Gå til innhold

Hvilken distro skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil..

Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu??

Jeg brukte ZenWalk en stund og syntes det var lett og forstålig. Lett å installere og det er basert på Slackware.

Lenke til kommentar
I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil..

Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu??

Jeg brukte ZenWalk en stund og syntes det var lett og forstålig. Lett å installere og det er basert på Slackware.

fungerer det "ut av boksen"? jeg har ikke kunnskapen til å måtte installere drivere etc..

Lenke til kommentar

fungerer det "ut av boksen"? jeg har ikke kunnskapen til å måtte installere drivere etc..

Nå kjenner ikke jeg Ubuntu men jeg er veldig fornøyd med Mandriva, har brukt det siden det het Mandrake som jeg skifta til fra Red Hat 5.2, Mandriva er både brukervennlig og nybegynnervennlig,

Lenke til kommentar

Gentoo er ikke enklere som i "enkelt å få til å fungere". Det krever mer av brukeren om man velger Gentoo. Hvorvidt enklere er bedre er selvsagt et helt annet tema ;)

Men av distroer som er like enkle som Ubuntu er det bare å prøve Mint, Mandriva, og lignende "nybegynner-distroer". Xubuntu ville også vært et godt valg da den krever mindre ressurser av maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel skyte inn en anbefaling når vi først er i gang. Fedora 12 er flott og blått!

http://fedoraproject.org/en/get-fedora

Mandriva er også søtt!

Husk at flere Ubuntu-baserte distribusjoner "henger litt etter" da de ofte baserer seg på siste utgave av Ubuntu. Og en annet argument mot å velge noe som har noe som helst med Ubuntu å gjøre er politikken til Ubuntu og hvor lite de faktisk bidrar til community.

Ha en fin kveld!

Endret av Plankegang
Lenke til kommentar

siste Fedora er kompilert for i686 X86, ellers er det vel ikke mye å hente. Gnome er gnome, men ubuntu legger på litt ekstra bloat i forhold til Debian. Prøv heller å bytt skrivebordsmiljø til noe lettere, LXDE eller noe, brukergrensesnittet er ikke veldig uvant.

Lenke til kommentar
Sitter nå klar til å installere Fedora 12. Har ingen/lite erfaring med Fedora, så det blir spennende. Jeg er ikke voldsomt "god" på linux, så det blir interessant å se om alt fungerer greit etter install. Melder tilbake, så kanskje trådstarter vil teste.

Husk å legge til pakkebrønnene til RPMFusion. Det er et must når man kjører Fedora (syns jeg, ihvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...