Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får klager fra naboen om bråk

Krissern_

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg bor i leilighet med en slitsom dame over meg. Hver gang jeg spiller musikk og skrur opp bassen ett hakk over det normale hopper hun hardt i gulvet. Dette gjør hun nesten med det samme jeg setter musikken på. Hun gjør det samme hvis jeg spiller gitar, både el- og kasse-, og her også med en gang jeg tar de fram. Selv om jeg ikke spiller høyt altså.

Hun har stua si over rommet mitt, der jeg "bråker".

En gang kom hun ned og klagde til moren min og sa det var umulig å ha en samtale i stua hennes og sånt. Bare løgn. Kan fint ha en lav samtale inn på mitt eget rom, og tviler på at musikken blir forsterket på vei opp.

Min mor har vært inne hos henne og sier hun nesten ikke har møbler og ingen bilder på veggene slik at det blir veldig ekko inne hos henne, noe som ikke er min skyld :)

Det er altså ikke om kvelden en gang dette her. Etter klokka ti lager jeg ikke noen form for lyd i det hele tatt. Hun kan finne på å klage klokka to på dagen eller sju på kvelden. Tiden har altså ingenting å si.

Det jeg lurer på er hva slags rettigheter vi har? Er det jeg gjør ulovlig, eller har hun ingen lover bak seg når hun klager midt på dagen?

Vi bor altså i et borettslag, og jeg har to andre leiligheter rundt rommet mitt. Ett over og ett på siden, men hun er den eneste som klager.

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borettslag? Få eieren av leiligheten din (moren) om å sende brev til styret, og spør hvordan dem stiller seg til dette.

Jeg er så heldig at jeg kan høre at naboen over meg ser på NRK-kveldsnyheter. Men det plager ikke meg nevneverdig. Hun er vel snart 90år, hun må jo få høre TVen tenker jeg. Men hun klager heller ikke hvis jeg spiller relativt høyt en lørdagskveld, så da klager ikke jeg til henne heller.

Lenke til kommentar

Jeg bor i 4manns bolig, og sliter litt med ei nabokjerring selv. Hu vedsiden av klager hver eneste gang jeg har fest eller ser film. Og jeg spiller ikke så veldigt høyt, men oppfører seg som hun er allergisk mot lyd. Men det er greit at hu har venninner over og gauler til singstar, det er jo helt normalt.. haha :p

De 2 andre naboene sier ingenting, bare at de hører litt dunking av og til. Men det er jo helt normalt en gang iblant på lørdager, så de bryr seg ikke om det.

Slitsomt med slike naboer, jeg bryr meg bare mindre og mindre om henne. Det har seg jo slik at det skal være stille etter 23 til 07. Og hvis hu da ringer på en lørdagskvell klokken 20:30 og klager så får det bare være.

Du flytter ikke inn i en 4mans bolig eller lelighetskompleks og lignende hvis du ikke tåler litt lyd fra de rondt deg en gang i blandt. Da får du jaggu flytte på landet!

Lenke til kommentar

Be henne om å brenne i helvette.

For at et styre skal ta noen nevneverdige tiltak for en klage fra en beboer pga bråk må det være enten mye bråk eller klager fra flere enn en beboer. Nettopp for at sånne folk ikke skal få "styre" et sameie.

Når hun bor i et borettslag må hun forstå at hun avogtil kan høre andre mennesker i sameiet også...

Det er bare sånn det er.

Så lenge ikke noen av de andre naboene dine også klager er det bare å klemme til å be a å ryke å reise... :)

Lenke til kommentar

Du spiller musikk med bassen skudd opp. Du spiller el-gitar. Dette skjer ofte og til alle tider på dagen. Naboen din er tydeligvis plaget og har klaget gjentatte ganger. Men det er "ikke høyt altså". Hun har superhørsel. :roll:

Antakeligvis har borettslaget regler for å forhindre bråkete drittsekk-oppførsel. Men uansett bør du skaffe deg et par hodetelefoner og slutte å fokusere på hvor mye du kan slippe unna med å trakassere naboen.

Lenke til kommentar
Heisann :)

Jeg bor i leilighet med en slitsom dame over meg. Hver gang jeg spiller musikk og skrur opp bassen ett hakk over det normale hopper hun hardt i gulvet. Dette gjør hun nesten med det samme jeg setter musikken på. Hun gjør det samme hvis jeg spiller gitar, både el- og kasse-, og her også med en gang jeg tar de fram. Selv om jeg ikke spiller høyt altså.

Hun har stua si over rommet mitt, der jeg "bråker".

En gang kom hun ned og klagde til moren min og sa det var umulig å ha en samtale i stua hennes og sånt. Bare løgn. Kan fint ha en lav samtale inn på mitt eget rom, og tviler på at musikken blir forsterket på vei opp.

Min mor har vært inne hos henne og sier hun nesten ikke har møbler og ingen bilder på veggene slik at det blir veldig ekko inne hos henne, noe som ikke er min skyld :)

Det er altså ikke om kvelden en gang dette her. Etter klokka ti lager jeg ikke noen form for lyd i det hele tatt. Hun kan finne på å klage klokka to på dagen eller sju på kvelden. Tiden har altså ingenting å si.

Det jeg lurer på er hva slags rettigheter vi har? Er det jeg gjør ulovlig, eller har hun ingen lover bak seg når hun klager midt på dagen?

Vi bor altså i et borettslag, og jeg har to andre leiligheter rundt rommet mitt. Ett over og ett på siden, men hun er den eneste som klager.

Takk for svar :D

Jeg kjenner meg selv igjen i denne situasjonen.

De jeg leide av først her i Steinkjer klagde på ALT men de klagde ikke til meg, de klagde til mutra. Vel, jeg kunne ikke ha besøk, kunne ikke spille musikk eller se på TV. Enden på visa ble at jeg ble kasta ut... :hmm: Det rare var at jeg "bråka" aldri etter klokka 8 om kvelden og var alltid i seng med alt avskrudd lenge før klokka 11...

Lenke til kommentar
Du spiller musikk med bassen skudd opp. Du spiller el-gitar. Dette skjer ofte og til alle tider på dagen. Naboen din er tydeligvis plaget og har klaget gjentatte ganger. Men det er "ikke høyt altså". Hun har superhørsel. :roll:

Antakeligvis har borettslaget regler for å forhindre bråkete drittsekk-oppførsel. Men uansett bør du skaffe deg et par hodetelefoner og slutte å fokusere på hvor mye du kan slippe unna med å trakassere naboen.

Tror du misforstår litt her. Forleden dag kom jeg hjem klokka seks på dagen, og satte på en sang på helt vanlig volum, og da mener jeg ikke høyt. Fikk ikke spilt to minutter av sangen en gang før hun hoppa i gulvet. Om hun har bestemt seg for å sove i stua si på denne tiden av døgnet, og regner med at det skal være 0 decibel hos alle naboer, er ikke det mitt problem. Jeg er ikke en liten drittsekk som setter på megahøyt og tenker at ingen vil reagere. Hvis jeg hadde hatt så høyt ville de andre i leiligheten også reagert.

Det skjer ikke konstant hele dagen slik som du antyder, men det er ingen faste tider jeg spiller musikk.

Jeg blir irritert når folk kommer og begynner å kjefte på en person som bare spør om noen lover. Kjempemorsomt med den sarkasmen i begynnelsen også altså. Hvis du ikke har noe nyttig å komme med kan du la være å skrive.

Lenke til kommentar

Uavhengig av lover og regler er det noe som heter normal folkeskikk. Bor man tett feks. i et borettslag eller boliger som dekker flere mennesker, skal man ta hensyn.

Jeg hadde selv naboer for noen år siden som ga fult faen i hvordan de oppførte seg og spilte musikk til alle døgnets tider med tilhørende bråk og spetakkel, dette gikk meg så på nervene at jeg måtte flytte. De hjalp heller ikke å snakke til de, eneste man oppnådde var at de synes det var enda mer morsomt å terrorisere.

Sier ikke at så er tilfellet i denne saken, men hvorfor lage så mye show ut av det? Hvorfor ikke bare plugge i et headsett eller ikke spille så høyt. En basskasse er et helvete i et borettslag. Du burde således ikke la mora di ordne opp for deg når det kommer klager. Oppfør deg som en mann og snakk med vedkommende selv når vedkommende kommer å banker på døra.

Tenk om dere kan bli enige om saken?

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Problemet her, er at de fleste av oss kommer med antagelser. At trådstarter hører på musikk, og spiller gitar, betyr ikke at trådstarter har volumet skrudd på 120 dB. At det skal være stille til alle døgnets tider er et urimelig krav fra naboen. De fleste kommuner har bestemmelser som sier at det skal være stille på natta, med andre ord mellom 23:00 og 07:00.

Det trådstarter må gjøre, er å kreve at han og utleier får gå på befaring med det lydnivået som det oftest klages over. Innklagede part har krav på å kunne utbedre problemet, noe som ikke er mulig uten å kunne sjekke problemet selv.

Selv sliter jeg med en lignende situasjon, hvor nabo over meg klager over bråk til alle døgnets tider. Jeg ga krav til utleier (som bor i leilighet ved siden av meg) om at jeg skulle få tilgang til klagers bolig, sånn at jeg og utleier kunne sjekke problemet. Det viste seg at leietager hadde fjernet teppet som lydisolerte etasjene. Problemet var da ikke mitt problem, da leier hadde skapt problemet selv.

Lenke til kommentar
Uavhengig av lover og regler er det noe som heter normal folkeskikk. Bor man tett feks. i et borettslag eller boliger som dekker flere mennesker, skal man ta hensyn.

Jeg hadde selv naboer for noen år siden som ga fult faen i hvordan de oppførte seg og spilte musikk til alle døgnets tider med tilhørende bråk og spetakkel, dette gikk meg så på nervene at jeg måtte flytte. De hjalp heller ikke å snakke til de, eneste man oppnådde var at de synes det var enda mer morsomt å terrorisere.

Sier ikke at så er tilfellet i denne saken, men hvorfor lage så mye show ut av det? Hvorfor ikke bare plugge i et headsett eller ikke spille så høyt. En basskasse er et helvete i et borettslag. Du burde således ikke la mora di ordne opp for deg når det kommer klager. Oppfør deg som en mann og snakk med vedkommende selv når vedkommende kommer å banker på døra.

Tenk om dere kan bli enige om saken?

e: leif

Hun banka på døra en gang jeg ikke var hjemme, dvs når det garantert var null bråk :)

Takk for det Dragen :D Jeg skal komme meg inn til henne ;)

Lenke til kommentar
Borettslag? Få eieren av leiligheten din (moren) om å sende brev til styret, og spør hvordan dem stiller seg til dette.

Jeg er så heldig at jeg kan høre at naboen over meg ser på NRK-kveldsnyheter. Men det plager ikke meg nevneverdig. Hun er vel snart 90år, hun må jo få høre TVen tenker jeg. Men hun klager heller ikke hvis jeg spiller relativt høyt en lørdagskveld, så da klager ikke jeg til henne heller.

hihi den har jeg også, men syntes bare det er søtt. Fra kl 19 så er det NRK på høyt over her :)

Borettslag har alltid regler for når det skal være stille. Bare pass på å holde disse, så kan hun ikke si noe som helst. Men hjelper nok ofte å ta en prat med henne?

Lenke til kommentar

Tydeligvis ei vrang dame.

Jeg sier. Skrik og rop så inni helvette te a at hun aldri noensinne vil prate med deg pga din ufyselige oppførsel osv.. Sørg for å lire av deg all frustrasjon som hun har skapt for deg så lenge du kan huske.

Det kalles godt naboskap, evt en god liten nabokrangel... :p

Sum: Hun er vrang og klager i ett strekk, du kjefter og skjeller ut damen etter alle kunstens regler og etter et meget høyt og fint volum med resultat at du blir kvitt henne som problem.

Ikke særlig modent, men hva skal a liksom gjøre da??

Skrive brev til styre om at beboer i nr.. skjelte meg ut.. buhu... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...