finfyr Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Tidligere har 640*480 vært en standardstørrelse for bilder, spesielt når en skal legge ut på nett. Har nå en del bilder tatt med mitt 40D og bilder som dama har tatt med et Ixus-kamera. Legger ut bilder på en blogg, og resizer alle bilder til 640*480. Ser nå at det virker litt rart på mine bilder fra speilrefleksen. Så, finnes det noen annen anbefalt standardstørrelse som jeg kan resize til, eller bør jeg fortsette å resize 50% i slengen? Edit: dette er vel bare ren matematikk for den som kan dette.. Endret 16. januar 2010 av and_mit Lenke til kommentar
Kris Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Kameraet tar opp i 3888 x 2592 piksler Så du skal endre til 640 x 427 hvis jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Edit: dette er vel bare ren matematikk for den som kan dette.. Alt her i verden er ren matematikk Forholdet mellom høyde og bredde må være likt for at det skal bli riktig. Løser først for X og får at: setter X inn i den andre ligninga å finner høyden du skal bruke på bildene. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Ser nå at det virker litt rart på mine bilder fra speilrefleksen. Kompaktkamera og speilrefleks har som regel sensorer med litt ulikt bredd/høydeforhold. Går man i sjappa og skal ha print, vil Ixusen pase på f.eks. 10x13 cm mens dine passer på 10x15 cm. Jeg bruker forøvrig å ha bilder på nett i 800 px på lengste side. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 De aller fleste kompakte kameraer og samtlige (m)FT-kameraer fra Olympus har bildeforhold 4:3. De aller fleste digitale speilreflekskameraer og Leica S2 har bildeforhold 3:2. Så lenge du skalerer bredden likt (640px) bør det ikke være noe problem for bloggen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå