numbnut Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil.. Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu?? Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil.. Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu?? Jeg brukte ZenWalk en stund og syntes det var lett og forstålig. Lett å installere og det er basert på Slackware. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil.. Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu?? Jeg brukte ZenWalk en stund og syntes det var lett og forstålig. Lett å installere og det er basert på Slackware. fungerer det "ut av boksen"? jeg har ikke kunnskapen til å måtte installere drivere etc.. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du kan jo også sjekke ut Xubuntu. En versjon av ubuntu bare at den er basert på Xfce som er mer lettdrevet. Du kan jo evt. Slå av alle animasjonseffektene i ubuntu. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 I dag bruker jeg Ubuntu 9.10 på en Dell D400 (Intel centrino 1,8ghz, 1,5gb ram). Win7 er raskere på maskinen enn Ubuntu. Uten tvil.. Hvilken distro skal jeg velge om jeg ønsker fart og det samme forståelige grensesnittet som Ubuntu?? Jeg brukte ZenWalk en stund og syntes det var lett og forstålig. Lett å installere og det er basert på Slackware. fungerer det "ut av boksen"? jeg har ikke kunnskapen til å måtte installere drivere etc.. Nå kjenner ikke jeg Ubuntu men jeg er veldig fornøyd med Mandriva, har brukt det siden det het Mandrake som jeg skifta til fra Red Hat 5.2, Mandriva er både brukervennlig og nybegynnervennlig, Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Noe med KDE............ hmmmmmmmmmmmm................ Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Spørs om du ikke har et driverproblem om Windows 7 uten tvil virker raskere. Jeg bruker begge deler og Windows 7 er definitivt ikke raskere enn Ubuntu. Har du ATI eller Nvidia grafikkort? Tror dessverre ikke det spiller så stor rolle hvilken distro du har, dersom drivere er problemet. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Som om Gentoo er like enkelt som Ubuntu, og fungerer ut-av-boksen ... Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Gentoo er enklere. dersom du mener Ubuntu fungerer ut av boksen så stiller du drøyt lave krav til operativsystemet ditt. men for folk som synes at Ubuntu er perfekt slik det er etter installasjonen - bruk nå Ubuntu. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Gentoo er ikke enklere som i "enkelt å få til å fungere". Det krever mer av brukeren om man velger Gentoo. Hvorvidt enklere er bedre er selvsagt et helt annet tema Men av distroer som er like enkle som Ubuntu er det bare å prøve Mint, Mandriva, og lignende "nybegynner-distroer". Xubuntu ville også vært et godt valg da den krever mindre ressurser av maskinen. Lenke til kommentar
Plankegang Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Jeg kan vel skyte inn en anbefaling når vi først er i gang. Fedora 12 er flott og blått! http://fedoraproject.org/en/get-fedora Mandriva er også søtt! Husk at flere Ubuntu-baserte distribusjoner "henger litt etter" da de ofte baserer seg på siste utgave av Ubuntu. Og en annet argument mot å velge noe som har noe som helst med Ubuntu å gjøre er politikken til Ubuntu og hvor lite de faktisk bidrar til community. Ha en fin kveld! Endret 27. januar 2010 av Plankegang Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 FInnes det noen distroer man kan installere "inni" windows slik som med Ubuntu? Lenke til kommentar
Plankegang Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ved hjelp av programvare som VirtualBox eller qemu kan du kjøre en virtuell maskin i windows. Jeg kan anbefale VirtualBox, da det er enklere enn qemu. http://www.virtualbox.org/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Alt Ubuntu basert støtter Wubi. Og det finnes noe aka wubi flytende rundt også, hva det nå heter. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 FInnes det noen distroer man kan installere "inni" windows slik som med Ubuntu? Du kan gjøre det med alle distroer. Det krever berre littegranne meir av brukaren vist installasjonsmediet ikkje har ein rutine for det. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 siste Fedora er kompilert for i686 X86, ellers er det vel ikke mye å hente. Gnome er gnome, men ubuntu legger på litt ekstra bloat i forhold til Debian. Prøv heller å bytt skrivebordsmiljø til noe lettere, LXDE eller noe, brukergrensesnittet er ikke veldig uvant. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Sitter nå klar til å installere Fedora 12. Har ingen/lite erfaring med Fedora, så det blir spennende. Jeg er ikke voldsomt "god" på linux, så det blir interessant å se om alt fungerer greit etter install. Melder tilbake, så kanskje trådstarter vil teste. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Sitter nå klar til å installere Fedora 12. Har ingen/lite erfaring med Fedora, så det blir spennende. Jeg er ikke voldsomt "god" på linux, så det blir interessant å se om alt fungerer greit etter install. Melder tilbake, så kanskje trådstarter vil teste. Husk å legge til pakkebrønnene til RPMFusion. Det er et must når man kjører Fedora (syns jeg, ihvertfall). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå