Gå til innhold

Hva er vitsen med så mange fokuspunkter?


Anbefalte innlegg

Etter min mening så kan man nærmest aldri få nok fokuspunkter. En ting er at "focus tracking" fungerer bedre jo flere fokuspunkter man har.

 

Et annet poeng er at man kan sette fokus eksakt der man vil. Når man tar bilder med ekstremt tynn DOF så kan man nemlig ikke uten videre fokusere med midterste fokuspunkt og så rekomponere bildet, da vil fokus nemlig flytte seg. Også når man bruker stativ så denne teknikken lite brukbar.

 

Er litt usikker på hva du egentlig mener? Flytter man på det faste "siktet" vil jo det naturlige være at målet er utav kornet? Men på mange hus kan man jo flytte det ene fokuspunktet der man selv vil ha det, ihvertfall på mine canonhus.

 

Når en bruker alle fokuspunktene og ikke målet er fremst eller er lite i forhold til omgivelsene føler jeg at det lett blir feilfokus - for autofokusen leter kjapt etter dominans/eller nærmeste objekt dersom den får bestemme helt fritt selv. Noe annet er jo ikke å vente da den ikke har mulighet for å motta tankeoverføring.

 

Tor

 

Forstår ikke at det skal være vanskelig å forstå hva jeg skriver her?

 

Det jeg mener er selvsagt ikke at selv om jeg har mange fokuspunkter å velge mellom så lar jeg kameraet velget hvilke(t) som skal brukes. Nei, jeg vil selv velge hvilket fokuspunkte som skal brukes.

 

Og som jeg skriver så er teknikken med å bruke midterste fokuspunktet, for så å fokusere på det man vil ha i fokus og så rekomponere bildet slik at man får det utsnittet man vil ha, ofte en dårlig teknikk.

 

Tenk det for eksempel at du skal ta et portrettbilde fra ca midjen og opp. Øynene, som man som en hovedregel bør fokusere på, vil da være innenfor den øverste tredjedelen av billedutsnittet. Bruk blender 1.4-1.8 og midterste fokuspunkt og fokuser på øynene, rekomponer slik at du får et utsnitt fra ca midjen og opp og ta bildet.

 

Hva har skjedd? Ja nettopp, øynene er ikke lengre i optimal fokus. Og hvorfor? Enkel matematikk, DOF er veldig tynn og fokusplanet endrer seg når man vinkler kameraet bare ørlite, som man må for å fokusere på øynene og så rekomponener.

 

Det var altså dette jeg mente, var det mere klart nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et enkelt eksempel: Dersom du skal ta et fullfigursbilde av en person, velger du et fokuspunkt på siden for enklere å fokusere på øynene. Eller om du tar bilder av et brudepar; da velger du fokuspunkt på "brudesiden" for lettere å fokusere korrekt (bruden er viktigst).

 

Det er naturligvis mange andre årsaker til at kameraer har mange fokuspunkter, men der har du et praktisk eksempel.

 

Edit: Spook var kjappere på utløserknappen. :)

Endret av EC
Lenke til kommentar
Etter min mening så kan man nærmest aldri få nok fokuspunkter. En ting er at "focus tracking" fungerer bedre jo flere fokuspunkter man har.

 

Et annet poeng er at man kan sette fokus eksakt der man vil. Når man tar bilder med ekstremt tynn DOF så kan man nemlig ikke uten videre fokusere med midterste fokuspunkt og så rekomponere bildet, da vil fokus nemlig flytte seg. Også når man bruker stativ så denne teknikken lite brukbar.

 

Er litt usikker på hva du egentlig mener? Flytter man på det faste "siktet" vil jo det naturlige være at målet er utav kornet? Men på mange hus kan man jo flytte det ene fokuspunktet der man selv vil ha det, ihvertfall på mine canonhus.

 

Når en bruker alle fokuspunktene og ikke målet er fremst eller er lite i forhold til omgivelsene føler jeg at det lett blir feilfokus - for autofokusen leter kjapt etter dominans/eller nærmeste objekt dersom den får bestemme helt fritt selv. Noe annet er jo ikke å vente da den ikke har mulighet for å motta tankeoverføring.

 

Tor

 

Forstår ikke at det skal være vanskelig å forstå hva jeg skriver her?

 

Det jeg mener er selvsagt ikke at selv om jeg har mange fokuspunkter å velge mellom så lar jeg kameraet velget hvilke(t) som skal brukes. Nei, jeg vil selv velge hvilket fokuspunkte som skal brukes.

 

Og som jeg skriver så er teknikken med å bruke midterste fokuspunktet, for så å fokusere på det man vil ha i fokus og så rekomponere bildet slik at man får det utsnittet man vil ha, ofte en dårlig teknikk.

 

Tenk det for eksempel at du skal ta et portrettbilde fra ca midjen og opp. Øynene, som man som en hovedregel bør fokusere på, vil da være innenfor den øverste tredjedelen av billedutsnittet. Bruk blender 1.4-1.8 og midterste fokuspunkt og fokuser på øynene, rekomponer slik at du får et utsnitt fra ca midjen og opp og ta bildet.

 

Hva har skjedd? Ja nettopp, øynene er ikke lengre i optimal fokus. Og hvorfor? Enkel matematikk, DOF er veldig tynn og fokusplanet endrer seg når man vinkler kameraet bare ørlite, som man må for å fokusere på øynene og så rekomponener.

 

Det var altså dette jeg mente, var det mere klart nå?

 

Ok, jeg har liten erfaring med portrett/studioforhold. Med 50D bruker jeg mye midtre punktet på fugler, på 7D en gruppe fokuspunkter i midten(oftest) som veksler innbydes selv. Når det gjelder fugler som er såpass nær at man da fokuserer på øynene og jeg bruker midtre punktet på 50D og vil rekompe, så bare slipper jeg opp og tar en ny kjapp fokus. Det er raskere gjort enn fortalt og jeg oppnår da blink og rett fokus (noe annet er jo at fugler ikke har vett til å stå i ro). På 7D er ikke det nødvendig da den skifter straks selv innen den gruppen punkter jeg har valgt og dermed er det slingringsmonn nok om jeg rekomper litt eller fuglen beveger seg, rett fokus er der hele tiden.

 

Men dette er andre forhold å fotografere under enn det du nevner.

 

Tor

Lenke til kommentar
Er ikke så lett dette ;)

Jeg vet om folk som tror at flere fokuspunkter sørger for at fler ting da blir i fokus i bildet! Både nære og fjerne ting, SAMTIDIG :D

Og hvorfor ikke? Det står ingenting i bruksanvisningen om at det ikke er sånn!

Så aldri undervurder uvitenhet...

 

Setter du kamera i rette modus, "A-Dep" på Canon, så prøver kamera å få flere ting i fokus samtidig ved hjelp av liten blenderåpning.

 

Det står nok i bruksanvisningen at kamera vil normalt bruke det fokuspunktet som får treff på det som er nærmest kamera.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...