SaitekQ Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Kan jeg saksøke noen som kopierer feks en tekst jeg har skrevet, der jeg har skrevet, "Copyright© 2010 Thomas ****** ®. All Rights Reserved" på? Jeg mener man må søke om patent for det, mens en kompis mener at det holder å skrive Copyright. Endret 16. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du trenger ikke patent, ikke engang Copyright skrevet inn, det er forfatterens eneste eie helt til han sier noe annet som f.eks "dette er gratis til bruk i alle sammenhenger". Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du trenger ikke patent, ikke engang Copyright skrevet inn, det er forfatterens eneste eie helt til han sier noe annet som f.eks "dette er gratis til bruk i alle sammenhenger". Kilder? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du trenger ikke patent, ikke engang Copyright skrevet inn, det er forfatterens eneste eie helt til han sier noe annet som f.eks "dette er gratis til bruk i alle sammenhenger". Kilder? ja: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du trenger ikke patent, ikke engang Copyright skrevet inn, det er forfatterens eneste eie helt til han sier noe annet som f.eks "dette er gratis til bruk i alle sammenhenger". Kilder? ja: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html Takk. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) ... "Copyright© 2010 Thomas ****** ®. All Rights Reserved" ...Jeg tviler på om du bruker ® symbolet rett. Det står for "Registered Trademark". Hvis du ikke har registrert varemerket noe sted skal ikke det symbolet brukes. Du kan bruke ™ hvis du mener ordet er et (uregistrert) varemerke. http://www.patentstyret.no/no/Varemerke/Of...lte_spoersmaal/ Endret 16. januar 2010 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Både du og kompisen din har feil. Du har automatisk alle rettigheter på din side når du skaper et åndsverk. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Både du og kompisen din har feil. Du har automatisk alle rettigheter på din side når du skaper et åndsverk. Selvsagt, men det er ikke registrert uten videre. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det trengs ikke registreres. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Så visst jeg finner en tekst på internett, der det ikke står noe navn eller noe.. Så kopierer jeg den og bruker den som innlevering på skolen, kan vedkommende plutselig si at det var hans å saksøke meg? Edit: Dette var et eksempel! Endret 16. januar 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Men da må jo han ha et bevis for at det er hans. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 man vinner aldri frem i en rettsak om man ikke har bevis. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Men da må jo han ha et bevis for at det er hans. At ting ikke kan bevises, betyr ikke at det ikke har skjedd. Er det lovlig å kjøre for fort om ingen ser deg? Det kan jo ikke bevises at du har kjørt for fort. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Men da må jo han ha et bevis for at det er hans. At ting ikke kan bevises, betyr ikke at det ikke har skjedd. Er det lovlig å kjøre for fort om ingen ser deg? Det kan jo ikke bevises at du har kjørt for fort. Men man kan heller ikke dømmes. Lenke til kommentar
turak Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Du kan godt bruke teksten med mindre den person har spesifisert at den ikke skal brukes, siden den person har "gitt" den til offentligheten gjennom internett, men det er fremdeles den persons verk, så navnet til opphavs personen skal stå der med mindre den person har gitt utrykk for at det ikke er ønsket : ) Lykke til for og si det sånn. Vis du virkerlig er interessert i dette burde du bare lese hele loven som ble linket tidligere. Lenke til kommentar
Foror Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Kan man unngå å bryte copyright hvis man tar en tekst der det ikke er spessifisert om copyright etc. hvis man legger til kilde og at det er en annens arbeid? Forøvrig ikke smart å levere en stil der du skriver på slutten at det ikke er ditt arbeid . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå