Aceface Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne her, men jeg tror dette var riktig. Jeg begynner på VGS etter sommeren, og som tittelen sier har jeg noen spørsmål ang. den bærbare PC-en man får utdelt når man begynner (i Hordaland). Jeg har fått med meg at man må betale 800kr i VG1 og VG2 for å leie den. Så spørsmålene mine er: - Er det noen som vet hva slags PC det er snakk om? Det holder å poste modellnavnet, så finner jeg spesifikasjonene selv - Hvilket operativsystem leveres den med? - Har hørt at skolen i noen fylker oppbevarer PC-en man leier på skolen i sommerferien ol. Gjelder dette i Hordaland? - Betaler fylket noen form for kompensasjon dersom man kjøper PC-en selv? Håper noen kan svare meg på dette selv om det fortsatt er mer enn et halvt år igjen Lenke til kommentar
operg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Dette er spesifikasjonene for maskinen som ble utlevert til de elevene som begynte i første klasse i 2009. Selv bruker jeg ikke denne maskinen, men en 2 år eldre modell som vi fikk da vi begynte på VGS. Så vidt jeg forstår oppgraderer de til en nyere modell hvert år (kanskje annet hvert år), og den laptopen som jeg bruker (førstegenerasjons) er betydelig svakere enn denne laptopen. Derfor vil nok ikke den laptopen du vil få utlevert være lik den fra 2009. Modellen er HP 6735b (sannsynligvis ganske så modifisert) AMD Turion X2 Dual Core 2,20 Ghz 2.74 GB RAM DVD-brenner ATI Radeon HD 3200 (sannsynligvis integrert) Laptopene leveres med Windows XP (det er riktignok en mulighet for at din maskin som du får utlevert i 2010 heller leveres med Vista eller 7, så ikke ta det for gitt at den har XP). Programvare som følger med er Microsoft Office og Maple. Sistnevnte brukes i matteundervisningen i stedet for grafkalkulator (grafkalkulator er fremdeles lov å bruke hvis man ikke ønsker å bruke Maple) - hvis du kjøper laptop selv må du kjøpe en grafkalkulator som fort havner på over 1000 kr. Du kan beholde laptopen din i ferier. Vi fikk beskjed om at der var en mulighet for at de måtte ta inn PC-ene våre i enkelte ferier for å oppgradere programvaren, men i løpet av de 2,5 årene jeg har hatt laptopen min har ikke dette skjedd. Nei, fylket betaler ikke for laptop som kjøpes utenom denne ordningen. Husk også at hvis du kjøper laptop selv må du kjøpe en grafkalkulator ved siden av. Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Det høres ganske så greit ut. Takk for utfyllende svar også^^ Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Den jeg fikk var en Dell E6500 med Intel P8600 2.4Ghz, nVidia NVS160m, 4Gb ram og Vista Business .... Jeg måtte ikke betale noe låne gebyr greier. Også fikk med 85Wh 9cell batteri ..... De bytter ut laptopene hvert andre år, iværtfall sånn på skolen jeg går på ... Vi bruker Openoffice, Mathtype og GeoGebra Endret 16. januar 2010 av The Ghost Lenke til kommentar
operg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Hvert fylke har sin egen PC-avtale, og når du går på Andøya VGS har du selvsagt ikke samme PC som de som går på skole i Hordaland... Endret 16. januar 2010 av operg Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hordaland ja Er vel bare jeg som er for trøtt, husker ganske godt at jeg leste Nordland Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Tror at man kan få såkalt PC-stipend også, på noen tusenlapper, men da "eier" på en måte skolen din PC, i den forstand at de kan overvåke og installere egen programvare på den. Men jeg er ikke helt sikker. Noen fylker har hvertfall det, men om det omfatter Hordaland tør jeg ikke si sikkert. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hordaland har så vidt jeg vet ikke noen slik ordning. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 litt seint men kan svare på et par spørsmål Jeg begynner på VGS etter sommeren, og som tittelen sier har jeg noen spørsmål ang. den bærbare PC-en man får utdelt når man begynner (i Hordaland). Jeg har fått med meg at man må betale 800kr i VG1 og VG2 for å leie den. husker ikke helt summen for i år men var rundt 800-1000kr så 500kr ekstra om elevene vil kjøpe ut/beholde maskinen etter videregående. i år var forsikring på maskinene inkludert i summen hvor det dekkes et uhell pr skoleår som knust skjerm etc, antar det vil bli samme i skoleåret 2010/2011 også men ikke noe jeg kan si med sikkerhet. - Er det noen som vet hva slags PC det er snakk om? Det holder å poste modellnavnet, så finner jeg spesifikasjonene selv Modellene for skoleåret 2010/2011 er enda ikke bestemt, antar hp eller lenovo men akkurat modeller tror ikke jeg kommer før i mai når de skal bestilles. - Hvilket operativsystem leveres den med? Maskinene leveres med Windows xp professional. - Har hørt at skolen i noen fylker oppbevarer PC-en man leier på skolen i sommerferien ol. Gjelder dette i Hordaland? For hordaland tar skolene ikke inn maskinene i ferien med unntak om store forandringer i programvarepakken skolen bruker hvor de har mulighet for be om alle maskinene innlevert for reinstallering, men dette er noe hver skole selv avgjør. - Betaler fylket noen form for kompensasjon dersom man kjøper PC-en selv? i år hadde du muligheten for og bruke privatpc såfremt den hadde xp professional og tilsvarte elevpcn sine specs eller bedre, om dette også gjelder for skoleåret 2010/2011 kan ikke jeg si med sikkerhet. Lenke til kommentar
oyvind93 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 går det ann å spille mw 2 på hp 6735b som du før i hordaland? minste krav til mw 2: • Hard Drive Requirements: 16 GB free hard drive space • Operating System: Windows Vista/XP (but Win 7 will be compatible) • CPU: AMD 64 3200+ or Intel Pentium 4 3.0GHz or better • RAM: 512 MB RAM (XP) / 1 GB RAM (VISTA) / (Assume 1 GB RAM for Win 7) • Video Card: Shader 3.0 or better 256 MB nVidia GeForce 6600GT / ATI Radeon 1600XT or better Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå