Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Sliter ved oppstart. Mistenker HK

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Opplevde plutselig her en dag at jeg fikk CMOS checksum error ved boot. Etter dette har ikke alt vært ved sitt normale. Jeg har ikke hatt noen endringer i HW eller SW av betydning over hodet.

Tidvis når jeg skrur på PC'n så ser det ut til at begge diskene mine starter og alle kabinettviftene snurrer utenom én. Etter dette skjer det ingenting. Tastatur lyser ikke, mus lyser ikke, vifte på skjermkort snurrer ikke(Blir da heller ikke noe bilde på skjerm) og så er det denne ene kabinettviften som ikke snurrer(Ja, jeg har testet med en annen vifte også). Denne ene kabinettviften "napper" i det jeg skrur på maskinen, men fortsetter ikke å snurre.

Har prøvd å flytte på cmos-jumperen, men varierende hell. Om den booter(Med tastatur, skjermkort etc. i gang), så booter den med vedlagt feilmelding:

post-57766-1263673015_thumb.jpg

Skjønner ikke helt hva som kan være galt. Finner det også høyst snodig at det er én kabinettvifte som ikke vil snurre. Kan hovedkortet ha tatt delvis kvelden? Noen ideer om hva jeg kan foreta meg?

Ser det står "Floppy disk(s) fail (40)" ved boot. Floppy har jeg ikke hatt på flere år.

Noe av HW'n:

Hovedkort:XFX nForce 680i LT SLI

CPU: Intel Core2 Quad Q6600

Skjermkort: XFX GeForce GTX 260

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer når du trykker F1, booter den fra hdd da, og har du operativsystemet på ide eller sata disken?

Har du sjekket signal og strøm kablene til hdd, eller prøvd å bytte dem?

Den viften som stopper, er den koblet til hovedkort, eller bare til psu(tenkte hvis det er noe feil med psu).

Har du noe som heter "Halt On" under "Standard CMOS Features" i bios, sett denne til "All But Diskette/Floppy", og hvis du har Diskette eller Floppy i boot priority, så fjern den!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Hva skjer når du trykker F1, booter den fra hdd da, og har du operativsystemet på ide eller sata disken?

Tenker du når jeg er på skjermbildet som er vedlagt? Da booter den helt fint. OS er på ide-disken.

Har du sjekket signal og strøm kablene til hdd, eller prøvd å bytte dem?

Har ikke prøvd å endre noe i oppsettet. Den booter som sagt helt fint OM jeg kommer til vedlagt skjermbilde. Finner begge diskene i windows.

Den viften som stopper, er den koblet til hovedkort, eller bare til psu(tenkte hvis det er noe feil med psu).

Absolutt alle viftene mine er koblet til hk, da med untak av skjermkortet og psuen sine egne.

Har du noe som heter "Halt On" under "Standard CMOS Features" i bios, sett denne til "All But Diskette/Floppy", og hvis du har Diskette eller Floppy i boot priority, så fjern den!

"Halt On" er satt til "All But Keyboard".

Du må slå av floppy disk i bios, det er derfor du får feilmelding og du ikke får starta maskinen.

Om du tenker på når jeg er ved vedlagt skjermbilde, så er det jo greit nok at maskinen stopper opp(F1 to continue) siden floppy ikke er tilkoblet.

Problemet her er at jeg må flytte cmos-jumperen hver gang jeg vil ha på maskinen. Om jeg ikke flytter den vil kun kabinettviftene starte(Utenom en) + harddiskene. Ellers er det null tegn til liv. Får ikke skjermbilde og tastatur/mus lyser ikke.

Om jeg trykker meg inn i bios når maskinen faktisk vil gi meg bilde(+tastatur, mus, etc) kan jeg gå inn og disable floppy, men når jeg saver og quiter og maskinen skal starte på nytt skjer det: Kun kabinettvifter starter + harddiskene. Null liv ellers og jeg må flytte jumperen. Og da er det igjen samme gamle: CMOS error + floppy fail.

Noen anbefalinger på hva jeg kan gjøre? Den booter altså bare én gang etter at jeg har flyttet jumperen. Jeg skjønner heller ikke hvordan dette kan ha skjedd da jeg ikke har endret noe HW eller SW.

Jeg tror jeg har en floppy + kabel liggende. Kan alltids sjekke hvordan maskinen reagerer med den i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Med floppy montert gikk det som forventet. Ingen forskjell utenom at floppy failen blir borte + at den går gjennom floppy i boot order.

Alt annet som er det faktiske problem er fortsatt et problem.

Lenke til kommentar

CMOS Checksum error viser at bios er endret siden sist den kjørte en checksum av oppsettet ditt - dette vil alltid oppstå om biosbatteriet ikke et satt inn riktig eller at bios har blitt resatt med jumper.

Når du setter opp bios og trykker lagre vil maskinen din lagre en checksum av bios for å forhindre utilsiktede endringer som kan oppstå uten at brukeren har gjort de, og vil si ifra om at det har vært en endring når du starter maskinen.

Dersom det er slik at batteriet er utladet vil bios resettes hver gang maskinen din har en omstart (hard reset) og mister strømmen på hovedkortet (resetknappen vil gjøre dette også på noen hovedkort).

Om du har et tilgjengelig likt batteri vil jeg anbefale å sjekke med dette for så å sette opp biosinnstillinger (uten floppy bl.a) og så starte maskinen på nytt (gjerne med strøm av) for å se om dette kan være løsningen. Dersom hovedkortet er rimelig nytt burde ikke dette oppstå, og det kan være noe mer alvorlig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Dersom det er slik at batteriet er utladet vil bios resettes hver gang maskinen din har en omstart (hard reset) og mister strømmen på hovedkortet (resetknappen vil gjøre dette også på noen hovedkort).

Dette stemmer da ikke. Batteriet brukes kun når strømmen kobles helt fra (f.eks at nettledningen trekkes ut). Ellers er CMOS tilkoblet 5 V standby spenningen. Det er ikke mulig at resetknappen kan resette CMOS (medmindre noe er defekt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Stemmer bra at det er CR2032-batteri som skal brukes. Har flere liggende og har byttet nå. Ingen forskjell.

Virker som jeg får én grei boot(med melding om checksum error) om jeg bytter flytter jumperen. Om jeg rebooter etter en grei boot vil jeg få svart skjerm og null form for boot. Jeg kan reboote flere ganger etter dette uten noen form for endring. Om jeg flytter jumperen og booter opp igjen får jeg checksum error - defaults loaded og kan boote OS. Osv. osv.

Jeg har prøvd å skru av maskinen etter en grei boot for så å flytte jumperen og reboote. Det fungerer ikke(Svart skjerm etc).

Virker liksom som om jeg må boote minst en gang der jeg får svart skjerm(etc) for at jumperflyttingen skal ha noen effekt ...

Jeg skjønner veldig lite av dette og kan ikke ane hva problemet er ...

Når jeg får bootet en gang med checksum error slik at default-settingene blir lagt inn, burde ikke da disse defaults være gjeldene og også fungere ved neste boot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Ingen som har noen gode ideer å komme med? Småirriterende å flytte jumpere for hver gang jeg vil ha på PCen :\

Har sendt mpx en mail ang. saken. Har kjøpt kortet av xd, men xd og mpx har jo fusjonert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...