruksjoner som kom litt senere. Nå er det sent! For tre dager siden, kjøpte jeg en PRS MIra, helt ny på 13000. Den produserer en nydelig lyd. Hva synes dere om jeg tok feil? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Du fikk den billig. En PRS blir aldri feil. Ikke alle som liker PRS, men det er veldig få som sier det ikke er kvalitet. Gitaren er veldig anvendelig, og trolig av god kvalitet. Kanskje ikke så veldig "spennende", men en klassisk og velprøvd konstruksjon du kan ha glede av i veldig mange år. Den blir aldri umoderne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå