Qumad Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hvis man ser bort fra kometer/astroider som faller ned på jorden og massen av det som blir sendt opp i verdensrommet. Øker jorden sin masse? Jeg tenker at når ett tre vokser trenger det sollys og vann, når det etter X år dør råtner det og blir til jord. Produksjonen av denne massen som nå blir omgjort til jord krevde ingen masse når den ble produsert. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Vann er jo forsåvidt masse, så uten at jeg har noen andre dype tanker rundt dette, vil jeg tro at summen av massen som kommer av veksten til et tre, er lik en viss del av energien den får inn ved å konsumere vann og sollys i fotosyntesen. Husk at , hvor c er lik 1, og dermed kan ikke massen øke av seg selv. Se forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80%93energy_equivalence I tillegg har du http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_mass, som omhandler dette spørsmålet for alle systemer. Endret 16. januar 2010 av Araho Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Når enkelte hardføre planter, sopp og bakterier vokser, så er de med på å bryte ned fjellgrunn og sand. Derfor blir det stadig mer jordsmonn på planeten vår. Når vanlige planter vokser, så forbruker de deler av jordsmonnet og litt av lufta (spesielt CO2 og nitrogen) og lager plantematriale av disse stoffene. Når organismer dør og råtner kommer alle stoffene tilbake til henholdsvis jordsmonnet og lufta. Nettoeffekten er altså null. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvis man ser bort fra kometer/astroider som faller ned på jorden og massen av det som blir sendt opp i verdensrommet.Øker jorden sin masse? Jeg tenker at når ett tre vokser trenger det sollys og vann, når det etter X år dør råtner det og blir til jord. Produksjonen av denne massen som nå blir omgjort til jord krevde ingen masse når den ble produsert. Det aller meste av massen i et tre kommer fra vann og CO2 i lufta. Den samme massen returnerer til jorda og lufta når planten dør. Energien fra sollyset blir absorbert i energirike karbonforbindelser i plantene, i første rekke glukose. Denne energien bli enten videreført i næringskjeden, eller blir frigjort når planten brytes ned. (Den fysikken som kommer under får eventuelt noen fysikere arrestere meg på, eller bekrefte.) Hvis ett eller annet i næringskjeden ikke blir brutt ned, men lagres som f.eks olje, så har jorda blitt tilført masse fra sollyset. Denne massen kommer fra Einsteins kjente formel E=MC2. Hvis du gjør om på den får du m= E/C2. Massen som blir tilført er altså energien i bindingene i oljen, delt på lyshastigheten i andre. C=lyshastigheten= 300 000 000 m/s... Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det høres kansje rart ut, men jeg leste en gang i illustrert vitenskap at jordens masse øker med 100 millioner tonn hvert år som følge av rett og slett støv. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Det høres kanskje rart ut, men jeg leste en gang i illustrert vitenskap at jordens masse øker med 100 millioner tonn hvert år som følge av rett og slett støv. Jepp, sand, småsteiner og støv. Vi ser ofte dette nedfallet fra verdensrommet som stjerneskudd (meteorer), de fleste stjerneskuddene vi ser fare over himmelen er på størrelse med sandkorn. De fleste partiklene blir så varme i møtet med Jordas atmosfære at de rett og slett fordamper, og restene kommer ned som støv. Men hvis småsteinene er såpass store som fotballer og større, så rekker de ikke alltid å fordampe i atmosfæren, da treffer de bakken med et skikkelig smell (eller digert plask), dette kalles meteoritter. De er relativt sjeldne, de fleste faller ned i havet (som dekker 2/3 av Jorda) eller i øde områder. Og såvidt vi vet har kun ett menneske blitt drept de siste hundre årene av en sånn stein fra verdensrommet. Med flere millioner år i mellom faller det skikkelig digre steiner fra verdensrommet, en av de mest kjente er den som traff nordenden av Yukatan-halvøya i Mexico for ca 65 millioner år siden. Det er vanlig å tro at dette meteorittnedslaget og ettervirkningene av det utryddet dinosaurene. Dette var et skikkelig "fjell" med en diameter på minst 10 km. Det vil altså si at da den forrreste tuppen traff bakken så var bakenden fortsatt like høyt oppe som normal flyhøyde for innenlandsfly. Nedslagskraften har blitt beregnet til ca 100 millioner megatonn TNT. Kraterkanten har en diameter på ca 180 km. http://en.wikipedia.org/wiki/Yucatán_Peninsula http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_Crater Endret 18. januar 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå